Transcript
Dag Jil, dag Birgit, welkom in de studio.
Hallo.
Ja, naar jaarlijkse traditie ondertussen: een nieuwe editie van Festivak komt eraan in november, dacht ik.
5 en 6 november in de Nekkerhal in Mechelen. Ja, afwisselend altijd België en Nederland, dus dit jaar opnieuw de Belgische editie in de Nekkerhal.
Misschien voor de kijkers die Festivak als beurs nog niet kennen – je kan het je bijna niet voorstellen – maar er zijn dus nog mensen die nooit op Festivak geweest zijn. Wat is Festivak precies?
Festivak is inmiddels aan zijn 28ste editie toe en vindt sinds 2006 ook plaats in België. Eerst in de Waagnatie in Antwerpen, en nu al heel wat edities in Mechelen. Het is een vakbeurs voor de organisatie van élk type evenement. Enerzijds festivals, maar zeker ook voor eventmanagers van bedrijven, enzovoort. Eigenlijk iedereen die iets organiseert is van harte welkom en vindt er inspiratie bij toeleveranciers voor alles wat je nodig hebt, en ook op vlak van entertainment. Daarnaast is er ook een inhoudelijk programma waar Birgit straks meer over vertelt. Eigenlijk is Festivak het nazomerfeestje van de evenementensector, een moment om terug te blikken op het afgelopen jaar en om zaken te doen voor 2026.
Goed dat je benadrukt dat Festivak niet enkel over publieke events gaat, maar ook over de corporate sector. De naam doet nog denken aan festivals, maar de Belgische editie is ook voor corporate eventplanners echt the place to be.
Ja, absoluut. Die naam werd 28 jaar geleden gekozen, maar de beurs is enorm geëvolueerd. Dat benadrukken we dit jaar extra met een nieuw zone: Food, Fun & Entertainment.
Dat hebben jullie vorig jaar in Nederland al eens geprobeerd, denk ik?
Klopt. Er was altijd al entertainment op de beurs, maar dat ging soms wat verloren in de grootsheid van het geheel. Van oudsher is Festivak natuurlijk die vakbeurs waar je alles vindt: toiletunits, tenten, licht, geluid, podia… Maar wie op zoek is naar invulling voor een bedrijfsevenement of bedrijfsuitje, vindt dat nu gebundeld in één gezellige zone. Een levendig gebied waar van alles gebeurt, met ook innovatieve foodconcepten. Vorig jaar was dit misschien wel de drukst bezochte plek op de beursvloer.
Festivak staat ook bekend om het sterke sprekersprogramma. Is dat dit jaar opnieuw het geval?
Zeker! We hebben een waardevol programma samengesteld. Onder meer presentaties over de Gentse Feesten, het oudste feest van België, en over Rock Werchter. Duurzaamheid komt uiteraard ook aan bod. In totaal zijn er twee keynotezalen en een derde lezingzaal in samenwerking met Roll-out Events.
In een trailer, heb ik gehoord? Vertel eens.
Ja, klopt! Dat is een unieke ruimte die je ook als VIP-ruimte op events kan gebruiken. Wij vonden het een ideale locatie voor extra lezingen. Alles is technisch uitgerust en er kunnen tot veertig mensen plaatsnemen. Daar hebben we onder andere lezingen van Patrick Petersen en een samenwerking met Karel de Grote Hogeschool.
Naast thema’s als festivals en duurzaamheid, komt ook Artificial Intelligence aan bod?
Absoluut. Dat is ook in de eventsector niet meer weg te denken. Het programma is dus zeer divers.
Jullie organiseren ook tours op de beursvloer, toch?
Klopt. Zo is er bijvoorbeeld een duurzaamheidstour met Ecofest. Op beide dagen gidsen we je langs exposanten die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Dat onderwerp blijft belangrijk, ook al voelen sommigen wat ‘duurzaamheidsmoeheid’. Toch blijft het actueel, niet alleen inhoudelijk maar ook wettelijk gezien. Bovendien zijn onze toeleveranciers innovatief bezig met duurzaamheid, vaak in haalbare stappen. Tijdens de tour zie je in één uur tijd alle nieuwe ontwikkelingen op dat vlak.
Moet je je registreren voor de keynotes of die tour?
De keynotes zijn vrij toegankelijk, daar kun je gewoon binnenlopen. Voor de duurzaamheidstour vragen we wel om je vooraf aan te melden via de website, maar je kunt ook spontaan aansluiten.
Aan de inkom komt dit jaar ook iets bijzonders, hoorde ik?
Daar zijn we heel trots op! We werken samen met All Events, die al sinds de Antwerpse edities bij de beurs zijn. Zij brengen ‘The Barn’, een glazen concept waar je meteen wil intrekken. Dat bouwen ze aan de ingang van de Nekkerhal. Daar vindt ook de registratie plaats en krijgt elke bezoeker een badge en beursmagazine.
En die tickets, zijn die nog steeds gratis via de website te verkrijgen?
Ja, via www.festivak.be. Studenten zijn ook van harte welkom, maar zij moeten vooraf een korte motivatie mailen naar jill@ogz.nl. We selecteren dan 200 gemotiveerde studenten per dag om kennis te maken met de sector.
Er is ook een app, dacht ik?
Klopt, Festivak Connect. Download ‘m zeker! Je vindt er het programma, kunt je eigen agenda samenstellen, netwerken met andere bezoekers via ‘swipe to match’, en zelfs afspraakjes maken op meetingpoints op de beurs.
Zo kunnen bezoekers én deelnemers elkaar dus makkelijk vinden buiten de stand om.
Exact. Het is een waardevolle tool om het netwerken te bevorderen.
Ik kijk er alweer naar uit om rond te lopen op Festivak, wij staan er ook weer met een stand. Hebben we alles gehad?
Misschien nog het netwerkevent vermelden, want dat is echt een traditie. Op de eerste beursdag blijft de beursvloer open tot 20u. Belangrijk: je moet wel vóór 18u binnen zijn, want dan sluiten de deuren. Iedereen die binnen is, kan blijven voor het feest.
Met muziek?
Zeker! Al sinds de eerste edities werken we samen met TTT Artists – volgens mij via een connectie van jou. Zij zorgen opnieuw voor een geweldig programma op een prachtig terras, gebouwd door Total E, mét podium. Het wordt een gezellige avond met muziek, drankjes en netwerkmogelijkheden. En ook dit is volledig gratis toegankelijk, zolang je maar voor 18u binnen bent.
Dat blijft een sterk concept. Birgit, Jil, dankjewel voor jullie komst naar de studio.
Jij ook bedankt, Kevin. Tot op de beurs!
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken – en hopelijk tot op de beurs!







