Transcript
Dag Bert, welkom in de studio.
Hallo! Dank om hier uitgenodigd te worden.
Jullie hadden een straf persbericht gestuurd, dus dan denk ik: ja, dan nodig ik jullie met heel veel plezier uit. Het ging over de kracht van live. En om even de context te schetsen: we zitten in een economische situatie waarin het wat minder gaat. Marketingbudgetten worden daardoor vaak geschrapt. Maar jullie zeggen nu eigenlijk: niet zo heel erg slim om op evenementen te bezuinigen.
Kevin, zoals ik je ken, kom je meteen tot de essentie. Want daar ging het onderzoek inderdaad over. Voor een stukje ook uit frustratie. We zitten al heel lang in de eventsector, en telkens als het wat minder gaat, hoor je hetzelfde verhaal: de sector komt weer onder druk, er moet geknipt worden, we moeten op onze portemonnee gaan zitten. En dus sneuvelen marketingbudgetten als eerste – en daar horen ook de eventbestedingen bij.
We vroegen ons af: is dat nu eigenlijk wel de juiste tactiek? Dus hebben we daar een onderzoek over laten voeren. Klopt dat verhaal wel? Is het verstandig om net dán te gaan snoeien? Of moet je misschien net investeren?
Sorry voor de kritische opmerking, maar: een evenementenbureau dat onderzoekt of een evenement een geschikt middel is… misschien een klein beetje gestuurd? Hoe hebben jullie dat aangepakt om toch onafhankelijk te blijven?
Merci voor de kritische noot, ik snap het zeker. We hebben het uiteraard niet zelf gedaan. We hebben een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld: Buffel uit Mechelen. Zij hebben volledig autonoom een bevraging gedaan bij meer dan 300 werknemers en werkgevers, niet uit de eventsector, maar uit uiteenlopende sectoren waar mensen professioneel in contact komen met evenementen.
En wat is daar uitgekomen? Nu ben ik benieuwd.
Gelukkig een positief verhaal voor onze sector: je blijft best investeren in live. Er werd onder andere gevraagd: stel dat we live evenementen volledig wegnemen – zou je dat missen? De overgrote meerderheid antwoordde volmondig ja. Men heeft dat nodig. Die connectie is essentieel, zowel voor interne samenwerking als voor klantrelaties. Live helpt om je product aan de man te brengen en de verbinding tussen werknemers te versterken.
En dan gaat het zowel over connectie binnen een bedrijf als met klanten?
Klopt. We hebben het breed aangepakt. We vroegen ook: “Als je investeert in live, in welk type evenementen doe je dat dan?” 67% van de investeringen gaat naar interne medewerkers – voor teamgeest, interne communicatie, motivatie. 58% gebeurt ook om medewerkers te inspireren en motiveren. De rest focust meer op klantrelaties, productlanceringen, enzovoort. Er is dus een mooi evenwicht.
De motieven om evenementen te organiseren – zijn die ook geëvolueerd? Gaat het vooral om connectie creëren?
Soms krijg je nog het klassieke antwoord: “We doen het omdat we het elk jaar doen.” Maar slimme bedrijven denken er vandaag veel dieper over na. Zeker als het gaat over interne teams versterken. Er is ook universitair onderzoek dat bewijst: sterkere teams zijn winstgevender. Als je samen obstakels overwint – wat kan in een goed georganiseerde teambuilding – dan creëer je een blok dat ook bij moeilijkheden blijft staan.
Op het moment dat het moeilijker wordt, is het dus net belangrijker?
Zeker. Ik heb daar recent nog een keynote over gegeven. De conclusie: investeer net dan meer, want je maakt je bedrijf winstgevender. Hoe sterker je team, hoe beter ze strijden voor je bedrijf. Dat loont op lange termijn.
Maar dat betekent misschien ook dat het soort teambuilding verandert? Een klassiek uitje is toch iets anders dan een strategisch inhoudelijk traject?
Klopt. Een bowlingavond of karten is leuk, maar om echt sterkere teams te bouwen moet er meer uitdaging zijn. Soms organiseren wij meerdaagse teambuildings voor kaderleden met inhoudelijke opdrachten, strategische reflectie en teamvorming. Dan ga je dieper.
Is dat een trend die jullie steeds meer zien?
Ja, absoluut. Minder het vrijblijvende uitje, meer inhoud, meer doelgerichtheid. En dat is ook een focus bij Event Masters. Zo onderscheiden we ons in de markt.
Maar het gaat niet alleen over interne teambuilding, toch?
Nee, zeker niet. Het gaat ook over je merk positioneren, klantrelaties onderhouden. Als je alles digitaal doet en bijvoorbeeld zegt: “We slaan dit jaar het event over”, dan creëer je afstand. Want ook dat blijkt uit het onderzoek: de gunningsfactor bij een live moment is veel hoger. In een persoonlijk gesprek is de kans groter dat iemand geïnteresseerd raakt in je aanbod, dan via een scherm.
Maar mensen overtuigen om naar zo’n live moment te komen – dat wordt steeds moeilijker. Herkennen jullie dat ook?
Ja, absoluut. Je moet met een sterk verhaal komen. Je evenement moet aantrekkelijk zijn. Het uitnodigingsproces moet goed zitten, eventueel met een teaser. Maar post-covid is er nog steeds een zekere “knaldrang” bij mensen. Kijk maar naar concerten: die zijn nog steeds uitverkocht. Mensen wíllen live beleving, omdat je daar emotie voelt. Alleen moet je het goed voorbereiden, met inhoud, prikkels en echte connectie.
Is dat ook de richting waarin Event Masters verder wil evolueren?
Zeker. Impact creëren is onze focus. We doen een impact check bij elk evenement. Wat willen we bereiken op korte én lange termijn? Moet er gedragsverandering zijn? Moet men bepaalde boodschappen onthouden? We meten dat ook: maanden na het event toetsen we of de kernboodschappen zijn blijven hangen. Zo kunnen we beter aantonen wat de ROI van een event is.
En kunnen jullie ook effectief aantonen dat het loont?
Ja. Een mooi voorbeeld: een klant komt al jaren terug met dezelfde vraag. Ze willen met het managementteam drie dagen wandelen – het mag wat pijn doen, maar ook wat luxe bieden. ’s Ochtends geeft de CEO een inhoudelijke opdracht mee, en na de wandelingen is er een meeting om prioriteiten te bepalen voor het komende jaar. Het managementteam blijft jaar na jaar hetzelfde – ze blijven trouw aan dat bedrijf. Dat zegt iets over de kracht van cultuur en goed opgebouwde live-momenten.
Dat is inderdaad een sterk verhaal. Misschien moeten meer bedrijven wandelincentives invoeren… al zal de fiscus het niet als teambuilding zien.
(lacht) Nee, maar het is wél waardevol.
Hoe kijken jullie naar de toekomst?
Voorzichtig optimistisch – maar vooral optimistisch. Tijdens de covidperiode ben ik eigenlijk pas echt beginnen geloven in onze sector. Je voelt dan pas hoeveel nood er is aan live. AI zorgt bij sommigen voor fronsen, maar ik zie het als versterking. Wij gebruiken AI bijvoorbeeld om moodboards te maken, ideeën te genereren, en creatieve invalshoeken te verkennen.
Dus jullie zetten AI al echt in in de praktijk?
Ja, zeker. In de voorbereiding van events gebruiken we het om sneller en creatiever te werken. Maar het live moment blijft heilig. Daar zit de emotie. En net omdat AI en digitaal steeds meer opkomt, wordt het belang van live alleen maar groter. Daar ligt een mooie toekomst voor onze sector, als we dat goed begrijpen.
Bert, ontzettend bedankt voor je komst naar de studio en om het onderzoek toe te lichten.
Graag gedaan, Kevin.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en tot volgende week.







