19 regels voor zakelijke etiquette

19 regels voor zakelijke etiquette

Het zakenleven mag dan een harde wereld zijn, dat wil niet zeggen dat er geen plaats is voor elementaire beleefdheid en sociale afspraken.

 

Dat soort regels helpen immers niet enkel zakelijke contacten makkelijker en vlotter te doen verlopen, ze zorgen er ook voor dat er geen nodeloze misverstanden ontstaan. Het boek The Essentials of Business Etiquette Success geeft een overzicht van alles wat bij zakelijke etiquette komt kijken. Deze negentien regels vormen alvast een goede start voor je volgende netwerkevenement.

 

1. Sta op als je aan iemand wordt voorgesteld

Zo zorg je ervoor door anderen niet genegeerd te kunnen worden. Ook als je niet kan opstaan kan je best een beweging maken die erop wijst dat je het wel zou willen doen.

 

2. Geef steeds je volledige naam

Je moet erop letten jezelf steeds met je volledige naam voor te stellen en voor anderen de naam te gebruiken waarmee ze zichzelf presenteren.

 

3. Neem altijd het initiatief voor de handdruk als je zelf het hoogst in rang staat

Het geslacht maakt daar tegenwoordig geen verschil meer voor. Een handdruk blijft wel essentieel in zakelijke relaties.

 

4. Kleed je gepast

De kledij is deel van de geloofwaardigheid en kan iets aan de persoonlijkheid toevoegen.

 

5. Zeg slechts één of twee keer 'dank je' tijdens een gesprek

Te vaak bedanken doet de impact ervan afnemen en geeft een hulpeloze indruk.

 

6. Zend iedereen een apart dankbriefje

Je mag mensen best bedanken met een mail in plaats van een handgeschreven brief, maar de mails moeten dan wel voor iedereen persoonlijk worden gemaakt.

 

7. Houd je telefoon in je zak

Berichten versturen of internetten tijdens een zakelijke ontmoeting blijft onbeleefd, zelfs al doen velen het toch. 

 

8. Bied mensen geen stoel aan

Zeg wel 'ga zitten' maar biedt niet zelf de stoel aan. In zakelijke contacten hebben dat soort regels voor gender-etiquette geen plaats. 

 

9. Kruis je benen niet

Het kan afleidend werken in een professionele omgeving. 

 

10. Houd je vingers samen wanneer je wijst

De wijsvinger gebruiken komt agressief over, een open handpalm met de vingers samen is beter.

 

11. Controleer of de juiste ontvangers in de mail werden gezet

E-mails die bij foute personen terechtkomen kunnen voor enorme problemen zorgen. Dubbelcheck dus de bestemmingslijst.

 

12. Breek je brood in plaats van het te snijden

Etiquette vereist dat je je brood met de handen breekt in plaats van het met de hand te snijden tijdens een zakenlunch.

 

13. Bestel niets dat te duur is

Als je niet de gastheer bent, bestel je best niet de duurste items op het menu. Als de gastheer aanbevelingen doet, mag je die volgen, maar ook hier neem je best niet de duurste keuze. Let ook op met aanbevelingen van de ober, want je kan moeilijk de prijs vragen tijdens een zakendiner. Je houdt je dan ook maar beter aan de kaart.

 

14. Zet je bord niet zelf weg

Begin geen borden te stapelen of bestek te verleggen, want dat is werk voor de ober.

15. Volg de bestelling van je gast

Als de gast een aperitief of dessert bestelt, dan volgt men best dat voorbeeld.


16. Vraag geen doggybag

Vraag niet of een deel van de maaltijd mee naar huis mag worden genomen. Je bent immers niet ter plaatse voor de restjes, maar voor zaken.

 

17. Weet waar de borden en het bestek moeten komen

Er bestaan regels over de gepaste locatie van vorken, messen, glazen, boter en brood op een dinertafel. Zorg ervoor deze regels onder de knie te hebben.

 

18. De gastheer betaalt altijd

Logisch natuurlijk, maar als vrouw bijvoorbeeld niet altijd even gemakkelijk. Zeggen dat het bedrijf de rekening draagt is daar een oplossing voor. Ook kunnen zowel vrouw als man van tafel weggaan om de rekening aan de kassa te betalen, dat is een heel elegante oplossing.

 

19. Bereid je exit voor

Laat de gastheer niet de woorden zoeken om afscheid te nemen, maar doe dit zelf, liefst met één of meerdere zinnetjes die je vooraf al hebt voorbereid.

Bron: Express.be

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties