Hoe identificeer je leads tijdens evenementen

Hoe identificeer je leads tijdens evenementen

Eventmarketing is een krachtige communicatietool voor bedrijven en organisaties. Als professional is het jouw verantwoordelijkheid om het potentieel hiervan te maximaliseren en je klanten te helpen de impact van hun merk te vergroten.

 

Bedrijven en organisaties plannen evenementen met verschillende doelen voor ogen: van het creëren van merkbekendheid tot het versterken van loyaliteit van bestaande klanten, elk bedrijf heeft een eigen eventmarketing insteek.

 

Wat de meeste bedrijven en organisaties wel gemeen hebben, is dat ze tijdens hun evenementen kwaliteitsleads willen aantrekken en die leads omzetten in klanten. Dit is een van de zaken waar jouw klanten naar op zoek zijn: hoe ga jij hen daarbij helpen? Hoe ga jij een evenement transformeren tot een lead magnet of lead magneet?

 

Laten we beginnen met een correcte omschrijving van het begrip gekwalificeerde lead. De meeste merken maken analyses om hun buyer persona’s en targetgroepen vast te leggen. Eens ze hun targetpubliek hebben bepaald en ontdekt welke motivaties en uitdagingen deze groepen hebben, zullen brandmarketing teams communicatie- en marketingstrategieën ontwerpen.

 

De grootste uitdaging is een efficiënt verhaal te vinden waardoor deze targetgroepen geïnteresseerd raken in de producten of diensten van het bedrijf. De volgende uitdaging voor de bedrijven is hun leads te kwalificeren. Je kent de funnel waardoor verschillende potentiële leads binnenkomen. Als de funnel smaller wordt, zullen alleen de mensen die echt geïnteresseerd zijn in de producten of diensten overblijven.

 

Anders gesteld, een gekwalificeerde lead is de ideale potentiële klant die positief zal reageren op je communicatie- en marketinginspanningen en die meer te weten wil komen over de producten of diensten. Hoe kan jij je klanten helpen om die prospecten te identificeren tijdens hun events?

 

Hier zijn enkele tips:

 

 

Stap 1: creëer een stevige brand experience

Een studie van Markdebrand stelt: “live demonstraties en gratis samples helpen 80% van de aanwezigen in hun aankoopbeslissing.”

 

Wil je leads kwalificeren tijdens een event, zorg je voor een aantrekkelijke merk-ervaring. Dit kan je doen door je product of dienst aan te bieden met live demonstraties of gratis probeersessies of stalen. Dit zorgt ervoor dat er een link wordt gelegd tussen de interesse van je bezoeker in het merk en zijn echte intentie om zich meer te engageren richting het merk.


De bezoekers die echt geïnteresseerd zijn, zullen meer info willen, andere vragen stellen en hun bereidheid tonen om met iemand van je team in contact te komen.

 

 

Stap 2: pas je verhaal aan de problemen of noden van je bezoekers

Er bestaan verschillende types bezoekers aka leads. Type 1 beseft nog niet dat hij een probleem of nood heeft, maar hij kickt op nieuwigheden. Het tweede type ervaart de nood wel en gaat actief op zoek naar oplossingen. Ten slotte is er type 3. Dat type heeft al beslist welke oplossing hij nodig heeft en moet enkel nog een merk kiezen dat bij hem past. Zorg ervoor dat je tijdens je event al deze types aanspreekt.

 


Stap 3: gebruik QR-marketingstrategieën

Gebruik verschillende call to actions voor de verschillende leadtypes: voor types die nog niet beseffen dat ze een nood hebben, tot zij die klaar zijn om een oplossing te kopen. Voorzie je bezoekers vervolgens van een reeks QR-codes die hen kan leiden naar verschillende lead magnets, in ruil voor hun e-mailadres en persoonlijke data. Dat kunnen formulieren zijn om in te vullen, of een toegang tot een gratis test (als het om een digitale service gaat).

 

Je kan de verschillende types klanten onderscheiden gebaseerd op de content waarvoor ze gaan. Bijvoorbeeld, mensen die een algemene e-book wensen, kennen hun noden misschien nog niet. Langs de andere kant, als één van je bezoekers een QR- code gebruikt om toegang te krijgen tot een gratis versie, dan kan je hem zeker kwalificeren als een potentiële klant.

 


Stap 4: doe verschillende activiteiten om leads te kwalificeren

Een andere manier om leads te kwalificeren, is door je bezoekers hun eigen event-agenda te laten bepalen. Zorg dat je verschillende dynamieken op hetzelfde moment laat doorgaan: live demonstraties, expert sessies, rondetafels, enz., Je creëert een specifieke marketingstrategie voor de verschillende leadniveau’s tijdens elke activiteit (van koude tot warme leads).

 

Door te analyseren bij welke activiteit je gast was, kan je in elke groep de leads identificeren en zo de gekwalificeerde eruit halen.

 

 

Stap 5: volg leads verder op na het event

Als je de leads niet hebt kunnen kwalificeren tijdens het event, kan je deze met een outboundstrategie verder opvolgen. Je stuurt je potentiële klant e-mails waarin je probeert te ontdekken of hij geïnteresseerd is in bepaalde aanbiedingen. Op dat moment verandert deze lead in een gekwalificeerde lead. Misschien wil je prospect wel gewoon met rust gelaten worden, ook dat is een duidelijke boodschap.

 

 

In het kort

Om gekwalificeerde leads te identificeren, moet je de motivaties en interesses van je bezoekers evalueren. Dat kan je op een aantal manieren doen. Je kan bijvoorbeeld verschillende activiteiten simultaan laten verlopen tijdens je event of QR-codes gebruiken die leiden naar een bepaalde call to action.

 

No worries als je niet alle bezoekers hebt kunnen kwalificeren tijdens het event. Je kan ze daarna altijd opvolgen en uitvinden of ze al dan niet echt interesse hebben in de aangeboden producten of diensten. Veel succes!

EVENTS - Kevin Van der Straeten

Meer over dit onderwerp en tal van andere tips over het organiseren van evenementen vind je in het boek EVENTPLANNER.

Bestel nu

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures