Hoe pas je neuromarketing toe op je evenement?

Hoe pas je neuromarketing toe op je evenement?

Met slimme marketing kun je de merkbekendheid van je evenement vergroten en je bezoekersaantallen verhogen. Maar ook al zet je Facebook-ads in en influencers die blogposts voor je schrijven, dan nog kom je er misschien toch achter dat je nog iets mist.

 

De ontastbare factoor die het succes van je eventmarketingcampagne bepaalt is het begrijpen van de gevoelens van je bezoekers. Je kan zoveel social media gebruiken als je wil, de sprekers eindeloos marketen of gratis tickets aanbieden, maar als je niet inspeelt op de emoties van je doelgroep, kan je het promoten van je evenement net zo goed opgeven.

 

Je bent natuurlijk niet helderziend, dus je kan niet raden hoe je publiek zich voelt. Je kan echter wel een paar trucjes uit de neuromarketing leren.

 

 

Wat is neuromarketing?

Laten we het zo uitleggen: laten we zeggen dat je wat chips wilt kopen, dus je gaat naar de winkel en vindt een paar verschillende merken in de schappen. Na een beetje te hebben getwijfeld, ga je voor een merk en gooi je het in je winkelmand. Neuromarketing is de wetenschap die onderzoekt - en vervolgens verklaart - waarom je deze specifieke beslissing hebt gemaakt en hoe andere chipsmerken hun branding kunnen verbeteren en hun verpakkingen effectiever kunnen maken.

 

Volgens Dr. Thomas Zoëga Ramsøy: "het begrip ‘neuromarketing’ is naar verluid het eerst bedacht door Ale Smidts, nu hoogleraar bij de Afdeling Marketing van de Rotterdam School of Management in Nederland. Het begrip wordt uitgelegd als een onderdeel van de marketing waarin het effect van marketingprikkels op de sensomotorische, cognitieve en affectieve (emotionele) reacties wordt onderzocht."

 

Met het oog daarop volgen er hier een aantal tips over hoe je kennis over neuromarketing kan inzetten om je volgende evenement te promoten:

 

 

Tip 1. Concentreer je meer op het oplossen van problemen

Klinkt gek, of niet? Je zou denken dat het je taak is om een evenement te ontwerpen die je bezoekers een plezierige beleving biedt. Dat is zeker waar, je evenement moet een zekere voldoening geven. Maar als je je marketingcampagne aan het plannen bent, kan het voordeliger zijn om in te zoomen op de problemen die je evenement kan oplossen en niet op het plezier dat het kan brengen.

 

Volgens de Franse onderzoeker Christophe Morin: “mensen zijn pijnvermijdende machines". Hij verklaart: “onze hersenen zijn extreem egoïstisch en we geven het meest om onze eigen overleving.”

 

Met andere woorden: we reageren sneller wanneer het aankomt op het vermijden van een potentieel risico of pijn, dan op het zoeken van plezier. Dus wat betekent dit voor jouw evenementen? In plaats van een aangename beleving, unieke locaties en uitzonderlijke sprekers te beloven, kan je het beter hebben over het oplossen van problemen waar je bezoekers mee te kampen hebben. Als je bijvoorbeeld een evenement plant voor freelancers, zou je een boodschap kunnen ontwerpen die draait om de bezoekers te helpen afkomen van het oplichterssyndroom.

 

 

Tip 2. Verbind met de gevoelens van je bezoekers

Eén van de belangrijkste eigenschappen van neuromarketing is om de voornaamste emotionele drijfveren van mensen te begrijpen. Het onderzoeksblad: “Neuromarketing and Evaluation of Cognitive and Emotional Responses of Consumers to Marketing Stimuli” geeft aan dat “het effect dat bepaalde publiciteitscampagnes, merken en producten vanuit een cognitief en emotioneel oogpunt op ons hebben, wordt bepaald door de aandacht, encodering en de emotionele betrokkenheid te meten.”

 

Probeer te verbinden met de gevoelens van je bezoekers, om een memorabel evenement te plannen en om een grotere impact te behalen. Je kan dit bijvoorbeeld doen door storytelling, een techniek die verantwoordelijk is voor het losmaken van verschillende neurotransmitters (zoals dopamine, oxytocine of endorfinen) in het brein van je bezoekers.

 

 

Tip 3. Vang de aandacht van je gasten door middel van dubbelzinnigheid

Het brein heeft een hekel aan onopgeloste raadsels of cognitieve dissonantie. Mensen voelen zich gedwongen om verschillende patronen te vinden of om de stipjes te verbinden. Volgens professor Robert Cialdini kunnen we door dubbelzinnigheid te creëren de aandacht van onze doelgroep krijgen.

 

Je kan deze techniek gebruiken wanneer je het marketingplan van je evenement ontwerpt. Als je er bijvoorbeeld aan zit te denken om een Facebook-advertentie voor je evenement te lanceren, gebruik dan een foto die niets met het evenement te maken heeft. Het zal je waarschijnlijk verbazen, maar het werkt echt. Zoals ondernemer en #1 Medium-schrijver Benjamin Hardy aangeeft, wordt het altijd aangeraden om je boodschap te combineren met een willekeurige foto. Door dit te doen creëer je dissonantie in de geesten van je doelgroep en zorg je dat ze meer aandacht zullen hebben voor jouw advertising.

 

 

Tip 4. Ontwerp een push-and-pull call-to-action

Verrassend genoeg kan je de neuromarketing-strategieën toepassen wanneer je een call-to-action voor je evenement ontwerpt. Tijdens één van zijn webinars zei ondernemer Richie Norton dat hij altijd een push-and-pull call-to-action gebruikt. Met andere woorden: in plaats van dat je een positieve aanmoediging gebruikt (bijvoorbeeld: "Kom naar het evenement'"), gebruikte hij er twee: één positieve en één negatieve. Door deze kennis toe te passen op evenementen, zou je je potentiële bezoekers kunnen motiveren om zich aan te melden door te zeggen: "mis het niet en zorg dat je een plekje hebt!”

 

 

Tip 5. Prikkel de zintuigen van je bezoekers

Er werkt niets zo goed als het prikkelen van de zintuigen van onze gasten. Of je nu visuals, texturen, geluiden of geuren gebruikt, je hebt vele mogelijkheden om de beleving van je gasten te versterken door een krachtige herinnering te ontwerpen. Door dit te doen verander je je congres of concert in een memorabel evenement, waardoor je bezoekers er nog meer van genieten.

 

 

Conclusie

Alhoewel het nog een relatief nieuw concept is, is neuromarketing een krachtige bron van kennis geworden, evenals van waardevolle inzichten in de menselijke natuur en psychologie. We beginnen meer dan ooit de drijfveren achter het handelen, reageren of gedragen van mensen, te begrijpen. Dus voel je vrij om al deze tips te verkennen en te kijken wat voor invloed ze hebben op zowel je eventmarketingcampagne als op de beleving van je bezoekers.

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures