1 op de 2 marketeers maakt gebruik van Live Communicatie

1 op de 2 marketeers maakt gebruik van Live Communicatie

De helft van de marketeers maakt al gebruik van Live Communicatie én verwacht nog een stevige groei. Eerder deze maand bleek, uit de resultaten van Eventmonitor, ook al dat marketeers eindelijk écht overtuigd zijn van eventmarketing.

 

Het nieuwe onderzoek werd uitgevoerd door Nele Meulemans, studente Meertalige Bedrijfscommunicatie aan de Universiteit Gent in opdracht van Live Communicatiebureau The Oval Office. Ze peilde 943 Belgische marketing- en communicatiespecialisten naar het gebruik van offline en online merkbelevingen als communicatiemedium binnen hun bedrijf. 

 

De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn: 

  • 1 op de 2 marketeers (51%) maakt gebruik van Live Communicatie
  • Automotive (74%), FMCG (66%) en IT & Telecom (52%) zijn grootste believers
  • Merkbekendheid (32%), merkengagement (27%) en sales (25%) zijn de voornaamste redenen om Live Communicatie te gebruiken
  • Digital en social marketing (32%), klantenevents (24%) en content marketing (28%) vormen top 3 van de meest gebruikte Live Communicatie-uitingen
  • 8 op de 10 (79%) communicatieprofessionals verwacht verdere groei van Live Communicatie

 

Bedrijven gaan voor Live Communicatie

Van 11% in 2013 tot 51% in 2016: het gebruik van Live Communicatie binnen de marketingmix van Belgische bedrijven is in 3 jaar tijd meer dan verviervoudigd. Het is meteen de belangrijkste conclusie uit het onderzoek.

 

Managing partner en Creative Director Wouter Boits van The Oval Office: "Live Communicatie streeft ernaar via de combinatie van beklijvende live ervaringen én inspirerende communicatie de band te versterken tussen consumenten, interne medewerkers en b2b-klanten met het merk, het product of het bedrijf. Het feit dat bijna 8 op de 10 respondenten (79%) akkoord gaan met de stelling 'Ik verwacht dat Live Communicatie in de toekomst aan belang zal toenemen', wijst erop dat de Belgische marketeers steeds meer overtuigd zijn van de kracht van Live Communicatie om mensen hun merk te laten beleven."

 

"Vandaag is Live Communicatie een volwaardige strategische marketingtool waarin alles samenkomt: mens en merk, inhoud en emotie, online en offline", vult Strategic Director Olivier Trop aan.

Belgische marketeers geven als voornaamste redenen om Live Communicatie in te zetten: brand awareness (32%), brand engagement (30%), sales en lead generation (25%) en brand preference (24%).

 

 

Automotive, FMCG en IT & Telecom zijn grootste believers

Uit het onderzoek blijkt dat alle sectoren Live Communicatie integreren in hun marketingmix. Een aantal onder hen zijn al langer believers van de meerwaarde om live belevingen te combineren met creatieve online en offline communicatie om hun klanten, consumenten of medewerkers te engageren.

 

Bovenaan het lijstje staan de automerken (74%) die hun nieuwste modellen graag lanceren en promoten via evenementen en brand activations. FMCG-merken die vaak hun producten op de winkelvloer, tijdens publieks-evenementen zoals festivals en shopping days of via social media aanprijzen, staan op plaats 2 (66%). De IT- & Telecommerken ronden de top drie af.  

 

 

De winnende mix: LIVE + CONTENT + SOCIAL

Bij de vraag aan welke componenten van Live Communicatie Belgische bedrijven het meeste aandacht en de meeste middelen besteden, staan digital en social media met 32% met stip op één. Daarna volgen klantenevenementen (24%) en content marketing (22%).

 

Olivier Trop: "We merken dat de marketingdoelstellingen van bedrijven zich steeds meer situeren op het gebied van content, strategie en communicatie. Live belevingen zoals evenementen en merkactivaties zijn contentgeneratoren geworden om via andere relevante offline en online communicatiekanalen doelgroepen te bereiken. Ze bieden een merkbeleving die tot merkengagement leidt via het liken en delen op sociale media."

 

Dat digital marketing aan belang blijft winnen, bewijst ook het resultaat op de vraag wat volgens de respondenten de belangrijkste media zijn die merkengagement versterken. 6 marketeers op de 10 (61%) antwoorden online en social marketing. Evenementen nemen de tweede plaats in (41%), gevolgd door TV en radio (39%). Content marketing en brand activation (allebei 38%) staan op een gelijke 4de plaats.

Bron: The Oval Office

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Advertenties