Advertentiebudgetten definitief van tv naar internet



Advertentiebudgetten definitief van tv naar internet

Na print, staan nu ook traditionele tv media voor grote uitdagingen. De verschuiving naar andere digitale kanalen wint aan terrein en zet tv op achterstand. Dit blijkt uit de Entertainment & Media Outlook 2014-2018 van accountant- en adviesorganisatie PwC.

 

Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC, heeft een verklaring voor deze verschuiving. "Gebruikers hebben de afgelopen jaren zoveel mogelijkheden gekregen om content en nieuws tot zich te nemen. Een traditioneel massamedium als tv legt het op den duur af tegen de flexibiliteit en de talloze mogelijkheden van internet. Publieke- én commerciële omroepen proberen wel in te spelen op trends als video on demand services die aan populariteit winnen."

 

Volgens Van Eeden maskeert op dit moment economisch herstel nog de verschuiving. "Lineair tv kijken is snel aan het afnemen. Straks kijken wij alleen nog maar lineair naar The Voice en het WK voetbal en daaromheen kijkt iedereen op een eigen apparaat naar gepersonaliseerde content. Andere media - zoals YouTube - ontwikkelen zich in een razend tempo als massamedium. Adverteerders volgen waar de gebruiker gaat. Daar draait het om", zegt Van Eeden.

 

Uit de cijfers van de E&M Outlook blijkt ook dat internet de grote winnaar is van de verschuiving van advertentiebudgetten. In 2018 wordt bijna 40 procent van het advertentiebudget aan internet uitgegeven. Een verdubbeling ten opzichte van 2009 (20,5 procent). "Een logische ontwikkeling", aldus Van Eeden, "omdat 85 procent van de Nederlandse bevolking in 2018 toegang tot mobiel internet heeft."

 

Niet alleen tv verliest terrein, ook gedrukte media behoren tot de verliezers. Was deze markt in 2013 nog goed voor een omzet van 3,6 miljard euro, in 2018 is deze omzet met ruim 20 procent geslonken tot 2,8 miljard euro.

 

"Ook in de eventsector zien wij diezelfde trend", vertelt Kevin Van der Straeten (Managing Director eventplanner.be /.nl). "Steeds meer eventbedrijven zetten hun budgetten online in en schrappen de klassieke kanalen. Een logische trend want hun opdrachtgevers laten zich voortaan online inspireren en gaan online op zoek naar leveranciers. Daar zetten we als pure-player met onze media sterk op in met initiatieven als eventplanner.tv, onze krachtige zoekmotor voor eventbedrijven en doeltreffende advertentiemogelijkheden."

Bron: PwC - 26-09-2014

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

Bespraar tijd bij het plannen van je volgende evenementBespraar tijd bij het plannen van je volgende evenement
Hoe ga je om met moeilijke opdrachtgevers?Hoe ga je om met moeilijke opdrachtgevers?
Amazon wil concert tickets verkopenAmazon wil concert tickets verkopen
Advertenties

In de kijker

Reviews

Reviews

3 redenen om nu eventlocaties, cateraars, ... te reviewen.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Friday
Meer weer

Vacatures

  1. 22-08Planner (Brussel)
    MaisonRouge
    Vlaams-Brabant [+Brussel]
  2. 22-08Field Coördinator
    MaisonRouge
    Vlaams-Brabant [+Brussel]
  3. 18-08Junior Event Producer
    Sylvester Productions
    Vlaams-Brabant [+Brussel]