8 tips om betere Social Media updates te schrijven - Deel 2

8 tips om betere Social Media updates te schrijven - Deel 2

Met dit artikel help ik je met 8 concrete tips om betere updates te schrijven op Twitter en Facebook. Eerder schreef ik je al dat je 'relevante inhoud op Social Media kan herkennen aan de letter "L"'.

 

De eerste 4 tips verschenen vorige week als een verdieping van dat artikel.

 

Hieronder deel 2 met nog eens 4 hele concrete en praktisch toepasbare tips.

 

Tip 5: Vat samen en voeg je mening toe

Wanneer je een update met een link er in schrijft, wil ik als jouw volger graag weten waarom ik de moeite zou moeten nemen om dat te lezen. Wat heb jij er aan gehad? Wat is jouw mening over het onderwerp? Op die manier kan ik snel beslissen of ik denk dat het de moeite waard is om het ook te lezen. En er daarna natuurlijk met jou over in gesprek te gaan!

 

Tip 6: Plaats linkjes iets voor het midden

Recent onderzoek heeft aangetoond dat links die iets voor het midden van een update worden geplaatst, het vaakst worden aangeklikt. Het is even wennen, maar ik vind het de moeite waard om het eens een tijdje te proberen. Zo probeer ik mijn updates nu vaak zo te schrijven: [update]: [link] – [titel artikel] . Voordeel is dat ik daarmee de titel van het artikel in het Engels kan houden (voor mijn internationale volgers) en mijn commentaar vaak in het Nederlands schrijf.

 

Tip 7: 130 is het nieuwe 140

Een 're-tweet' vergroot het bereik van jouw update en vergroot dus daarmee de kans op conversatie. Persoonlijk ben ik fan van de 'ouderwetse re-tweet', waarbij de letters RT en de username worden toegevoegd aan een bericht. Tegenwoordig heb je ook een zogenaamde 'quote re-tweet', waarbij jouw update tussen aanhalingstekens verschijnt en je volgers er nog iets bij kunnen zetten. Hou hier rekening mee bij het schrijven van je update door maximaal 130 tekens te gebruiken.

 

Tip 8: Post je update op het juiste moment

Door op het juiste moment van de dag je update te plaatsen kun je de kans dat er op gereageerd wordt aanzienlijk vergroten. Er komen op dit moment steeds meer diensten die je vertellen wanneer jouw volgers online zijn en wanneer niet. Mijn persoonlijke favoriet is Tweroid omdat de rapporten erg helder zijn. Zo ontdekte ik dat heel veel van mijn Twitter volgers 's avonds rond 8 uur weer online komen. En dat er dinsdagochtend rond 9:30, het moment waarop ik altijd mijn blogposts online zet, juist heel weinig van mijn volgers online zijn.

 

Welke tips heb jij nog?

Dit was deel 2 van in totaal 8 tips om betere Social Media updates te schrijven. Uiteraard lees ik nog steeds graag jouw eigen ervaringen, tips & tricks bij de reacties hieronder!

Gerrit Heijkoop

Gerrit Heijkoop

Freelance Projectmanager, Ondernemer en netwerker met een passie voor events en Social Media. Gerrit is partner van How Can I Be Social (HCIBS), mede-oprichter van Triqle Event Intelligence, bestuurslid van de Green Meetings Industry Council (GMIC) in Nederland en professioneel spreker.

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures