Column: Wat zet je op Twitter en Facebook?

Column: Wat zet je op Twitter en Facebook?

Stel je voor: Je hebt besloten om gebruik te maken van Social Media, zoals Twitter, Linkedin of Facebook, voor de promotie van je eerst volgende evenement. Of misschien wel voor je bedrijf. Netjes een account aangemaakt en nu is het tijd om je eerste 'update' te plaatsen. Maar wat ga je schrijven?!

 

Via deze weg deel ik graag het 'ezelsbruggetje' dat ik daarvoor heb ontwikkeld. Laten we het 'het 4 x L model' noemen. Ik geloof dat inhoud, dus bijvoorbeeld status updates, tweets, links of videos, relevant wordt als je er:

 

1. ... van kan Leren:

Titel en link van artikelen en video's met de laatste inzichten of het laatste nieuws rondom een gemeenschappelijke factor: het onderwerp van een evenement, sprekers of acts die daar zijn of, in het geval van inzet voor je bedrijf, ontwikkelingen op je vakgebied.

 

2. ... Liefde mee deelt:

Persoonlijke berichten (via @-reply, DM of bericht) met daarin felicitaties, succes wensen en complimenten.

 

3. ... om kan Lachen:

Titel en linkjes naar video's van 30 seconden tot 2 minuten die grappig, bijzonder of ontroerend zijn. Het liefst met op een bepaalde manier een link naar je evenement of bedrijf. Lees meer...

 

4. ... iets of iemand mee kan Lokaliseren:

Naam, link en hash-tag van evenementen of steden waar je naar toe gaat. Of speciale (tijdelijke!) acties of nieuws rondom jouw evenement of bedrijf. 

 

 

Waarom is het eigenlijk belangrijk om relevante inhoud te delen?

Aan het eind van de dag is het doel om jouw evenement of merk zoveel mogelijk op een positieve manier onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Echter, Social Media zijn op 3 manieren anders dan de reeds bestaande communicatie kanalen:

  • De 'zender' en 'ontvanger' zijn beide een fysiek persoon en kunnen beide een actieve bijdrage leveren aan het gesprek. 
  • Het aanbod van boodschappen is enorm dus aandacht is bijzonder schaars. 
  • Ontvangers kunnen met één muisklik besluiten om in de toekomst wel of geen aandacht te geven aan jouw boodschappen. 

Wanneer ik iets van jou lees, wat voor mij waardevol en relevant is, kom jij bij mij als ontvanger positief onder de aandacht. Bovendien wordt ik ook nieuwsgierig naar wat je nog meer te vertellen hebt. Je houdt mijn aandacht vast!

 

De voorwaarde of inhoud 'waardevol en relevant' is, toets ik niet alleen aan 'nut', maar ook aan 'emotionele waarde'. Een artikel dat mij verrast of blij maakt, kan voor mij net zo waardevol zijn als een tip die er voor zorgt dat ik geld bespaar.

 

Hoe werkt dit voor jou? Ik lees graag je aanvullende tips, bevindingen en feedback hieronder!

Gerrit Heijkoop

Gerrit Heijkoop

Freelance Projectmanager, Ondernemer en netwerker met een passie voor events en Social Media. Gerrit is partner van How Can I Be Social (HCIBS), mede-oprichter van Triqle Event Intelligence, bestuurslid van de Green Meetings Industry Council (GMIC) in Nederland en professioneel spreker.

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures