Eventsector kreunt: "Bedrijven besparen massaal op hun personeelsfeesten"

Eventsector kreunt: "Bedrijven besparen massaal op hun personeelsfeesten"

Bedrijven organiseren 40 tot 60 procent minder evenementen dan vorig jaar. Door de economische onzekerheid besparen ze daar eerst. "Als de vraag niet snel herstelt, vallen er ontslagen."


De evenementensector kan je op zijn zachtst volatiel noemen. Het was zowat de hardst getroffen sector tijdens de coronajaren. Niets kon nog doorgaan, waardoor evenementenbedrijven bijna twee jaar verplicht stillagen. Overbruggingssubsidies en tijdelijke werkloosheid behoedden de sector voor een grote faillissementsgolf. Vanaf 2022 was het weer alle hens aan dek. De knaldrang leidde er niet alleen toe dat we massaal naar festivals gingen, ook bedrijven organiseerden weer volop personeelsfeesten, productpresentaties, recepties en seminaries.



Drie vette jaren

“We hebben er drie uitstekende jaren op zitten”, zegt Katrien Vermeire, zaakvoerder van John & Jane, een bedrijf dat geluid en licht aan evenementen levert. “Nu is het een ander verhaal.” Ze wijst op het verschil tussen festivals (b2c) en bedrijfsevenementen (b2b). “De bestellingen voor onze business-to-consumer-afdeling lopen normaal, maar in de business-to-business-markt is de vraag bij ons in april met 60 procent gezakt tegenover vorig jaar. Bedrijven besparen massaal op hun personeelsfeesten, productlanceringen of evenementen voor klanten.”


Vermeire ziet meerdere oorzaken: “Er is door de handelsoorlog van Donald Trump enorme onzekerheid bij de bedrijven. In sommige sectoren gaat het ook niet goed. Automerken organiseren doorgaans veel evenementen, maar nu niet omdat het slecht gaat in de sector. Bedrijfsfeesten gaan vaak niet door, bijvoorbeeld omdat er net een ontslagronde was. In België zitten veel Amerikaanse bedrijven. Die wachten nu af of ze nog een product in België kunnen lanceren.”


De daling van 60 procent die John &Jane signaleert, wordt bevestigd door Michel Van Camp, voorzitter van de cluster Event Agencies bij Event Confederation. Zijn bedrijf organiseert voornamelijk evenementen voor bedrijven. “We zien een daling in de omzet tussen 40 en 60 procent. Er komen de laatste weken bijzonder weinig vragen binnen, nadat we heel goede jaren hebben gehad van 2022 tot 2024. Er zijn nog nooit zo veel projecten on hold gezet. De geopolitieke onzekerheid weegt zwaar. Alleen in de banksector is de vraag naar evenementen vrij normaal gebleven”, merkt Van Camp op.


Volgens Vermeire draaide de eventsector in de 12 jaar dat ze erin actief is nog nooit zo slecht, de coronajaren uitgezonderd. “Mijn echtgenoot zit al 26 jaar in de sector, hij vergelijkt de situatie nu met de financiële crisis in 2008. Bedrijven besparen eerst op hun marketinguitgaven en op evenementen, als het wat minder gaat.”



Vrees voor ontslagen

Een recente bevraging van sectororganisatie Event Confederation bevestigt het pessimisme. 74 procent van de leden denkt dat de situatie zal verslechteren. Vier op de tien bedrijven zien nu al een daling. De sector voor bedrijfsevementen geldt als vroeg-cyclisch. Bedrijven schrappen een groot personeelsfeest bijvoorbeeld eerst, als het economisch wat minder gaat en er mogelijk ontslagen volgen.


Van Camp waarschuwt voor ontslagen in de sector. Heel wat eventbedrijven dachten dat de drukke situatie van 2022 tot 2024 het nieuwe normaal was en hebben extra mensen aangeworven. Als de vraag naar bedrijfsevenementen nu structureel lager ligt, zullen volgens hem ontslagen volgen.


Vermeire ziet ook een structureel effect van de gewijzigde schoolvakanties. “Doordat de vakanties in Wallonië en Vlaanderen niet meer synchroon lopen, organiseren Belgische bedrijven geen nationale evenementen meer in die periode. Dat zijn enkele weken per jaar extra waarin er werk wegvalt voor ons.”


Volgens Vermeire lopen de evenementen voor particulieren, zoals festivals, wel normaal. Zo haalt John&Jane 35 procent van de omzet uit die markt. “Maar daar moet je wel de enorme kostenstijging kunnen blijven doorrekenen aan de organisaties en dus finaal aan de bezoekers. Dat wordt ook een uitdaging.” Ze concludeert: “Ik troost me dat het in deze sector heel snel kan keren. Maar het blijft moeilijk om de bedrijfsplannen daarop af te stemmen.”

Bron: De Standaard 08/05 via License2publish, Photo: iStockphoto 611606800

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Onvergetelijke 'Family Day' of grandioos 'Dinner in the Cave'

Onvergetelijke 'Family Day' of grandioos 'Dinner in the Cave'

Zomer op z’n best bij BluePoint Antwerpen: dé openluchtlocatie voor jouw event

Zomer op z’n best bij BluePoint Antwerpen: dé openluchtlocatie voor jouw event

Bezoekers vinden veiligheid op events het allerbelangrijkste

Bezoekers vinden veiligheid op events het allerbelangrijkste

Advertenties