Strikte controle op alcohol- en tabaksverkoop aan minderjarigen op festivals

Strikte controle op alcohol- en tabaksverkoop aan minderjarigen op festivals

Tijdens de zomermaanden voert de FOD Volksgezondheid (B) een uitgebreide controlecampagne uit om het verbod op de verkoop van alcohol en tabaksproducten aan minderjarigen te handhaven.


De wetgeving omtrent de verkoop van alcohol en tabaksproducten aan minderjarigen is duidelijk:


• Het is verboden om alcohol te verkopen, te schenken of aan te bieden aan personen < 16 jaar.

• Het is verboden om sterke drank te verkopen, te schenken of aan te bieden aan personen < 18 jaar.

• Tabaksproducten mogen niet verkocht of aangeboden worden aan personen < 18 jaar.


Personeel op evenementen heeft het recht om naar een leeftijdsbewijs te vragen, zoals een rijbewijs of studentenkaart. Bij twijfel is het raadzaam om dit te doen, aangezien de verkoper altijd verantwoordelijk blijft voor de naleving van de wet.



Controlecampagne tijdens zomermaanden

In juli en augustus zal de FOD Volksgezondheid minderjarige 'mystery shoppers' van 15, 16 en 17 jaar inzetten om te controleren hoe vaak naar de leeftijd van de koper wordt gevraagd bij de verkoop van alcohol en tabak. Deze controles verlopen volgens strikte scenario’s en worden begeleid door ervaren controleurs. De methoden die de jongeren gebruiken om de producten te kopen, zullen overeenkomen met de alledaagse situaties waarmee organisatoren te maken krijgen.


Bij inbreuken kunnen, in tegenstelling tot vorig jaar, wél boetes vallen. Zorg dus dat je horeca personeel op je zomerevenement of festival op de hoogte is en de richtlijnen voor leeftijdscontroles volgt.

Bron: Horeca Vlaanderen, iStockPhoto

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Eventpartners - Bezoekersregistratie
Zeven inspirerende ideeën om van jouw congres een groot succes te maken
Eventpartners - Bezoekersregistratie|
10 juni 2024

Congressen bieden een uitstekend platform voor het delen van de nieuwste ontwikkelingen en prestaties binnen een vakgebied of sector. Maar als jouw congres jaarlijks wordt georganiseerd, kan het best een uitdaging zijn om elke editie voor de deelnemers weer minstens zo interessant en aantrekkelijk te maken als de voorgaande editie. Hoe voorkom je dat jouw congres routinematig gaat voelen en ...

Lees meer

Like Reageer

Lees ook

Doorbraak voor ticketverkoop: Wat Ticketmaster's nieuwe toezegging betekent

Doorbraak voor ticketverkoop: Wat Ticketmaster's nieuwe toezegging betekent

Top 7 uitdagingen bij het organiseren van evenementen en hoe je ze overwint

Top 7 uitdagingen bij het organiseren van evenementen en hoe je ze overwint

Sectoronderzoek: vul de Event Confederation enquête in

Sectoronderzoek: vul de Event Confederation enquête in

Advertenties