Hoe organiseer je unieke evenementen om je merk te promoten

Hoe organiseer je unieke evenementen om je merk te promoten

Wat maakt jouw evenement anders dan de anderen? Zullen je deelnemers jouw event herinneren als iets speciaals? Zet jij de echte kracht van eventmarketing volledig in om je merk of bedrijf bekend en geliefd te maken bij je doelpubliek?

 

Als je het antwoord op deze vragen niet weet, dan moet je misschien overwegen om samen te werken met een professioneel evenementenbureau. Vaak denken we dat bij het organiseren van een event de logistiek het enige is waar we mee bezig moeten zijn, waardoor we het echte werk negeren. Als eventprofessionals focussen we ons te veel op de planning en te weinig op de strategie en het design van de eventbelevingen.

 

Het gevaar van deze aanpak: zoutloze en saaie evenementen die geen memorabele momenten bevatten. Kevin Van der Straeten zegt er dit over in zijn boek: “alle belevingen die ontworpen zijn rond een bepaald product, dienst of merk bepalen voor een groot deel het imago van dat product of merk.” Met andere woorden, het is net zo cruciaal om te werken rond eventbelevingen dan het is om de logistiek in orde te krijgen. Zo zal je evenement blijven doorwerken in het geheugen van je deelnemers.

 

Misschien weet je niet goed hoe te beginnen? Heb je niet de nodige achtergrond of ervaring? Dan is samenwerken met een evenementenbureau een goed idee! Echte professionals kunnen je helpen met memorabele evenementen op te zetten. Hier zijn een aantal voorbeelden van unieke events die je kunnen inspireren om jouw merk te promoten:

 


Voorbeeld 1: Al schommelend je mobieltje opladen

Geen woorden maar daden voor het milieu? Installeer schommels of fietsen die de mobieltjes van je deelnemers opladen. Het is een leuke activiteit die mensen graag eens uitproberen.


21472-original.jpg

 

Hier is een voorbeeld van schommels die elektriciteit opwekken. ID310 installeerde deze voor de Nederlandse Spoorwegen. ID310 is een bureau dat zich toelegt op het ontwikkelen van creatieve concepten en unieke evenementen voor merken en bedrijven. Het team gelooft in het potentieel van evenementen, en daardoor zijn ze super creatief en verrassend. Partners zoals ID310 helpen je om ongewone ideeën waarvan je publiek zal houden, om te zetten in de realiteit.

 


Voorbeeld 2: Creëer een ‘wow’ effect door ongewone (sport)games

Aandacht trekken is er niet gemakkelijker op geworden. Dat is waarom het ‘wow’ effect op je evenement zo een uitdaging is. Een goede manier om op te vallen, is je gasten ongewone sporten laten spelen. Hier is een indrukwekkend concept dat ontworpen werd door The WoW Company.

 

19269-original.jpg


Het idee is niet alleen interessant en leuk, het garandeert ook veiligheid en social distance (wat nogal belangrijk is in deze tijd). The WoW Company legt zich toe op fantastische belevingen en merkactivatie sessies die mensen in vervoering brengen. Samenwerken met een creatief bureau helpt je een memorabel event te organiseren voor je gasten dat hun nieuwsgierigheid prikkelt en hun zin om deel te nemen verhoogt.

 


Voorbeeld 3: Voorzie speciale belevingen in je sociale programma

Een van de redenen waarom mensen naar evenementen komen, is om een nieuwe plek te ontdekken. Maar heb jij echt de tijd om de stad of regio waar je je evenement organiseert te gaan verkennen? De kans is groot dat jij vooral bezig bent met logistiek en dat je geen tijd hebt om authentieke belevingen voor je deelnemers te zoeken. Wat als je daarvoor kunt samenwerken met een bureau, zoals Keep in Touch, en je zo een onverwachte beleving kunt creëren voor je gasten?


6343-original.jpg  

 

De stad verkennen met een Segway, van locatie naar locatie gaan met de fiets, genieten van sneeuw- of motorscooters, kamperen in de woestijn. Het zijn maar enkele voorbeelden van activiteiten die je gasten nooit meer gaan vergeten. Bouw deze sociale activiteiten in tussen de kennissessies en ze versterken ook nog de band tussen je deelnemers.

 


Voorbeeld 4: Ontwerp indrukwekkende decoraties voor je locatie

Een andere manier die je event bijzonder maken, is het zorgvuldig ontwerp van de locatie en de meubilair setting. De ruimte bepaalt het gemoed van je gasten. Investeren in het ontwerp ervan is slim als je je deelnemers wil inspireren en in verrukking brengen.


14142-original.jpg  

 

Evenementenbureaus zoals Ductape helpen je een memorabele sfeer te creëren en de omgeving af te stemmen op de persoonlijkheid van je merk. Wat kan er meer krachtig zijn en laat de mond van je deelnemers openvallen als ze de locatie binnenkomen?

 


Voorbeeld 5: Creëer unieke merkactivatie belevingen

Ten slotte, strategie en merkalignering zorgen er ook voor dat jouw evenement boven de anderen uitstijgt. Uiteindelijk wil je dat je event de essentie van je bedrijf uitstraalt en de connectie tussen je merk en de deelnemers versterkt.


7362-original.jpg  

 

Een evenementenbureau dat gefocust is op marketing en communicatie, zoals Nightingale, kan een fantastische partner zijn als je je eventstrategie wil afstemmen en transformeren tot een activatie-instrument. Denk aan het scala van mogelijkheden dat je hebt als je merkactivatie belevingen toevoegt die een positieve indruk nalaten op je deelnemers.

 


In het kort

Een uniek evenement plannen doe je door verschillende benaderingen aan te wenden en te experimenteren met nieuwe invalshoeken. Het geheim is minder geobsedeerd te zijn over de logistiek (door deze te automatiseren bijvoorbeeld) en meer te focussen op het eventdesign en de ervaring van de deelnemers. Een manier om dat te doen, los van een ervaringsgerichte strategie op te zetten, is een sterk evenementenbureau in te huren dat je begeleidt doorheen het gehele conceptualisatie- en planningsproces. Een bureau dat ook hoogwaardige producten en services aflevert. Verhoog je verwachtingen en verras je publiek, check eventplanner.be /.nl en ontdek alle evenementenbureaus die we voor je opgelijst hebben. Begin vandaag nog een samenwerking met professionals en verdubbel - of zelfs verdriedubbel - de ROI van je evenement. Veel succes!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Advertenties