Easyfairs investeert fors en blikt vooruit

Easyfairs investeert opnieuw fors in haar eventhallen. COO & Head of Venues Easyfairs Belgium Alain D'haese licht de plannen toe, onthult het nieuwe Flanders Expo logo én blikt samen met Kevin vooruit op de uitdagingen van de toekomst.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Dag Alain, welkom in de studio.


Dag Kevin, hallo.


Alain, het is even geleden dat we elkaar nog gesproken hebben, hé? Normaal gezien doen we dit gesprek regelmatig. Maar er is een Coronacrisis tussen gekomen. Hoe hebben jullie, bij Easyfairs, die periode beleefd?


Ik denk, net zoals bij velen in de sector, was dat toch een zeer tumultueuze periode. Die gelukkig nu wel achter ons is maar de Coronaperiode heeft ons wel wat medewerkers gekost. We hebben ook wel achttien maanden stilgelegen. Als indoor locatie was dat niet evident. Er waren wel her en der wat mogelijkheden om buiten evenementen te organiseren maar toch: wij zijn een indoor locatie. Dus we hebben echt wel die volle achttien maanden stilgelegen.

Niettegenstaande hebben we wel geleerd om onze locaties anders in te zetten. Nu, vandaag nog, hebben we daar nog altijd het succes van.


Wat bedoel je dan met anders inzetten?


Zo zijn onze event locaties ingezet geweest als vaccinatiecentra. We hebben er vier gehad. In elke locatie hebben we een vaccinatiecentrum gehad. Zelfs op vandaag, nu, geven wij nog de vierde prik aan, bijvoorbeeld, de Gentenaars, de Mechelaars. En af en toe in Antwerp Expo.

Maar naast dat hebben we het ook ingezet als examencentrum. Voor de Gentse studenten, bijvoorbeeld. Ook in Antwerpen hebben we dat gedaan.

Maar hebben we ook onze parkings verhuurd aan rijscholen, die daar rijexamens kwamen afnemen.

Hebben we, tussen de hallen, een outdoor festival gehad. Hebben we digitale studio's uitgebaat.

Dus uit al die ervaringen hebben we ook nieuwe klanten leren ontdekken. Nieuwe marktsegmenten. En waar we, op vandaag, nog altijd de vruchten van hebben. Of het succes van hebben.


Ja, vorige week hebben jullie een aantal grote aankondigingen gedaan. Het zijn er een aantal, dus laten we beginnen bij het begin.

Flanders Expo. Daar hadden jullie voor de Coronacrisis al een mooie investering gedaan. Hebben we het in ons vorig gesprek over gehad, ook al. Maar daar gaan jullie nu aan een tweede ronde van investeringen starten.


Dat klopt. Eigenlijk zijn we er volop mee bezig.

Voor Corona hadden we fase 1. Niet alleen in Flanders Expo maar herinner u ook de nieuwe event hall Avenue op Antwerp Expo. De nieuwe inkom in Antwerp Expo. Ook de Nekkerhal waar we heel wat investeringen hebben gedaan. Maar ook aan de binnenzijde van Flanders Expo met de Flex XL. Vernieuwd meeting center. Nieuwe inkomhallen. Digitale signalisatie.

En nu zijn we eigenlijk aanbeland aan fase 2. En dat omhelst de buitenkant. Dus de buitenschil. De letterlijke buitenschil van Flanders Expo waar we de gevels een volledig nieuwe tint geven. Nieuwe gevelplaten met een kleurenspel. In functie van het licht heb je andere kleuren. Dus die buitenschil geeft een volledig nieuwe identiteit. Het is toch een investering van 2,2 miljoen euro. En je mag weten dat een week voor Corona wij het contract hadden getekend. Dus wij wouden eigenlijk net van start gaan. Maar dat hebben we even on hold moeten zetten.


Dat begrijp ik wel, ja.


Om begrijpelijke redenen. Maar we zijn er nu wel volop mee bezig. En we hopen die werken in de zomer van volgend jaar volledig afgerond te hebben.

En inderdaad, wij hebben een tweehonderdtal genodigden gehad vorige week. Politiekers, klanten, bijna-klanten en onze vaste leveranciers. Om hen, inderdaad, fase 3 ook toe te lichten.

Maar voor we fase 3 toelichten, wil ik ook nog even meegeven dat we ook een rebranding hebben gelanceerd. Flanders Expo, nieuwe gevels, daar moet je toch ook een nieuw logo aan kunnen hangen. En dat is ook op dat moment voorgesteld geweest.


En was daar, buiten de opportuniteit van nieuwe gevels, nog een andere reden voor? Dat jullie zeiden van: zo'n rebranding is wel interessant voor ons.


Wel, met de nieuwe gevel uiteraard het ideale moment om dat te lanceren. Maar we wouden toch ook een fris imago in de markt brengen. Weg van het expogehalte. We zijn al lang geen exposite meer. Het is echt een multi-format eventlocatie. En met het nieuw logo, die gele felle kleur, straalt voor kracht, voor passie, voor dynamisme, flexibiliteit. En dat is wat we willen benadrukken met die rebranding. Ons anders in de markt gaan zetten.

En als je kijkt naar onze kalender, van welke types evenementen bij ons plaatsvinden, dan is dat lang niet meer alleen expo's of beurzen. Maar het gaat veel ruimer dan dat. Buitenfestivals. Noem maar Charlotte De Witte, in februari eerder dit jaar. Maar ook outlets. Corporate events allerhande. Dus het is echt wel een multi-format venue geworden. Dankzij die investeringen.


Ja en daar past dan de nieuwe brand beter bij.


Absoluut. Volledig. En ik moet zeggen: de reacties zijn, tot nu toe, zeer positief. Tonen wel aan dat we de juiste weg ingeslagen hebben.

En dat is ook de reden waarom we volgende zomer aan fase 3 gaan beginnen. Daar gaan we een Expo-park aanleggen en dat is eigenlijk een buitenplein, aan de achterzijde van Flanders Expo, om concreet te zijn. En daar gaan we een soort ruimte creëren, die op- en afbouw wat beter kan  faciliteren. Want daar was wel nood aan op een site als The Loop. Maar anderzijds willen ook buitenevenementen, buitenexpo's, gaan faciliteren. En af en toe, bij grote evenementen, is het toch wel nuttig om voldoende ruimte te hebben om aan crowd control te doen. Dus het is echt een multifunctioneel plein dat we gaan lanceren. Ook toch een investering van bijna vier miljoen.

En als je alles bij elkaar telt van de voorbije jaren gaat dat toch over een bedrag van vijftien miljoen euro.


Oké. Indrukwekkend.

Toch wel knap dat jullie, na zo'n moeilijke periode, zo veerkrachtig zijn om nu al meteen terug te zeggen van: oké, komaan, we gaan door investeren.


Ja, het is ook nodig, hé. Ik denk dat, voor locaties, blijven investeren de boodschap is. Het is zeker voor ons, die toch wel wat grotere sites in portefeuille hebben, dé manier om onze sites te transformeren. Van expo naar event-site. En voor kleine evenementen...

Want vaak worden we gepasseerd omdat men denkt: het is alleen maar voor grote evenementen of bijeenkomsten. Die kleinere evenementen, die kleinere trainingen, die kleinere congressen, die kunnen ook bij ons plaatsvinden. En dat maakt dat je moet investeren, dat je dat ook kenbaar moet maken en dat je de juiste ruimtes creëert. Van een lege hal, waar iedereen zijn ding in kan doen, tot een half-voorziene hal met een Black Box en een beetje basisverlichting tot een volledige Black Box, uitgerust met alle mogelijke technieken. En we willen dat hele aanbod gaan aanbieden aan de event markt.


Ja, op dit moment...

Er zijn best ook nog wel wat andere uitdagingen in de sector. Wat zie jij als de grootste uitdagingen? Oké, de investeringen die jullie nu aan het doen zijn, lossen natuurlijk al een aantal zaken op. Maar wat zie jij nog als uitdagingen voor jullie en de sector?


Er zijn er wel nog een aantal. Om naar niet te zwijgen van the war for talent. Ik denk dat iedereen wel openstaande vacatures heeft of toch bijna iedereen. Ik denk dat het...

Onze sector heeft een kleine deuk gekregen na de Coronaperiode. Veel mensen zijn andere sectoren gaan opzoeken, noodgedwongen, omdat de business stil lag. Hebben ook andere dingen ontdekt. En het is voor een sector zoals de onze, die ineens uit de startblokken is geschoten, een enorme workload op ons zag afkomen, niet evident om die medewerkers of mensen terug te trekken naar onze sector, waar toch flexibiliteit maar heel veel passie en fun ook wel deel uitmaakt van de dagelijkse activiteiten. Anders zouden we er ook zolang niet in zitten. Maar het is toch wel moeilijk om die mensen te vinden. Vooral operationele medewerkers, zie ik, maar ook sales mensen. Daar zien we toch wel dat het net geen knelpuntberoep is maar...


Dus als er kijkers nog op zoek zijn naar een leuke job, ze mogen jou altijd contacteren.


We hebben nog een tiental vacatures openstaan. Dus ja, er is wel altijd ergens een post vrij. En dat heeft ook te maken met de drang naar die evenementen te organiseren en de groei die we ook nog altijd zien, nu, na Corona...

Want dat is dan ook weer de andere uitdaging. Dat is hoe we de komende twaalf maanden gaan doorstaan. Want de agenda is overvol. Het seizoen, ons event-seizoen, indoor dan, is veel vroeger begonnen. Door nog wat verschuivingen die in de zomer hebben plaatsgevonden. Maar ook nog veel langer. Door het tekort aan beschikbare ruimte, hebben we ook wat later het evenementenseizoen dat zich doortrekt. Het is een veel intenser maar ook langer seizoen. Dus voor ons zal het een uitdaging zijn om die twaalf maanden mooi te overbruggen. En wat dan de andere, de komende, twaalf maanden zullen brengen? Ja, gezien de huidige economische context, zal het ook nog wel wat afwachten zijn.


Merken jullie daar vandaag al iets van?


We hebben nog niet die signalen. Dat moet ik eerlijk zeggen. Wij hebben nog niet die signalen. Wij hebben heel veel aanvragen voor de komende maanden. Tot een jaar, tot zelfs achttien maanden, komen de aanvragen heel vlot binnen. Locaties als de onze...


Mensen willen elkaar ook terug ontmoeten, hé.


Absoluut. En je ziet dat ook. Dus de druk zit echt wel op de ketel, om effectief die evenementen te kunnen organiseren. Maar goed, ik zie op dit moment nog geen signalen. Maar we zijn er wel aandachtig voor.

En een andere uitdaging, om op uw vraag verder te antwoorden, is alles wat met ESG te maken heeft.

 

Waar staat ESG voor?


Environmental, Social, Governance. En dat is geen eigen uitgevonden woord. Dat is ook geen modewoord. Wij zien dat het echt wel de rode draad zal worden doorheen alle sectoren.

Je had vroeger het maatschappelijk verantwoord ondernemen, MVO. Of CSR. Maar daar spreken we allang niet meer over. Het is nu alles wat ESG betreft. En ESG is meer dan het voeren van een maatschappelijk verantwoord ondernemen en het beleid daarrond. Het gaat echt over concrete doelstellingen. Concrete metingen, rapporten. Evolutie. Doelstellingen.

Er zijn ook doelstellingen die gestuurd worden vanuit de overheid. Maar ook vanuit, zelfs, de banksector. Je zal dat meer en meer gaan zien, dat banken aan bedrijven geld gaan lenen en die betere rentes zullen krijgen, als ze een ESG-beleid voeren. Dat zie je nu al gebeuren. Er stond vanmorgen nog in een artikel, dat, in functie van de grootte van een bedrijf, de omzet of het aantal medewerkers men effectief verplicht zal moeten zijn om aan een ESG beleid te doen. Dus daar gaan regels worden opgelegd.

En ik denk ook, los van de regels, dat elk bedrijf daar bewust moet bezig zijn.


Ja, het is ook een beetje een maatschappelijke verplichting om...

Klanten verwachten het ook, hé.


Ja, als je kijkt naar de E van Environmental. De huidige energieprijzen doen effectief bedrijven, ook de particulieren, wij thuis ook, maken ons wat verplicht om te gaan bewust omgaan met energie. Om te gaan renoveren, om te gaan isoleren en dergelijke meer. Dat wordt nu een beetje gestimuleerd, goed ook, door die hogere energieprijzen. Want ik denk dat dat de beste investering is: de gas en de elektriciteit die je niet moet uitgeven. Door een beter rendement. Dus dat wordt nu even zo gestuurd.

Maar het Social en Governance: alles wat met de medewerkers, met de manier waarop je onderneemt, gaat veel verder dan dat. En elk bedrijf zal en, vind ik, moet daar ook mee bezig zijn.

Wij hebben althans onszelf verplicht om, tegen 2030, met de helft onze CO2 uitstoot te gaan verminderen. En tegen 2050, als organisator van evenementen, CO2 neutrale evenementen of beurzen te gaan organiseren.


En hoe zien jullie dat dan concreet? Welke stappen gaan jullie dan nemen om daar te geraken?


Je kan als bedrijf...

Wij hebben een 150-tal medewerkers hier in België. 700 in de groep.

Eerst en vooral kijk je naar jezelf als bedrijf. Dan gaat dat over bedrijfswagens. Dan gaat dat over hoe je met de mensen omgaat. Ethisch verantwoord ondernemen. Dat gaat daarover.

Maar dat gaat ook, als we dan de evenementen-pet ophebben, over het kijken naar energie. Wat kunnen wij doen als event-locatie? Welke investeringen kunnen wij nog doen om met energie goed om te gaan?

Twee: over food en food waste. Ik denk dat er nog heel wat eten wordt weggegooid. Maar anderzijds: je kan ook een impact hebben met wat je op de menukaart zet. Wij gaan, bijvoorbeeld, binnen een aantal jaren, geen rood vlees meer op de kaart zetten. We hebben nu net een nieuw partnership voor onze beurzenlocaties met Le Pain Quotidien. Met de Compass Group. Dat zijn toch spelers die enorm hard bezig zijn met ESG. Met ecologie. Met wat de ecologische voetafdruk is. Dus het kiezen van de juiste partners.


Partners die, bijvoorbeeld, bij ons aan standenbouw doen. Zij werken met herbruikbare standen. In plaats van dat elke stand een paar vrachtwagens meeneemt, gaan wij één beurs bouwen in een soort matrix-stand, waarbij dan enkel de panelen moeten worden veranderd. Maar door te werken met één leverancier, kan dat allemaal op een paar vrachtwagens.


In plaats van dat elke stand zijn eigen vrachtwagen bijheeft. Of zelfs meerdere per stand.


Meerdere per stand.

Dus dat zijn allemaal een klein aantal zaken die wij als organisator of als event-locatie kunnen doen om die grote impact die we hebben, toch drastisch te doen verminderen.


Betekent dat dan ook dat jullie van organisatoren, die in jullie hallen iets organiseren, ook...

Dat jullie daar ook verwachtingen naartoe gaan uiten?


Wie zijn wij? Wij kunnen alleen maar mensen inspireren. En best practices naar voor brengen. Ook partners naar voor schuiven die, effectief, daarmee bezig zijn. En dat hoeft niet altijd duurder te zijn. Door ons schaalvoordeel kunnen we effectief producten en diensten aanbieden die minder impact hebben op het milieu dan dat zij met hun eigen partners zouden werken. Dus dat is eigenlijk een vrije markt waar wij effectief de stap in willen zetten.

Waar we, trouwens, op ons evenement vorige week, waar die 200 mensen op aanwezig waren, ook een gastspreker hebben uitgenodigd. Iemand die op ons hoofdkantoor werkt en die echt met ESG bezig is. Die dat ook aan het uitrollen is in onze organisatie. Zij heeft die mensen toegesproken.


Dat is ook wel fijn, dat jullie jullie kennis daarover willen delen.


Absoluut, ik denk, om maar een stom voorbeeld te geven, al onze offertes zijn vanaf nu digitaal. Vroeger werden daar boeken bij afgedrukt.

Nu, virtueel bezoek, als men niet kan komen. Je kan direct alles bevestigen. Via DocuSign. Alles ging vroeger nog met de hand. Getekend, afgedrukt, ingescand. Whatever. Dat is allemaal niet meer van deze tijd.

Het zijn allemaal heel kleine zaakjes.


Maar ja, als je ze allemaal optelt.


Voilà, als je dat doortrekt, is dat enorm.

En aan al onze organisatoren maar ook exposanten geven wij een recyclage-pack. Dat is een doos voor papier. Een doos voor glas. Een zak voor restafval. Een zak voor PMD. En dat is maar op die paar vierkante meter. Waarbij we het signaal willen geven: iedereen moet zijn steentje bijdragen.

En door dat op die manier goed en degelijk te communiceren, en daar ook de investering voor te doen, zie je wel dat we als marktleider, we zijn toch wel een grote speler, daar echt het voorbeeld moeten geven. En ja, het hoort in ons DNA om dat efficiënt te kunnen doen en dat op een goede manier uit te dragen.


Ja, ik kijk vooral uit naar die nieuwe gevel van Flanders Expo, want het is toch een iconische locatie, hier in België.

En dank om ook jouw uitdagingen met ons te willen delen, Alain.

Bedankt voor je komst naar de studio.


Dank u, altijd welkom.


En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties