Wijn basics voor eventmanagers - Wijn en beleving (deel 4)

In deze laatste aflevering van onze minireeks "Wijn voor event managers", praat ik met sommelier Pieter Raeymaekers, over hoe je rond wijn een beleving kunt maken op je evenement.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

In deze laatste aflevering van onze minireeks "Wijn voor event managers", praat ik met sommelier Pieter Raeymaekers, over hoe je rond wijn een beleving kunt maken op je evenement.


Dag Pieter, welkom terug in de studio.


Dag Kevin.


In de laatste aflevering over wijn voor event managers gaan we het hebben over wijn en beleving.

En beleving is toch iets wat we belangrijk vinden op evenementen.

Dus hoe kan wijn bijdragen tot de beleving op een evenement?


Dat kan op verschillende manieren. Weeral eens: afhankelijk van je event en het type event, kan je wijn een centrale rol geven of een rol meer in de achtergrond.

Maar heb er altijd aandacht voor. Dat hebben we al een paar keer gezegd.

Bijvoorbeeld basisdingen, zoals een beetje uitleg bij de wijn, als die ingeschonken wordt, hoe die ook ingeschonken wordt, aan tafel of aan een standje of wat dan ook, dat is altijd leuk voor de mensen.


Maar dat wordt al heel vaak overgeslagen.


Dat wordt heel vaak overgeslagen. Zeker bij banketten en zo, wordt er gewoon ingeschonken. Een andere manier is om ook gewoon...

Er worden wel menu's op tafel gezet. En daar wordt dan de wijn bijgeschreven. Al dan niet. Soms zelfs niet. Doe dat wel. Je kan er altijd een zinnetje bijzetten. Wat is de stijl van de wijn? Of de achtergrond. Of een verhaaltje of wat dan ook.


Ja, want dat is het leuke met wijnen: er zit altijd een heel verhaal achter. Of toch meestal.


Er zit meestal een verhaal achter. Zeker als je gaat naar kleine en middelgrote domeinen. Ga je naar de heel grote merken, de mastodonten, ja, daar zit minder verhaal of dat is een gekunsteld verhaal. En mensen doorprikken dat ook wel. Dus er zit meestal wel een verhaal achter. En dan is het zoeken naar de beste manier om dat over te brengen. Je kan natuurlijk niet, als je driehonderd mensen moet bedienen, aan iedereen de uitleg gaan geven van die wijn. Dus vandaar dat ik zeg: menuutje met de wijn bij. Kleine uitleg.


Dan weet je tenminste wat je drinkt.


Dan weet je wat je drinkt. Wat je in het glas hebt. Heb je meer uitleg nodig, dan moet je ook altijd wel ergens terecht kunnen, vind ik. Maar dat is...

Als je het al op tafel hebt staan, dat is al leuk.


Dat is al een eerste stap.


Dat is een eerste stap.

En wil je dan natuurlijk wat meer rond wijn en wijnbeleving gaan doen, dan zijn er allerlei formules,  die daarbij kunnen helpen. Dus als jij meer een vip-arrangement wilt organiseren of zo, dan kan je daar aangepaste wijnen doen en een sommelier inhuren, die daar wat meer uitleg over kan geven. Je kan ook interactieve dingen gaan doen met wijn. Je kan wijn...

Ja, een kleine wijndegustatie, met een quiz of zo, kan je doen. En dat kan je heel leuk en interactief maken. En dat hoeft helemaal niet zo lang te duren. Dat ook op een half uurtje of een uurtje. Als een soort van workshop rond wijn. Of je kan zelfs wijnen gaan blenden en zo. De verschillende types wijnen gaan blenden en zien wie de beste blend maakt. Er zijn allerlei gamification of fun attributen aan wijn. Waar je met wijn wat mee kan.

 

Het kan zelfs een teambuilding worden, dan.


Je kan een teambuilding doen, ja. Je kan naar een wijndomein gaan en daar van alles leren over wijn. Mensen beseffen ook niet altijd...

Ja, ze hebben een beeld van wijn. Iedereen heeft wel al ergens een wijndomein bezocht. Maar het is leuk om dat eens van dichtbij te bekijken, hoe dat in elkaar zit. En wat erbij komt kijken, om die fles wijn bij u op de tafel te krijgen. En dat is wel een leuk proces, waar heel veel ambacht en vakmanschap inzit. Van de wijngaard tot het wijnmaken tot het vermarkten van die wijn. Een wijnmaker of een wijnbouwer is landbouwer, is chemicus of biochemicus. Want hij moet wijn maken, dat is chemie. En die moet ook ondernemer of verkoper zijn.


Wat ik altijd heel erg leuk vind, is zo'n wijnmaker die zelf aanwezig is op een evenement. En zijn eigen verhaal komt vertellen.


Dat is altijd heel leuk. Wijnmakers zijn altijd wat atypische personages.


Maar je bent er zelf één, hé.


Ik ben er zelf één. Ja, dus we hebben een eigen wijndomein in België. Daar zijn we mee begonnen in 2016. En nu zijn de gebouwen quasi af. Februari is de opening van het wijndomein. Onze eerste oogst hebben we gedaan dit jaar. Dus er zit nu een aantal duizenden liters in onze cuves. Dat is de eerste keer dat we echt oogsten. En dat is heel fijn, hé. Dat is maken, hé. Dat is iets maken. Van nul.


Dan vertel je er ook met passie over, natuurlijk.


Ja, natuurlijk. Want alles wat je beleefd hebt, zelf...

Je hebt in die wijngaard gestaan. Je hebt erover nagedacht. En je hebt allerlei verhalen. Wat er misgelopen is en goed gelopen. En dat is leuk. En mensen zijn daarin geïnteresseerd. Vakmanschap en authenticiteit en al die dingen. Craftmanship in het Engels. Dat is leuk.


Nu, deze zomer ben ik bij jullie op het domein geweest. Jullie hebben toen een evenement gehad. Dat was heel erg mooi. Gabriel Ríos is komen optreden.


Heel leuk, ja.


Dat was een stuk barbecue, dat was...

Maar wijn had daar ook een heel centrale rol, op dat evenement. Ik vond dat wel een heel erg mooi voorbeeld, van hoe je wijn kan een centrale rol geven op een evenement.


Ja, wij zijn natuurlijk een wijndomein. Dus daar is het iets makkelijker om wijn een centrale rol te geven. We zijn ook wijnhandel, dus in dat opzicht natuurlijk wel. Maar wijn maakt deel uit van een bredere cultuur. Van muziek, van food. Van breed sociaal gebeuren. En de aandacht voor die wijn is dan ook erg belangrijk. En mensen appreciëren dat dan ook wel. Dat er aandacht wordt aan besteed.

En hoe doe je dat? Dat kan je op verschillende manieren doen, hé. Dat je een standje maakt met verschillende wijnen. Dat mensen gewoon ook eens kunnen komen proeven en de basics leren of zo. Dus, je kan daar ook weer alle kanten mee uit. Je kan ook gewoon eens verschillende flessen wijn...

De mogelijkheid geven om verschillende flessen wijn te proeven. Gewoon met een mandje. Wij gingen met een mandje rond. Twaalf verschillende wijnen. En iedereen kan wat kiezen.

 

Ja en uiteindelijk kost je dat niet meer, want in totale hoeveelheid flessen zal het wel op hetzelfde neerkomen, hé.


Dat is allemaal hetzelfde, maar het kost logistiek wat meer, natuurlijk. Want je hebt die verschillende flessen die je nodig hebt. Je moet die gaan kiezen. Je hebt natuurlijk mensen nodig, die daar dan ook iets over kunnen vertellen.


Ja, ja. Daar begint het natuurlijk al.


Daar begint het, hé. Dus je hebt wel mensen nodig in uw team, of mensen die je inhuurt, die dat toch met een zekere schwung kunnen vertellen. En dat is belangrijk.


Maar ik neem aan dat je daar ook wel voor bij een wijnhandel, zoals jullie, terechtkunt? Om dat soort services aan te bieden.


Dat kan zeker. Dat is geen probleem. We zijn met een heel team van opgeleide mensen. Die heel graag met passie over wijn vertellen. En dat is ook...

De kern van onze business is wijn. Is wijnhandel. Ook het wijndomein. Maar ook events op het wijndomein. Dus daar...

Zoals je geweest bent met Gabriel Ríos. We gaan iets met klassiek doen. We gaan ook een vernissage doen, met kunst en zo. Het is een domein dat door Van Duysen, de architect Van Duysen - beroemde Antwerpse architect - is neergezet. Dus daar gaan we allemaal dingen doen, die breder gaan dan wijn en daar events rond creëren.


Oké Pieter, ik denk dat we allemaal bij jou een keer moeten komen proeven, hé?


Ja. Allemaal welkom.


Dank je wel voor deze leuke vier afleveringen over wijn.


Alsjeblieft.


En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties