Wijn basics voor eventmanagers - Wijn kiezen (deel 2)

In aflevering twee van onze minireeks "Wijn voor event managers" praat ik met sommelier Pieter Raeymaekers over het kiezen van de juiste wijn voor jouw evenement.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

In aflevering twee van onze minireeks "Wijn voor event managers" praat ik met sommelier Pieter Raeymaekers over het kiezen van de juiste wijn voor jouw evenement.


Dag Pieter, welkom terug in de studio.


Dag Kevin.


In de vorige aflevering hadden we het over de wijn basics.

En nu we daar toch al iets van kennen, gaan we wat meer inzoomen op: hoe kies ik nu de juiste wijn, voor mijn evenement?

Maar, waar begin je? Want er is zoveel keuze.


Er is heel veel keuze. Waar begin je?

Ten eerste wil ik zeggen: het is belangrijk, dat je daar aandacht aan besteedt.

Als je iets organiseert, wat het ook is of wat ook het doel is, of de doelgroep of het segment, je wilt iets neerzetten. En alles is aan elkaar gekoppeld. En het is de zwakste schakel, die eigenlijk ook uw niveau van uw beleving of van uw evenement neerzet. En als je, bijvoorbeeld dus, voor wijn geen aandacht hebt, dan zou dat een zwakste schakel kunnen zijn. Dus daar ook, een olympisch minimum: wees daarmee bezig.


Je wilt niet dat de mensen jouw evenement herinneren omwille van de hoofdpijn van de chateau migraine.


Bijvoorbeeld. Of door een heel slechte keuze van foodpairing. Je hebt echt wel contrasterende dingen, die niet werken. En als je dat bij elkaar zet, dan...

Mensen proeven dat wel degelijk. Dus, heb daar aandacht voor. Dat is het eerste wat ik wou gezegd hebben.


Wat heel vaak gebeurt, is dat de wijn...

En dat zeg je heel terecht, hé. Heel veel organisatoren staan daar weinig of te weinig bij stil. Want de wijn komt bij de catering, via de cateraar, er gewoon bij. Dat is gemakkelijk.


Ja, voilà. Aan de cateraar wordt veel aandacht besteed. Wat voor type eten? Wat voor type event is het? Je begint dan bij de doelgroep. Welk type event je wilt neerzetten. Dan ga je met de cateraar babbelen. Die cateraar, die zegt: ja, ik zal wel de wijn meebrengen. Ja, die weet ook waarom natuurlijk. Want de food cost, die stijgt alsmaar.


Op de wijn valt nog iets te verdienen.


Daar valt nog iets te verdienen.


Jij hebt de juiste business gekozen.


Ja, voor ons, zijn wij een handelaar? Wij zitten nog een stapje vroeger in de keten. Maar dat hoeft niet.

Je kan ook, bijvoorbeeld, niet rechtstreeks met de cateraar. Maar je kan ook zeggen aan de cateraar: pas op, wij geven om de wijn. Je stelt die de juiste vragen. Begin daarmee.

Welke verschillende wijnen kan je aanbieden bij dit concept?

 

Ja, want dat hoeft niet per se negatief te zijn, hé.


Nee, nee, er zijn cateraars bij die het zeer goed doen. We hebben cateraars waar wij mee samenwerken ook. En die bellen ons ook, van: kijk, ik heb dit type event en we hebben wijnen nodig. Wat schenken we daar best bij? En soms gaan we zelfs mee met de klant. De eindklant dan. Of de event organisator. Gaan kiezen. Dus je hebt cateraars die dat zeer goed doen.

Dus, stel de juiste vragen. Zorg ervoor dat hij daar aandacht voor heeft. En als je voelt dat hij daar geen aandacht voor heeft, dan moet je ingrijpen. Dat is, denk ik, een goede tip. Om te geven.

En aandacht wil zeggen: meedenken vanuit het event. Wat is het doel? Wat willen we gaan bereiken? Wie is die eindklant? Wat is het budget? En meedenken voor een interessante pairing. Of een interessante...


Wat de grootste parameters zijn daar dan, we hadden het er vorige aflevering ook al over: die kwaliteit versus die prijs en versus die foodpairing.


Ja, dat zijn belangrijke. Ook status is soms belangrijk.

Je weet: hoe wordt wijn gekozen, nog altijd? In de supermarkten of op restaurant? Je hebt etiket. Je hebt status, naam. En prijs. Dat zijn zowat de belangrijkste.

Dus afhankelijk van voor wie het feest is, moet je soms ook voor namen gaan. Etiketten. Soms moet je gaan voor de kwaliteit in het glas. Dus denk daarover na. Denk daarover na, wie er tegenover jou zit. Zit je met een privéfeest en iemand, die wil echt uitpakken. Ja, kom dan niet met namen die niemand kent.


Nu we het over namen hebben, dan hebben we het ook over budget. Hoe bepaal je nu een goed budget voor een wijn? Want ja, je kan daar zeer extreem in gaan.


Je kan zeer extreem gaan. Langs beide kanten.

Er zijn wijnen op de markt, die je kan kopen, bijna, voor een euro. Of 1,5 euro of zo. Per fles. Weet, als je dat terugrekent, dat daar voor 0,1 euro wijn in zit. Je hebt accijnzen betaald. Transport. Iedereen moet een klein beetje marge nemen. Daar zit eigenlijk geen wijn meer in. Dus wat je dan aan het kopen bent, is een zeer industrieel product. Heel vlak.

Is dat drinkbaar? Ja, dat zal drinkbaar zijn.

Is het lekker?


Als je het koud genoeg serveert, hé. Hebben we geleerd.


Ja, voilà. Dus ik zou dat niet aanraden. Ik zou zeggen: begin aan vier euro of zoiets. Voor vier euro, daar begin je wijn te hebben. En ga je naar, aankoop dan, zeven, acht, negen euro en meer. Voor de cateraar dan, bedoel ik. Ja, dan zit je echt al met wijn in de fles. Dat wil zeggen: er is aandacht besteed in de wijngaard. Er is aandacht besteed aan de opbrengsten. Want je kan een wijngaard heel veel laten opbrengen en een heel oninteressante wijn laten maken. Maar alles wat in de wijngaard gebeurt, heeft invloed op uw eindproduct. En dus ook op de prijs. Dus, betaal een beetje aan uw wijn en dat gaat u verder helpen.

 

Zijn daar trends in? Is dat zoiets dat verandert? Of blijft dat wat stabiel?


Wel, als we kijken naar onze markten, België, Nederland, dan zien we dat de volumes een beetje dalen. Maar dat de...

Dus in hoeveelheid. Maar dat de prijs, dus de waarde van de totale plas wijn, die verkocht wordt in België en Nederland, dat die ongeveer dezelfde blijft. Dat wil dus zeggen dat er beter gedronken wordt, maar minder. En dat voel je ook wel. Ik denk dat iedereen dat wel aanvoelt. Dat mensen wat meer aandacht hebben voor wijn. Iets meer neerleggen voor een fles. Maar iets minder drinken. Je hebt de hele BOB-campagnes en zo. Dus alcohol is wel iets dat vermindert, maar beter.

En dat zie je dan ook wel in het aanbod. Veel restaurants hebben een BOB-formule. Die BOB-formule...

Of bij events kan je dat perfect ook doen. Een BOB-formule waarbij je dan gaat naar ofwel alcoholvrije dranken, als alternatief. Of gewoon kleine hoeveelheden. Sips. Gewoon kleine hoeveelheden wijn.


Om toch eens te kunnen proeven.


Om toch eens te kunnen proeven, maar niet teveel gedronken te hebben. Om toch die ervaring te hebben. Dus dat zie je.

Je ziet ook de trend naar elegantere, fijnere wijnen. Lichter in alcohol. We hadden het daarstraks al over alcohol. Alcohol, ja, wijnen van 14, 15, soms 16%. Dat wordt minder en minder op de markt gebracht. Die zijn interessant, de eerste keer dat je die binnenhaalt. Of opdrinkt. Maar na het tweede glas ben je dat snel beu. Een wijn van 15%, die...

Dat is een keer leuk, maar dat is eigenlijk oninteressant voor het pallet.


Maar misschien eerder iets voor thuis in de zetel, dan op een evenement.


Bijvoorbeeld, ja. Dus ik zou het ook houden bij lichtere wijnen. Met voldoende fraîcheur, die makkelijker wegdrinken. En die komen typisch van koelere regio's. Dus die komen...

Want de koele regio's, wat wil dat zeggen?  Een plant bouwt suikers op, door zonlicht en warmte. Of een plant, of de druif bouwt die suikers op. En het zijn die suikers, die omgezet worden in alcohol.


Dus hoe meer zon, hoe meer suiker, hoe...


Meer alcohol, in principe. Dat is een beetje de regel. Dus als je naar koelere klimaten gaat, dan moet je die druif nog smaakrijp krijgen. En op een lager suikerniveau. Of suikergehalte. En dat zorgt voor interessantere wijnen, met wat meer spanning en fraîcheur.


Is dat ook de reden dat we meer en meer niet-Franse wijnen zien?


Dat is niet de reden, want ook in Frankrijk heb je koelere regio's. Bijvoorbeeld Bourgogne of Loire, dat zijn koelere regio's.

Wat je wel ziet, dat is in de landen waar het heel warm wordt, dat ze daar moeilijkheden krijgen. Dus dat ze andere rassen moeten aanplanten. Dat ze de hoogte opzoeken. Dat ze de zeeën of de oceanen met koele stromingen opzoeken. Om toch maar koelte te hebben. Dus, het wordt te warm in vele gebieden. En andere gebieden, die worden warm, net warm genoeg, om te kunnen beginnen telen. Wij hebben een wijndomein in België. En België is zo net op de rand van waar je kan wijn gaan verbouwen. Of druiven gaan verbouwen. Dus dat is aan het opschuiven.

 

Misschien nog een laatste om af te sluiten, Pieter. Bij heel veel evenementen heb je ook de sponsors. Heel vaak zijn dat ook dranksponsors. Hoe ga je daarmee om?


Ja, je kan dat doen. En je kan ernaar kijken.

Maar een tip, daar wel, is: zorg ervoor dat je de brand, uw merk, als evenement, want je hebt een bepaalde visie en een bepaalde uitstraling, als evenement, dat je, met al uw partners eigenlijk, dat je attributen gelijk hebt met uw sponsors. Dus dat je een soort zelfde visie hebt of dat je een zelfde uitstraling hebt, naar buiten toe. En daar wordt nogal wat tegen gezondigd. Ik denk aan...

Ik weet niet of het nu nog zo is, maar Gent Jazz, bijvoorbeeld, die zich door Jacob's Creek laat sponsoren. Jacob's Creek is één van de grootste Australische wijnbrands. Ik vind dat dat niet...

Dat dat moeilijk in elkaar zit. Dus denk dan na, als je dan toch voor merksponsoring gaat.


Wat ligt daar moeilijk aan, voor jou?


Wat ligt daar moeilijk aan, voor mij?

Ik associeer Jazz niet met een grote brand, die commerciële wijn maken.


Die heel industrieel werkt, ja.


Die industrieel werkt. Dat is mijn associatie niet met jazz. In mijn hoofd. Ik zou daar gaan voor, misschien, een samenwerking met een regio. Of met een kwaliteitsdrankenhandel.  Of wijnhandel, die dan een aantal wijnen in the picture zet. Afhankelijk van: dit is een vip-arrangement, dit is dit, dit, dit. En dat je daar wat meer...


Dat het verhaal blijkt te kloppen.


Ja, dat het verhaal blijft kloppen. Dat klinkt misschien een beetje vergezocht. Maar ik denk dat mensen daar wel aandacht voor hebben. Meer en meer.


Nee, dat is. Dat is ook zo.

Langs de andere kant is het als organisator sowieso al niet gemakkelijk om sponsoren te vinden. En is de verleiding - en ik kan dat ook wel begrijpen - heel erg groot, van: ah, er is daar iemand die wil sponsoren.


Ja, zeker. Zeker. Maar denk daar goed over na.


Dat is altijd een goede tip.


Voilà. En nog een laatste tip. Als je events organiseert, vergeet magnums en jeroboams niet. Grote formaten. Is altijd leuk. Dus als het feestelijk is...


Omdat het mooi presenteert?


Het presenteert mooi. Het is feestelijk. Dus, afhankelijk van het type event.

Het is feestelijk. Het bewaart ook beter. Een grote fles. En het is ook gewoon, ja, leuk om te doen.


Maar hoe zat dat weer met die fles? Want je hebt een gewone fles. En dan: een magnum is het dubbele.


Ja, en dan heb je uw jeroboam. Dat is drie liter. Dus het vierdubbele. En dan ga je zo door, tot, ik denk, vijftien of achttien liter. De nabuchodonosor.


Maar dat wordt misschien wat moeilijk om te schenken.


Het schenken gaat nog. Maar het is vooral het koelen. Want meestal krijg je dat niet gekoeld.


En dat afronden op het einde.


En afronden, dat wordt moeilijk, ja.


Pieter, dankjewel voor je komst naar de studio.


Alsjeblieft, ja.


En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties