12 tips voor slimme online marketing van je event



12 tips voor slimme online marketing van je event

Om je evenement te promoten, kan je niet meer om online marketing heen. Weet dat er wel honderden mogelijkheden zijn om online marketing in te zetten. Wat zijn de best practices? We geven je alvast 12 tips waarmee je succes boekt.

 

Elk evenement en elke doelgroep heeft zo zijn eigen voorkeuren voor online communicatie. Test de volgende 12 tips uit en check wat het beste werkt voor jouw evenement.

 

 

1. Zorg voor een goede hashtag en gebruik die overal

Kort, uniek en herkenbaar. Dat zijn de kenmerken van een goeie hashtag. Denk dus goed na over je hashtag. Heb je een jaarlijks terugkerend evenement, voeg dan eventueel het jaartal toe. Eens je je ideale hashtag hebt gevonden, gebruik hem dan in al je communicatie, on- en offline. Op social media zelf en erbuiten: op je eventsite, in je uitnodigingsmails, op je affiches… Zo geraakt je hashtag ingeburgerd bij je volgers en gaan ze die ook sneller zelf gebruiken. 

 

 

2. Voeg social share buttons toe aan het einde van de registratie

Wanneer mensen zich inschrijven of een ticket kopen voor je event zijn ze daar meestal blij om. In je bevestigingsboodschap speel je daar handig op in. Je bedankt voor de registratie of aankoop en meldt dat je event nog leuker wordt als ze een vriend meebrengen. Vraag daarom om hun deelname te delen met hun netwerk. Voeg social share-buttons toe met kant-en-klare tekstjes die het jouw gasten makkelijk maken om te delen.  

 

Hier lees je nog meer tips om je eigen gasten als marketinginstrument te gebruiken

 

 

3. Kijk verder dan de klassieke sociale media

Facebook, Twitter en LinkedIn mogen, afhankelijk van je doelgroep, zeker niet ontbreken in je online marketingplan. En ondertussen worden ook andere sociale netwerken steeds populairder. Denk ook eens aan Instagram, Pinterest en Snapchat bijvoorbeeld. Daar is de concurrentie nog niet zo groot, dus je steekt er makkelijk boven uit. Bovendien bereik je weer een nieuwe doelgroep. Denk er wel aan je content aan te passen door in te spelen op de sterktes van elk medium (visueel, tekstueel, hashtags,…). Overdrijf de waarde van social media echter niet. Er té veel energie in steken kan ervoor zorgen dat de return niet meer in balans is.

 

Meer tips over social media en events? Bekijk de eventplanner.tv aflevering 'We moeten iets met social media, maar wat?'

 

 

4. Zoek (online) mediapartners

Werk commerciële partnerships uit met partijen voor wie je evenement ook interessant is of die een zelfde doelgroep aanspreken. Maak een specifieke url per partner waarmee hij je evenement promoot. Zo meet je vanwaar je inschrijving of ticketverkoop komt. Je kan bij kleinere spelers ook aan affiliate marketing denken. In dat geval geef je je partner per verkocht ticket een commissie. Grote en professionele mediaspelers gaan meestal niet in op je affiliate aanbod , maar zijn vaak wel noodzakelijk om je doelgroep te bereiken en van je eigen kwaliteit te overtuigen. Vergeet dus zeker niet de (vak)media voor jouw doelgroep aan te spreken!

 

Vraag ook zeker aan je sponsors om te helpen. Ook zij hebben vaak een groot bereik. Nog geen sponsors? Dan leggen we in deze eventplanner.tv aflevering uit hoe je sponsors kan overtuigen!

 

 

5. 'Social' boven, ook tijdens en na je evenement

Creëer ook zelf tijdens je evenement buzz op sociale media. Maak foto’s en filmpjes, verzamel quotes en korte interviews en post die op Twitter, Facebook, Instagram… Vergeet je hashtag niet! Geef het goede voorbeeld en moedig je deelnemers aan om ook actief te zijn. Deel ook hun tweets en posts. Deelnemers blijven posten als ze merken dat er veel reacties en likes komen op hun posts.

 

Kijktip: social media interactie op jouw event
 

Volg ook na je evenement op wat er op sociale media verschijnt. Je kan er heel wat uit leren voor een volgende keer. Dit is ook een unieke gelegenheid om marketingmateriaal voor je volgende editie te verzamelen. Contacteer de schrijvers van positieve commentaren om hen te vragen of je hun quotes mag gebruiken voor de promotie van je evenement de volgende keer. Dat doe je best in de weken na het evenement. Als het event nog vers in hun geheugen zit, zijn ze sneller geneigd hun toestemming te geven dan als je het hen 10 maanden later vraagt.

 

Kijktip: hoe monitor je social media en ga je om met pieken op je event?


 

6. Verzamel data en input met evaluaties 

Als je het goed aanpakt, biedt een evaluatie je heel wat kansen. Je weet wat deelnemers van je evenement vonden en uit hun feedback kan je nieuwe ideeën verzamelen en getuigenissen die nuttig zijn voor de marketing van een volgende editie. Vraag via een checkbox expliciet toestemming om hun quote te mogen gebruiken. Vraag ook naar social media profielen zodat je deelnemers kan taggen als je hun quote post. Stel dat je nog geen opt-in hebt voor hun e-mailadres, dan is het evaluatieformulier de uitgelezen mogelijkheid om die opt-in te vragen.

 

Hoe je doeltreffende enquêtes maakt zie je in deze eventplanner.tv aflevering

 

 

7. Maak gebruik van SEA

Adverteer in zoekmachines als Google en Bing (Search Engine Advertising). Zo kan je heel gericht adverteren. Houd wel je budget in het oog want de kosten kunnen snel oplopen. Als het kan, kies je voor een formule cost per lead (CPL) of cost per sales (CPS). Zo zie je onmiddellijk welke omzet je met je campagne realiseert. Nieuwe adverteerders zullen daar nog niet meteen voor in aanmerking komen. Dan is de standaard cost per click (CPC) het alternatief. Je kan de resultaten zo alsnog meten in Google Analytics.  

 

 

8. Maak een filmpje en verspreid het slim

Met een leuk professioneel filmpje over je evenement trek je gegarandeerd aandacht. Video valt immers nog steeds meer op dan tekst en foto’s. Ook op social media. Met aantrekkelijke beelden, een strakke montage, interessante info en uitnodigende muziek, geef je al een preview van wat de bezoeker aan je event kan verwachten. Laad je filmpje op op Facebook, Vimeo en YouTube voor een maximaal bereik. Embed het filmpje op je eigen website en link er naar via Twitter, LinkedIn, … Laad eventueel korte fragmentjes op in Instagram. Maak het niet puur commercieel, maar zorg dat het leuk is en vooral de beleving op je evenement weergeeft of interessante kennis deelt. De kans dat je filmpje gedeeld wordt, is groter.

 

 

9. Zet je sprekers of artiesten in voor de promotie van je evenement

Je publiek komt voor de sterren van jouw evenement, sprekers of artiesten. Interview hen of vraag hun mening over een bepaalde topic. Maak met deze input interessante content voor jouw publiek. Post het op je website of sociale media en link het met de websites of profielen van de sprekers en artiesten zelf. Bied ook promotiemateriaal aan aan je ‘sterren’. Een leuke foto met hun gezicht, één van hun quotes en de hashtag van je evenement bijvoorbeeld. Iets wat ze zelf kunnen delen in hun eigen kanalen.  Je slaat hiermee drie vliegen in één klap: interessante content voor je publiek, promotie voor je sprekers en inschrijvingen voor jouw evenement.

 

 

10. Maak ruilovereenkomsten

Beschik je over een beperkt budget, dan bieden ruilovereenkomsten soms een uitweg. In ruil voor gratis tickets, visibiliteit of deelname zijn ook leveranciers bereid om iets voor jou te doen. Foto- of filmmateriaal maken bijvoorbeeld, teksten schrijven, je event promoten via eigen kanalen,… Niet alles hoeft geld te kosten. Voor hen kan een deelname aan jouw evenement misschien meer waard zijn dan een factuur sturen. Zolang je maar reële meerwaarde voor je partner creëert en er rekening mee houdt dat eventlocaties, cateraars, … minder snel zullen toehappen. Zij krijgen die vraag immers elke dag en leven van die inkomsten. Durf gewoon te vragen!

 

 

11. Doe beroep op influencers

Influencers zijn personen met een bepaalde notoriteit in hun vak en vooral met een grote achterban op sociale media. Denk daarbij aan bloggers, podcasters, YouTubers en social media 'sterren' met massaal veel volgers. Kan je hen betrekken bij je event? Dan zorgen zij gegarandeerd dat ook hun volgers er bij willen zijn.

 

Ontdek hier hoe je influencers op jouw event kan krijgen.

 

 

12. E-mail marketing

E-mail marketing is niet dood. Integendeel. Maar zet je het verkeerd in, dan wordt het snel irritant voor je abonnees. Zorg dat je steeds over een opt-in beschikt, respecteer de privacy en personaliseer zodat je mails aansluiten bij de interesse van je ontvangers. Zie e-mails vooral niet als een gratis tool om snel mee rond te spammen. Die rekening krijg je achteraf sowieso gepresenteerd. Meer e-mail marketing tips.

 

 

 

05-08-2016

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

TIP! - Hoe bereken je nu de ROI van je event in de praktijk?TIP! - Hoe bereken je nu de ROI van je event in de praktijk?
Febelux stelt zich voor tijdens The Event and Communication DaysFebelux stelt zich voor tijdens The Event and Communication Days
"Evenemententerrein Limburg in laatste fase": Schueremans enthousiast"Evenemententerrein Limburg in laatste fase": Schueremans enthousiast
Advertenties

In de kijker

Memory-Lane

Memory-Lane

Klaar voor een nostalgische duik in het collectieve geheugen? Memory-Lane pakt met uit met een vernieuwend event- en hospitalityconcept.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Wednesday
Meer weer

Vacatures

  1. 18-04Sales/acount manager met ervaring
    Kortrijk XPO nv
    West-Vlaanderen
  2. 05-04Stagiaire event medewerker (m/v)
    Perfect+ Event Productions
    West-Vlaanderen
  3. 28-03Sales/account manager met ervaring
    Kortrijk Xpo Meeting Center
    Antwerpen