Massale fraude met online verkoop van concerttickets

Massale fraude met online verkoop van concerttickets

Voor de shows van K3 in de Lotto Arena hebben malafide tickethandelaars 17.000 tickets gekocht met 37 betaalkaarten. Die tickets werden vervolgens met flinke winst doorverkocht. Een geval van massale fraude, die blootgelegd werd door Tele Ticket Service.
 
Tijdens de ticketverkoop voor de optredens van Adele in ons land was al pijnlijk duidelijk geworden dat tickets nog steeds in groten getale opgekocht worden door fraudeurs om ze vervolgens aan veel hogere prijzen door te verkopen.

 

Ticketverkoper Tele Ticket Service kreeg toen bijzonder veel klachten van gefrustreerde kopers en besloot daarom een onderzoek te starten. Door alle gegevens van 2015 te bestuderen, werden 154 betaalkaarten als verdacht bestempeld. "Die konden gelinkt worden aan 5.945 valse profielen van klanten", zegt Stefan Esselens, bestuurder van Tele Ticket Service. "Zij bestelden 63.000 tickets voor ruim 3,5 miljoen euro."

 

K3

Van die betaalkaarten werden er 37 gebruikt bij de ticketverkoop van de K3-shows op vrijdag 15, zaterdag 16 en zondag 17 januari in de Lotto Arena. "Zo werden 17.000 tickets gekocht om ze vervolgens duurder door te verkopen. Navraag bij de gedupeerde kopers leerde ons dat ze gemiddeld zo’n 25 euro te veel betaald hadden."

 

Fraudeurs

De fraudeurs maken massaal gebruik van valse profielen. "Zij verkopen eerst de tickets waarover zij niet beschikken. Klanten melden zich aan op de site van de doorverkoper, waarop de doorverkoper een enkel voor hem toegankelijk profiel bij Tele Ticket Service aanmaakt op naam van de klant. De gevraagde tickets worden aan de hand van dit profiel aangekocht tegen de officiële prijs en aan de betrokken klant doorverkocht tegen een forse meerprijs."

 

Op die manier overtreden de malafide tickethandelaars enkele wetten. "Zij overtreden ten eerste de Belgische ticketwet, die geen georganiseerde doorverkoop toelaat en al helemaal niet boven de normale ticketprijs. Daarnaast plegen zij schriftvervalsing door de e-tickets te bewerken, van andere namen te voorzien én de werkelijke ticketprijs onzichtbaar te maken. Tot slot lijkt het er ook op dat er op grote schaal aan identiteitsfraude wordt gedaan, doordat tickets worden aangekocht op naam van nietsvermoedende klanten, om die tickets vervolgens op grote schaal tegen woekerprijzen aan andere klanten door te verkopen."

 

"Opvallend is dat van de gedupeerden die we bij de K3-shows in de Lotto Arena gesproken hebben, zo'n 60 procent niet meer weet via welk kanaal ze hun tickets gekocht hebben. Ze tikken de naam van het evenement in op een zoekmachine en bestellen te goeder trouw bij de eerste aanbieder die ze op het internet te zien krijgen. Onze tip is dan ook: ga naar de site van de zaal waar het evenement plaatsvindt; daar vind je altijd de officiële ticketverkoper."

 

Meldkanaal

Tele Ticket Service heeft daarom een meldkanaal opgericht waarop gedupeerden zich kunnen laten horen. "Wie tickets heeft gekocht in 2015 of later en vermoedt dat hij het slachtoffer is geworden van fraudeurs kan op www.teleticketservice.com/fraude terecht om deze fraude te melden.

 

Op basis van de verzamelde gegevens wil Tele Ticket Service - in overleg met de Economische Inspectie - bekijken op welke wijze terugbetaling kan worden verkregen van het te veel betaalde. Daartoe zoekt Tele Ticket Service samenwerking met de betrokken kredietmaatschappijen en Test Aankoop.

 

Uit een audit die Tele Ticket Service op zijn eigen gegevens uitvoerde, blijkt dat in 2015 meer dan 154 betaalkaarten werden gebruikt om verdachte aankopen mee uit te voeren. Daarmee werden in totaal meer dan 63.000 tickets aangekocht voor een bedrag van ruim 3,5 miljoen euro. De tickets werden vervolgens doorverkocht met een winstmarge van gemiddeld 67 procent.

Bron: Nieuwsblad 27/01 via License2Publish

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Advertenties