De ervaring stevig door de mixer



De ervaring stevig door de mixercolumn


De kloven tussen on-en offlinewereld worden stilaan overbrugd. Dat biedt heel wat mogelijkheden voor de eventsector. Voor congressen is het duidelijk, maar wat met creatieve events?

 

Mijn collega-columnist Gerrit Heijkoop schreef al heel wat over hybride events. Ik ga dus niet nogmaals toelichten wat het is, wat de voordelen er van zijn, ... Ik focus in deze column op een bewustmaking van het potentieel van 'blended events' voor de event sector wanneer enkele gigantische kloven tussen de on- en offlinewereld overbrugd raken.  

 

De technieken die ik terugvind om een event 'hybride' te implementeren zijn: polls, streaming, een online Q&A luik, een kwis, een gezamenlijke brainstorm met de on- en offline partitie, scanbare QR codes die producten dieper toelichten en hashtag vermeldingen op de naambordjes. Dit zijn echter applicaties die voornamelijk gelden voor informatie events. 

 

Maar wat met creatieve events zonder uitgesproken informatieagenda of met events die rekenen op een grote betrokkenheid van de deelnemers? Zijn er technieken te vinden om betrokkenheid te creëren bij een grotere groep mensen dan enkel zij die fysiek participeren aan een event waarbij beleving centraal staat? Kunnen we de creatieve ervaring niet zo mixen dat het een volledig nieuwe smaak wordt?  

 

Absolute valkuil wanneer we een event mengen met een online smaakmaker is naar mijn inzichten jouw event onderhevig maken aan de 'zap-cultuur'. Om een intense ervaring écht te doen werken moet er sprake zijn van enige toewijding aan het verhaal. Live events hebben als grote voordeel:

  • dat de gasten gevangen gehouden worden in een sfeer
  • op een specifieke locatie
  • waarbij ze door het verhaal van de avond geleid worden
  • aan het tempo dat de organisator uitdokterde.

Een online betrekking is veel vluchtiger waardoor het verhaal door zijn intrinsieke waarde nog meer moet boeien, grijpen en vasthouden.  

 

Bovendien creëert de afstand, net dát: mentale afstand tot het gebeuren. Om nog te zwijgen van neven-invloeden op de sfeerzetting omwille van randafleidingen op de locatie waar ingelogd wordt. Elke organisator weet dat het een gigantisch moeilijke balanceeroefening is om gasten een hele avond te leiden over een belevingspad. Een alom gekend voorbeeld hiervan is wanneer de elektriciteit uitvalt. De sfeerbreuk die het uitvallen van licht en geluid met zich meebrengt, alhoewel misschien heel kortstondig, is dramatisch voor de spanningsboog van een evenementiële belevenis. Hoe moeten we ons verhaal gaan inkleden zodat het dezelfde betrokkenheid creëert in een omgeving met blaffende honden, spelende kinderen en TL verlichting in gedachte?  

 

We staan zonder twijfel voor een gigantische uitdaging, maar eentje waarvan de 'pay-off' evenredig groot kan zijn. Ben jij die creatieve duizendpoot die in de toekomst aan de slag durft met de mixer, of hou je het liever veilig bij een scheiding tussen de werelden?  

04-12-2014

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

De 'customer journey' van je event begint al bij de registratieDe 'customer journey' van je event begint al bij de registratie
Hoe zet je een entertainment ervaring neer op je evenement?Hoe zet je een entertainment ervaring neer op je evenement?
Virtual, augmented en mixed reality tijdens FestivakVirtual, augmented en mixed reality tijdens Festivak
Advertenties

In de kijker

KPN Event

KPN Event

Tijdelijke communicatie op elke locatie.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Wednesday
Meer weer

Vacatures

  1. 22-10Bewakingsagent (m/v)
    Key4ce Security
    Oost-Vlaanderen
  2. 20-10Hulpverlener tijdens evenementen
    Ambulance Medical Service vzw
    Limburg
  3. 10-10Project Manager (m/v) BeerWalk
    Deadline Entertainment...
    Antwerpen