6 geheimen achter succes van Tomorrowland

6 geheimen achter succes van Tomorrowland

De 10e editie van Tomorrowland gaat van start. Als we TML, voor het derde jaar op rij verkozen tot beste dancefestival ter wereld, in één woord moeten ballen, zou het dat zijn: feest. Maar hoe komt het dat de halve wereld net op jouw feestje wil aanwezig zijn?

 

Al grasduinend door die tien wondere jaren van Tomorrowland, hieronder de zes redenen achter het succes van de Belgische tak van organisator ID&T.

 

1. Peace, Love, Unity, Respect

Flashback in de tijd, naar de magische datum van 14 augustus 2005. De allereerste Tomorrowland. Eén dag, in augustus en niet eind juli dus. 10.000 tickets gingen de deur uit en het terrein van de locatie, recreatiedomein De Schorre, werd gebruikt zoals dat ook nu het geval is. Dat betekende dus: veel plaats. Plaats om rustig in het gras te zitten, gezellig te keuvelen - ook al was het niet eens goed weer. Het festival ademde toen al behoorlijk wat Disney uit, met onder andere steltenlopers, fanfares en zelfs botsauto's. Er waren internationale dj's (Sven Väth, Armin Van Buuren, Justice, Sasha, Erol Alkan), maar ook veel lokale platendraaiers. Er kon zonder moeite de voorste rijen opgezocht worden. Dat alles zorgde voor een gemoedelijke sfeer. Iedereen was beleefd, gunde elkaar ruimte. Er heerste vriendschap boven De Schorre. 

Hier werden de eerste kiemen gezaaid van het nu befaamde festivalprincipe PLUR. Peace, Love, Unity, Respect. Over de jaren heen is het festival natuurlijk gegroeid -spectaculair gegroeid- maar dat gevoel is nóóit weggegaan. Behandel de 'People of Tomorrow' met respect en je krijgt respect van hen terug. Tomorrowland is letterlijk en figuurlijk een volwassen festival. Zelfs veertigers wanen er zich niet de oudsten.

 

2. Samen goed eten en drinken, dat is belangrijk

Een jaar later, in 2006, vond het festival eind juli plaats. 15.000 People of Tomorrow, voor het eerst ook 3.000 kampeerders - noem hen trouwens 'sleeping beauties'. Acht podia. Opnieuw lieten de weergoden het wat afweten, maar dat weerhield de organisatie er niet van om een barbecue te organiseren in wat toen zo'n beetje de VIP Village was, waar nu nog over gesproken wordt. Het vlees en de drank, al van in het begin voerde TML lekkere cocktails hoog in het vaandel, was super. Het uitzicht over het terrein fenomenaal. Ondanks het slechte weer, leek iedereen plots wel aan het BBQ'en geslagen. 

Natuurlijk was het geen Maison Bru - de topchef zou pas in 2011 zijn intrede maken. Maar gezellig de voeten onder de tafel schuiven en samen lekker eten, dat is standaard bij ID&T België. Die standaard heeft de organisatie door de jaren heen ook doorgetrokken, zowel in camping DreamVille als het festivalterrein zelf. Een hamburger is niet zomaar een hamburger op TML. Wel eentje van het betere koebeest, minutieus bereid én geserveerd in een bordje en servette met het logo van TML erop.

 

3. Weerkanonnen boven China zorgen voor zon

In 2007 duurde Tomorrowland voor het eerst twee dagen. Nederlanders, Fransen, Duitsers en Engelsen vonden steeds makkelijker de weg naar Boom. 20.000 tickets werden er verkocht, ondanks dat het weer opnieuw niet meezat. De echte doorbraak vond plaats in 2008 en 2009, toen De Schorre telkens baadde in de zon. Volgens de TML-overlevering wil het dat weerkanonnen boven de Olympische Spelen van Peking in 2008 -het jaar van de rat- hun doel gemist hebben en zo een tropische wind richting België gestuurd hebben. Er doken plots 50.000 People of Tomorrow op, een jaar later was TML voor het eerst uitverkocht. De grootste clubs, labels en party's uit het tot ver buiten zijn landsgrenzen bekende Belgische nachtleven moesten en zouden aanwezig zijn. De dj-namen werden steeds groter, de podia steeds grootser en gekker.

Zo gaf in 2009 Moby, toen een absolute topnaam, als verrassingsact een legendarische set. De hele ploeg was voorbereid om de Amerikaan met de nodige égards te ontvangen. Want ze hadden de nodige regels opgelegd gekregen. Zo mochten er onder andere geen foto's van hem genomen worden. Een topchef had een veganistisch buffet van drie meter voorzien. Tot bleek dat die Richard gewoon groots was in zijn eenvoud, met iedereen sympathiseerde en De Schorre met een superieure performance in vuur en vlam zette.

 

4. Leg de topdj's in de watten

In 2010 was er de belangrijke introductie van camping DreamVille en bleef Tomorrowland investeren in zijn lineup. Ongeveer elke A-lister uit de dj-wereld maakte zijn opwachting en maakte er een erezaak van op TML uit te pakken met een speciale set. Nu worden die dj's allemaal op- en afgereden in aparte shuttles van de organisatie, toen bestond het nog dat David Guetta plots De Schorre stond in een blauwe Ford Mustang. Nóg cooler kon moeilijk. De harde kern der topdj's, genre Carl Cox, Sven Väth, Martin Solveig, Van Buuren en die Guetta, bleef terugkomen en onderscheidde zich door hun charisma, beleefdheid, sympathiek en rustig voorkomen van de would-be toppers. Ook omdat ze weten dat ze op TML in de watten gelegd worden. 

Zo had de organisatie op de beruchte rider van Steve Aoki eens zijn rubberen bootje over het hoofd gezien, waarin hij elke set mee over het publiek surft. Een uurtje voor zijn set werd er nog in allerijl naar de Fun-winkel op de A12 gereden om daar zo'n bootje te kopen en het vlug op te blazen. Of was er de zogenaamde Jägerbomb, aangevraagd door Swedish House Mafia. Een shot Jägermeister in Red Bull, maar in de communicatie ging het mis zodat het bestond dat er plots een rasechte jogameester, inclusief massageproducten, voor de neus van Axwell, Ingrosso en Angello stond. De heren keken even vreemd op.

 

5. De sociale media

In 2011 werd de derde dag toegevoegd en gingen de 180.000 tickets in één dag de deur uit. Als geen ander wist Tomorrowland de sociale media handig te bespelen. De Aftermovie dit dat jaar op YouTube gepost werd, zette een nieuwe standaard op het gebied van video in de festivalwereld. Dat leverde tientallen miljoenen clicks op (de teller van die van 2012 staat op meer dan 114 miljoen) en een viraal fenomeneen. Plots zag de hele wereld dat er in een onbekend plaatsje in België wel iets heel speciaal plaatsvond. Hoe komt het dat tussen al die natuurpracht en die topdj's, zoveel blije en mooie mensen lopen? Plots wou iedereen weleens deel uitmaken van die 'People of Tomorrow'. 

Gevolg: in 2012 zaten er twee miljoen mensen voor hun computer klaar om op het startuur van de verkoop een ticket te scoren. TML speelde daar handig op in door de lancering van Tomorrowland TV, een eigen kanaal met livebeelden op YouTube dat nu al meer dan 3 miljoen leden kent. Een jaar later werd ook een eigen radiostation opgezet. Sterren werden ondertussen gecreëerd. Dimitri Vegas & Like Mike, anyone? Enkele jaren daarvoor nog snotneuzen uit Willebroek die als animatoren aan de bak kwamen op zuiderse feesteilanden, vandaag kunnen ze zich op een dancefestival niet langer zonder begeleiding vertonen en hebben ze meer dan vijf miljoen volgers op Facebook.

 

6. Meer zonen en dochters, graag

2013 zag ook de geboorte van TomorrowWorld, de eerste baby van TML. Dat werd meteen een flinke. Datzelfde warme gevoel, diezelfde fantastische podia, al die uitgelaten 'People of Tomorrow': alleen in een andere continent. "De kernploeg rond Tomorrowland is altijd dezelfde gebleven, maar voor TomorrowWorld kenden we toch een fikse uitbreiding in personeel. Ik kwam toe op mijn bureau en daar waren ze plots de muren aan het uitbreken. Er liepen plots nieuwe gezichten rond die ik niet eens kende" Aan het woord is Debby Wilmsen, woordvoerder van het festival. Het feit dat Tomorrowland in 2015 naar Brazilië trekt, is inmiddels een publiek geheim.

In 2013 was er ook die niet lichtelijk te vergeten set van Armin Van Buuren. De Nederlandse dj liet enkele maanden ervoor weten dat interviews moeilijk zouden worden, omdat zijn vrouw net op de dag van Tomorrowland uitgerekend was. En jawel, op 28 juli zag de kleinste Van Buuren het levenslicht. Het werd een huzarenstukje om de dj op tijd in Boom te krijgen. Politie-escortes werden ingeschakeld. En toen de Nederlander aan zijn set begon, openden de hemelsluizen zich. In apocalyptische weersomstandigheden kondigde Van Buuren de komst van zijn zoontje aan zijn trouwste fans aan (alleen zij trotseerden nog de inmiddels bliksemschichten) en gaf er een onvergetelijke set weg. Tekenend voor de Madness die telkens drie dagen lang over De Schorre heerst. Vraag is wanneer en of die ooit gaat stoppen.

 

Lees hierover meer in het boek EVENTPLANNER van Kevin Van der Straeten.

Bron: HLN 17/7 via License2Publish

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties