Waarom evenementenbureaus ROI negeren...



Waarom evenementenbureaus ROI negeren...

Je marketingactiviteiten en meer bepaald evenementen evalueren is belangrijk. Maar hoe ver ga je in die evaluatie? Waarom omarmen eventbureaus ROI niet? Marketingstudent Olav Lowinsky onderzocht hoe evenementenbureaus evalueren.

 

ROI gaat over het netto rendement van je investering. Over ROI wordt veel gesproken maar of het ook effectief gemeten wordt, blijkt niet direct uit het onderzoek van Olav Lowinsky. Hij onderzocht in zijn thesis waarom marketing event bureaus wel of niet de ROI meten en interviewde hiervoor zowel experts als werknemers van marketing event bureaus.

 

Uit zijn onderzoek blijkt dat deze bureaus nauwelijks rendement berekenen. De voornaamste redenen zijn:

  • bureaus hebben te weinig middelen en kennis
  • ROI meten is moeilijk
  • klanten hebben weinig interesse in ROI en natrajecten
  • ROI meten is enkel mogelijk voor belangrijke projecten

Als bureaus toch ROI van evenementen meten, geven ze als belangrijkste redenen aan dat ze het belangrijk vinden om investeringen te verantwoorden. Met ROI-metingen toon je aan wat het effect is van een marketingproject. Vanuit dit perspectief is het verstandig om je klanten te overtuigen van marketingevaluatie. Zo kan je je meerwaarde als bureau aantonen en je onderscheiden van andere bureaus.  

 

Rob Captijn bracht eerder een handig ROI-stappenplan uit om waarde met events te creëren.

 

Meer weten over dit onderwerp? Download de thesis van Olav Lowinsky.

15-11-2013

Comments

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook

5 fouten bij het maken van een eventwebsite5 fouten bij het maken van een eventwebsite
Hoe omzet halen uit je volgende evenement?Hoe omzet halen uit je volgende evenement?
5 gevaarlijke mythes over eventprofessionals5 gevaarlijke mythes over eventprofessionals
Advertenties

In de kijker

Nekkerhal

Nekkerhal

Ontdek de nieuwe blackboxruimte in Nekkerhal.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Saturday
Meer weer

Vacatures

  1. 13-12International Sales Manager
    MTD Nederland bv
    Noord-Brabant
  2. 11-12Business Development Manager België
    Via Futura bvba
    Antwerpen
  3. 11-12Business Development Manager Nederland
    Via Futura bvba
    Utrecht