Column: Zot als een achterdeur



Column: Zot als een achterdeurcolumn


Las je recent ook dat artikel over de nieuwe trend in culinair event land: cocktails op basis van sperma? Naar aanleiding hiervan zou ik het deze keer graag hebben over absurde evoluties binnen de evenementenwereld.

 

Druipt het zoeken naar een overduidelijke gimmick er hier van af? Of gaat het hier over een gemeende drang tot vernieuwing? Eén vraag dringt zich in dit soort gevallen bij mij wel op: waar is de mosterd van vernieuwing te halen en wanneer is de mosterd te zuur om effectief gegeten te worden?

 

Is er een grens waarmee wij als creatoren van belevenissen moeten rekening mee houden? Een grens waarbij vernieuwing té vernieuwend is om aanvaardbaar te zijn?

 

Niemand is een grotere voorvechter van anti-censuur, vernieuwing en experiment. Toch ben ik overtuigd dat er ergens een grens is. Voor mij ligt die grens duidelijk daar waar de beleving van de klant in gevaar komt. Met andere woorden: voel je aan dat het concept vraagt om dergelijke innovatie en voel je aan dat de klant zo een voorstel aankan, geef hem dan zoveel sperma te drinken als je zelf nodig acht.

 

Let op: dit uitgangspunt is niet zo eenvoudig als deze premisse laat uitschijnen. Dit wil intrinsiek zeggen dat jij als belevingscreator rekening dient te houden niet alleen met het aanvoelen van jouw rechtstreekse klant en de vernieuwingsnoodzaak die uitgaat van het concept, maar tevens met de culturele achtergrond van al zijn gasten, de context waarin de uitnodiging verzonden wordt, het aanvaardingsniveau van de gastenlijst en nog ontelbare andere parameters die moeten voorkomen dat de beleving geschaad wordt. Bovendien moet je rekening houden bij het introduceren van dergelijke controversiële vernieuwingen met een golf aan informatievragen die jouw richting zullen uitkomen. Als je hierop niet voorzien bent, zal de barbediening haperen en zal met andere woorden de beleving gebroken worden door een té lange wachtrij.

 

Mijn raad is dus: bezint, eer je begint en balanceer de 'gimmick' of de oprechte zin om te vernieuwen af tegen de achterstand die je moet inhalen op de beleving.

 

Ben je een voorvechter van sperma cocktails, of drink je toch liever een lekker glaasje champagne?

06-08-2013

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

5 manieren om last minute meer tickets te verkopen5 manieren om last minute meer tickets te verkopen
Virtual, augmented en mixed reality tijdens FestivakVirtual, augmented en mixed reality tijdens Festivak
Wat elke eventorganisator over de twitter hashtag moet wetenWat elke eventorganisator over de twitter hashtag moet weten
Advertenties

In de kijker

Festivak

Festivak

Dé vakbeurs voor (publieks)evenementen.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Wednesday
Meer weer

Vacatures

  1. 22-10Bewakingsagent (m/v)
    Key4ce Security
    Oost-Vlaanderen
  2. 20-10Hulpverlener tijdens evenementen
    Ambulance Medical Service vzw
    Limburg
  3. 10-10Project Manager (m/v) BeerWalk
    Deadline Entertainment...
    Antwerpen