De Elevator Pitch: Wat een Onzin!



De Elevator Pitch: Wat een Onzin!column


Geliefd thema bij ondernemers: de elevator pitch. Het idee is als volgt. Je stapt een lift binnen in een hoog gebouw en ineens sta je naast de allerbelangrijkste directeur. En aangezien die straks weer uit de lift stapt, heb je pakweg een halve minuut om indruk op de beste man te maken. En dus steek je van wal met jouw strak ingestudeerde praatje. En vanwege dit idee staan veel ondernemersbijeenkomsten in het teken van het oefenen van zo'n pitch. Er zijn zelfs trainingen om jouw elevator pitch goed in te studeren. Terwijl het toch echt onzin is. De hoogste tijd om deze ondernemersmythe te doorbreken!


Opdrachten verwerven doe je niet in een lift. Ik moet de eerste ondernemer nog tegenkomen die op deze manier een opdracht in de wacht heeft gesleept. Elevator pitches zijn een zwaar overschat instrument. Welke masochist gaat er nu een vooraf bedacht verhaaltje instuderen en afdraaien aan ieder die het horen wil? "Hallo. Mijn naam is Piet van der Plas en mijn missie is om samen met u mijn innovatieve concept te gebruiken om uw bedrijfsresultaten te verbeteren". Ga jij daar zaken mee doen?

 

Een elevator pitch is een gesproken flyer. Een verkooppraatje van de ergste categorie. Kern van de boodschap is immers altijd: "Wij zijn interessant! Doe zaken met ons!". Ook op netwerkborrels kom je wel eens mensen tegen die zo’n tekst hebben ingestudeerd. Het begint altijd met een vraag waar je geen nee op kunt zeggen ("Zou u willen dat uw bedrijf 15% efficiënter werkt?") en daarna krijg gaat de pitcher aan de slag met een verhaal dat voelt alsof je met een bulldozer staat te praten.

 

Ja, maar…
Vertel bovenstaande kritiek aan de liefhebbers van de elevator pitch en je krijgt altijd dezelfde reactie: "Ja, maar een ondernemer moet wel in staat zijn om in een paar zinnen uit te leggen wat hij doet en daarom is het goed om een elevator pitch te hebben." Ook flauwekul natuurlijk. Een echte ondernemer hoeft helemaal niet in een paar zinnen uit te leggen wat hij doet. Een echte ondernemer luistert naar mensen en probeert te kijken hoe hij mensen kan helpen.

 

Wie opdrachten wil verwerven, moet zich realiseren dat zijn oren belangrijker zijn dan zijn stembanden. Klanten zijn namelijk niet benieuwd naar wat je allemaal doet, klanten zijn benieuwd of je ze kunt helpen. Als ik bij een elektronicawinkel kom voor een radio, ben ik absoluut niet geinteresseerd om te horen dat ze ook wasmachines verkopen.

 

Kortom: laat je niets wijsmaken door al die mensen die geld verdienen aan het aanleren van elevator pitches. Stuur al die trainers, adviseurs en coaches gezellig de lift in en laat ze lekker met elkaar pitchwedstrijden houden. Jij weet wel beter. Zoek die klant weer eens op waar je vorig jaar zo goed zaken mee hebt gedaan, pak een bak koffie en kijk of je hem kunt helpen. Herhaal deze opdracht zo vaak als je tijd hebt. Namens al jouw klanten: hartelijk dank!

09-07-2013

Comments

Meld je hier aan om te reageren

Cor Heek [Fabrieksuitje]Onzinnig? achter je bureau blijven zitten en wachtten op de telefoon is pas onzinnig.

2013-07-15 - 11:02u

Silke Geerts [Compo Ticketing]Mee akkoord! @Cor: ook met jou akkoord.

2013-07-15 - 14:13u

Silke Geerts [Compo Ticketing]Contacten moet je onderhouden. en naar mijn mening doe je dat inderdaad door ten allen tijden een luisterend oor te zijn. en niet af te komen met een ingestudeerd praatje. Hoe kan je ook een praatje instuderen als je niet op voorhand weet wat de vraag is van de persoon over jou?

2013-07-15 - 14:14u



Lees ook

Hoe ontdek je de voorkeuren van je bezoekers?Hoe ontdek je de voorkeuren van je bezoekers?
Hoe ga je om met moeilijke opdrachtgevers?Hoe ga je om met moeilijke opdrachtgevers?
Hoe reviews je event of eventbedrijf boosten - InfographHoe reviews je event of eventbedrijf boosten - Infograph
Advertenties

In de kijker

Beste eventlocatie? Top leveranciers?

Beste eventlocatie? Top leveranciers?

Wie verdient het 'eventplanner Certificate of Excellence'? Help jouw favoriet op weg met een review.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Tuesday
Meer weer

Vacatures

  1. 18-08Junior Event Producer
    Sylvester Productions
    Vlaams-Brabant [+Brussel]
  2. 18-08Account Manager
    Art Of Confusion / 7theaven...
    Antwerpen
  3. 11-08Project Coordinator (m/v)
    Event Flooring Services
    Antwerpen