Gratis download: 'draaiboek template' voor evenementen



Gratis download: 'draaiboek template' voor evenementen

Een draaiboek geeft in chronologische volgorde de gebeurtenissen, afspraken en taken weer in het kader van je evenement. Je geeft daarmee aan wie verantwoordelijk is voor welke taak op welk moment en plaats.

 

Een draaiboek is onontbeerlijk voor een goede organisatie van je evenement en cruciaal bij het afbakenen van verantwoordelijkheden. Via het draaiboek komt snel aan het licht waar er iets kan mislopen en waar een specifieke aanpak of interventie is vereist.

 

Voor sommige evenementen is het noodzakelijk om alle acties vanaf zes weken voor het event in het draaiboek op te nemen. Bij andere events zijn de voorbereidingen minimaal en kun je je het beste alleen op het event zelf concentreren. Vaak wordt bij een draaiboek de nazorg uit het oog verloren (afbouwen, nabespreken ...).

 

Via onderstaande link kun je een blanco Excel template downloaden die je voor je evenement kunt gebruiken als startpunt:

 

Interne medewerkers hebben een volledig draaiboek nodig met alle details. Leveranciers hebben daar geen behoefte aan. Maak voor hen een apart draaiboek met alleen de grote lijnen en de punten die hun acties rechtstreeks beïnvloeden. Zo kun je voor artiesten, hostesses, catering enzovoort een verkort draaiboek opstellen. Bij heel grote evenementen wordt er ook voor de op- en afbouw een afzonderlijk draaiboek uitgewerkt. Vindt een evenement plaats over verschillende zalen of locaties, dan is het handig om de zaalcoördinator een sheet te bezorgen met daarop alle aspecten die betrekking hebben op die zaal. Wanneer je met verkorte draaiboeken werkt, kun je het beste telkens ook een samenvatting van het globale evenement toevoegen, zodat iedereen goed geïnformeerd is over het geheel waaraan hij bijdraagt.

 

Plan je een uitgebreide show tijdens je evenement, dan moet je ook een technisch draaiboek maken. Daarin wordt tot op de seconde nauwkeurig vermeld wat er op, rond en achter het podium moet gebeuren. Het opstellen van zo een draaiboek is een complexe taak omdat het naast de evidente zaken ook alle cues (aanwijzingen) voor de regie moet bevatten en alle bewegingen van iedereen die met de productie te maken heeft (stagehands, technici ...). Het technisch draaiboek kun je dan ook het beste samen met ervaren technici en de regisseur van het spektakel opstellen.

 


EVENTS - Kevin Van der Straeten

Meer over dit onderwerp en tal van andere tips over het organiseren van evenementen vind je in het boek EVENTS 2.


Bestel EVENTS 2 nu via onze webshop!
 

 


04-07-2013

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

5 manieren om last minute meer tickets te verkopen5 manieren om last minute meer tickets te verkopen
Hoe zet je een entertainment ervaring neer op je evenement?Hoe zet je een entertainment ervaring neer op je evenement?
Wat elke eventorganisator over de twitter hashtag moet wetenWat elke eventorganisator over de twitter hashtag moet weten
Advertenties

In de kijker

Breepark

Breepark

Doen, wat je leuk vindt.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Wednesday
Meer weer

Vacatures

  1. 22-10Bewakingsagent (m/v)
    Key4ce Security
    Oost-Vlaanderen
  2. 20-10Hulpverlener tijdens evenementen
    Ambulance Medical Service vzw
    Limburg
  3. 10-10Project Manager (m/v) BeerWalk
    Deadline Entertainment...
    Antwerpen