Hoe kan Social Media het bereik van mijn evenement vergroten?

Hoe kan Social Media het bereik van mijn evenement vergroten?

Eventplanners zijn altijd op zoek naar nieuwe ideeën om meer deelnemers te bereiken. Social Media kunnen je helpen om ver buiten de grenzen van het fysieke evenement, beurs of congres je doelgroep te bereiken.

 

In deze column een aantal slimme tips om dit eenvoudig te realiseren.
 
Maak de ervaring 'het delen waard'
De eenvoudigste manier om massale aandacht te genereren is om je deelnemers in te zetten voor het promoten van je evenement. Maar hoe? Dankzij de opkomst van Sociale Media en mobiele telefoons, hebben we nu allemaal en altijd de mogelijkheid om bijzondere ervaringen direct te delen met onze collega's, vrienden en familie. Als het je lukt om zo'n opmerkelijke ervaring op jouw evenement te creëren, wordt er over je gesproken in het sociale netwerk van iedere individuele deelnemer, dat gemiddeld al snel zo’n 300-400 mensen bevat.
 
Ga voor 'visuals'
Wat zijn de beste updates op Social Media? In tijden waarin iedereen lijdt aan 'informatie overload', scannen we nog slechts onze 'newsfeeds' voor interessante dingen. Hoe kun je de strijd om de aandacht van volgers winnen? Simpel: grappige, opvallende foto's! Een beeld zegt immers meer dan 1.000 woorden. We nemen beelden sneller waar dan tekst, dus als je gezien wil worden, moet je je energie te steken in slimme 'visuals'.

Ontdek jouw 'Mickey Mouse'
Hoe kan je een situatie creëren waarin een deelnemer zijn mobiele telefoon pakt om een foto te nemen en te delen met zijn vrienden? Leer van anderen! Stel je gaat naar Disneyland, wat zou dan jouw persoonlijke hoogtepunt zijn? Precies, je wil op de foto met Mickey Mouse! De Disneyland mascotte is zo populair en bekend, dat het beeld zelf meer 'marketing kracht' heeft dan welke geschreven tekst dan ook. Maar jij hebt niet perse een populaire mascotte nodig voor het fotomoment. Het belangrijkste is dat je op zoek gaat naar een bijzondere situatie, die uniek is voor jouw bijeenkomst of evenement, die de deelnemer in de spotlights plaatst.

Laat het delen aan hen over
Natuurlijk kun je foto booth's, groene schermen of andere fancy spullen voor coole foto's plaatsen. Echter, het grote nadeel van dergelijke tools is dat je op een of andere manier moet organiseren hoe de deelnemer zelf de foto in handen krijgt om te kunnen delen. Het meeste 'delen' vindt echter in 'real-time' plaats en wordt snel vergeten als het 'magische moment' voorbij is. Zorg er daarom voor dat je het gebruik van eigen mobiele telefoons en camera's activeert en faciliteert, bijvoorbeeld met hostessen, slim geplaatste aanwijzingen en natuurlijk goed werkende gratis Wifi. Hierdoor kunnen de deelnemers hun eigen foto's direct delen. Bijkomend voordeel: je hoeft niet te achterhalen op welk sociale platform (Facebook, Twitter, Instagram etc) je de foto's moet plaatsen om het bereik te maximaliseren. Deelnemers zorgen daar zelf wel voor, door automatisch het beeld te delen op het netwerk waar het grootste deel van hun 'publiek' zit!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Noud de Greef [Groenendael Philips Management Training Centre]
Noud de Greef [Groenendael Philips Management Training Centre]
New|2013-04-24 - 11:54u

Mooie tips Gerrit, zeker waar. Als spreker kun je daar dus ook zelf nog een handje bij helpen, door ook in je presentatie mooie beelden te verwerken. Neem eens rust, op dat podium, paar seconden als je ziet dat mensen om dat beeld lachen en een foto willen maken. Maar samengevat: laat je bezoekers tijdens je event het werk doen, zorg gewoon dat alles voor ze klaar staat en dat ze merken dat hun interactie gewaardeerd wordt. Het zijn de kleine dingen die het doen!

Lees ook

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Advertenties