3 tips voor een optimaal licht- en geluidsbudget

3 tips voor een optimaal licht- en geluidsbudget

Licht en geluid op je event: hoe ga jij er mee om? Hoe meer, hoe beter (lees ook: hoe duurder)? Neen hoor, dat hoeft niet zo te zijn.

 

Er zijn heel wat meer factoren die de totaalsfeer van je event bepalen. En natuurlijk ook je budget. En met dat budget, zal je in 2013 nog creatiever moeten omspringen. PRG EML Productions geeft je drie gouden tips.

 

1. Schakel een productiemanager in

Dit lijkt op het eerste zicht een extra kost. Maar je merkt al snel dat deze werkkracht zich gemakkelijk terug verdient. De productiemanager staat je projectmanager van in het prille begin bij met raad en daad rond de technische invulling van je event. Hij vertaalt je briefing op een kostenbesparende manier naar een optimale inzet van lichten, speakers, rigging punten, opbouwdagen, enz. Zo vermijd je dat je enkele dagen voor je event voor onaangename budgettaire verrassingen komt te staan. Wil je hier meer over weten, bekijk dan binnen enkele weken het interview met Geert Stockmans op eventplanner.tv.

 

2. Hoe meer, hoe interessanter

Events gespreid over meerdere dagen doen het algemene budget voor de huur van licht en geluid proportioneel aanzienlijk dalen. Vanaf dag twee geldt immers een staffel op de huurprijs van het materiaal en dus daalt proportioneel de prijs per lamp. Realiteit is dat je vaak 1 project van 1 dag in je portefeuille hebt. Durf jij dan naar een tweede klant stappen met de boodschap: "De locatie is er, de techniek staat er. Kan jij jouw event daar inpassen?" Als klanten toehappen, kan je hen voor hetzelfde budget heel wat extra toeters en bellen geven. Dit argument kan je trouwens doortrekken naar andere kostenplaatsen. Aan jou om hier creatief mee te spelen.

 

3. Vergelijk geen appelen met peren

Let extra goed op als je offertes van verschillende leveranciers vergelijkt. Bevatten de verschillende offertes evenveel materiaal? Is het materiaal vergelijkbaar qua kwaliteit? En vooral, is het materiaal voorgesteld in de offerte, ook effectief geleverd? In licht, geluid en video zijn er immers A en B-merken. Hier geldt de 80-20 regel. B-merken leveren voor 80% wat wordt vereist, A-merken doen de extra 20% aan kwaliteit erbij. Het zou wat makkelijk zijn om een A-merk voor te stellen tegen een lage prijs en uiteindelijk een B-merk te leveren. PRG EML Productions kiest resoluut voor A-merken in alle disciplines. En dat niet alleen, PRG EML kiest al even resoluut voor een A-crew!

www.prg.com
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties