Red Bull verovert wereld met eventmarketing



Red Bull verovert wereld met eventmarketing

Felix Baumgartners sprong vanuit de stratosfeer was volgens insiders een fantastische marketingstunt voor Red Bull en kan het bedrijf 100 miljoen pond (123 miljoen euro) opbrengen.

 

Emma Rowley en Rebecca Clancy onderzoeken op The Telegraph de rol van zulke stunts in de marketingstrategie van Red Bull.


De mediabelangstelling voor de sprong was alleen al 10 miljoen pond waard in het Verenigd Koninkrijk en nog eens tienmaal zoveel wereldwijd, aldus insiders. De sprong was veruit de meest risicovolle en ambitieuze poging om het Red Bull merk aan waarden als snelheid en avontuur te binden.


Marketinggoeroe Mark Borkowski is diep onder de indruk van Red Bull: "Zeer weinig merken zouden hun naam aan een dergelijke risicovolle onderneming verbinden." Eén van de redenen waarom Red Bull zich zulke risico's kan veroorloven is zijn bedrijfsstructuur. Red Bull is privé-eigendom van de Oostenrijkse 'maverick' Dietrich Mateschitz. Hij hoeft dus geen verantwoording af te leggen tegenover zijn aandeelhouders wanneer hij via 'ervaringsmarketing' zijn product aanprijst met baanbrekende stunts.

 

 

Marketing is van enorm belang voor het bedrijf, dat rechtstreekse concurrentie voert met reuzen als Coca-Cola en Pepsi. Zo nam marketing in Groot-Brittannië vorig jaar 20% van zijn volledige omzet in. 52 van de 181 Britse werknemers van Red Bull zijn dan ook actief in het marketingdepartement (tegenover slechts 15 in finance).


Behalve de fantastische evenementen die Red Bull opvoert, is het bedrijf ook actief in de topsport. Doch, in plaats van teams enkel te sponsoren, zoals traditionele merken al decennia doen, bezit Red Bull twee Formule-1-teams, een Nascar-team en meerdere voetbalteams.


De strategie lijkt te werken. In 2010 werden er wereldwijd 4,2 miljard blikjes Red Bull verkocht, waarmee het bedrijf dat jaar de inkomsten met 16% wist te verhogen tot 3.750 miljard euro.
Het merk zelf zou nu minstens 6.000 miljard euro waard zijn.

Bron: express.be - 19-10-2012

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

5 manieren om last minute meer tickets te verkopen5 manieren om last minute meer tickets te verkopen
Feest vlekkeloos en zorgeloos met de SOS-partykitFeest vlekkeloos en zorgeloos met de SOS-partykit
De 'customer journey' van je event begint al bij de registratieDe 'customer journey' van je event begint al bij de registratie
Advertenties

In de kijker

Thermae Sports Merchtem

Thermae Sports Merchtem

Combineer inspanning met ontspanning bij Thermae Sports Merchtem.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Monday
Meer weer

Vacatures

  1. 10-10Project Manager (m/v) BeerWalk
    Deadline Entertainment...
    Antwerpen
  2. 06-10Accountmanager
    Arjan van Dijk bv
    Noord-Brabant
  3. 06-10Sales & Recruitment Devil
    Hels
    Oost-Vlaanderen