7 tips om je event te evalueren



7 tips om je event te evalueren

Je event zit erop en jij vond het geslaagd. Prima, maar vonden de aanwezigen dat ook? Met een doelgerichte enquête kan je het evenement evalueren.

 

Zo krijg je direct een zicht op de tevredenheid en identificeer je verbeterpunten. Waar moet je op letten?

 

1. Vraag snel om feedback

Wacht niet te lang om te polsen naar feedback. Het ideale moment is de dag na je event. Onder het motto 'Wat vond je van gisteren?' stuur je een korte uitnodiging via e-mail. Je kunt het ijzer ook smeden als het heet is en op het event zelf om feedback vragen. Dat kan met een klassieke invulkaart of via rondwandelende hostessen met een iPad of zelfs door het projecteren van QR-codes die linken naar de tevredenheidsenquête.

 

2. Een (kleine) incentive doet wonderen

Om zoveel mogelijk respons te verzamelen kan je feedbackgevers een korting bieden voor een volgend event, toegang tot digitale versies van de gegeven presentaties of ze kans laten maken om een leuke prijs in de wacht te slepen.

 

3. Spread the word

Kondig je evaluatie aan op het event zelf. Je kunt vermelden dat er de volgende dag een evaluatieverzoek wordt verstuurd en je gasten stimuleren om deel te nemen. Of je vraagt de bezoekers om op het event zelf hun mening te geven.

 

4. Houd het overzichtelijk en kort

Vraag je gasten om scores te geven voor aspecten als locatie, prijs, tijdstip, sprekers, ... en een algemene score. Alleen voor de onderdelen die laag scoren voorzie je dat automatisch een vervolgvraag wordt gesteld waarin men de reden voor de zwakke score kan toelichten.

 

5. Vraag geen info die je al kent

Je kent je gasten. Je weet hoe ze heten, wat hun achtergrond is, welke taal ze spreken, enz. Ga dus bij een evaluatie niet polsen naar hun taal, naam, sector, enz. Dit komt onprofessioneel en storend over. Het is bovendien totaal overbodig, want bij het analyseren van je resultaten kan je deze info rechtstreeks uit je contactinformatie halen.

 

6. Geef ruimte voor feedback

Eindig steeds met een (niet-verplichte) open vraag waarin jouw gasten tips of opmerkingen kunnen ventileren. Deze learnings kan je constructief gebruiken voor je volgende event.

 

7. Meerdere enquêtes

Voorzie ook een aparte korte enquête voor de no shows. Waarom daagden ze niet op? Je enquêteresultaten bieden het antwoord. Had je standhouders op het event, meet dan ook hun tevredenheid. Wat vonden zij over het event, de aanwezigen en het rendement dat ze haalden?

 

 

Ben je op zoek naar een goede enquête tool? Kijk dan zeker eens naar de professionele oplossingen die CheckMarket te bieden heeft.


www.checkmarket.com

11-09-2012

Comments

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook

Wat als je evenement uit elkaar valt?Wat als je evenement uit elkaar valt?
Krijg als eerste het boek EVENTPLANNER te pakken!Krijg als eerste het boek EVENTPLANNER te pakken!
Waarom jij absoluut het boek EVENTPLANNER in huis moet hebbenWaarom jij absoluut het boek EVENTPLANNER in huis moet hebben
Advertenties

In de kijker

Nekkerhal

Nekkerhal

Ontdek de nieuwe blackboxruimte in Nekkerhal.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Saturday
Meer weer

Vacatures

  1. 13-12International Sales Manager
    MTD Nederland bv
    Noord-Brabant
  2. 11-12Business Development Manager België
    Via Futura bvba
    Antwerpen
  3. 11-12Business Development Manager Nederland
    Via Futura bvba
    Utrecht