6 vuistregels voor succesvolle event marketing



6 vuistregels voor succesvolle event marketing

Geen enkel evenement is hetzelfde. Grootte, budget, deelnemers, ... : variatie is troef. En ook de mogelijkheden om je event op de markt te zetten zijn onuitputtelijk.

 

 

Met de volgende 6 vuistregels verzeker je je van een succesvolle marketingcampagne.

 

1. Maak je doelstellingen helder

Simpel gezegd: wat wil je met je marketing bereiken? Het antwoord op deze vraag heeft invloed op elke beslissing die je neemt. Doelstellingen kunnen zeer specifiek en agressief zijn, bijvoorbeeld '30% meer deelnemers'. Of eerder 'soft' zoals: de sfeer van het evenement oproepen.

 

2. Bewaak je budget

Marketing kost altijd geld. Zelfs al is het enkel tijd die je erin steekt. Jouw tijd kost ook geld. Bepaal daarom op voorhand hoeveel je marketinginspanningen mogen kosten en hoeveel 'return' je denkt te krijgen.

 

3. Zorg voor expertise

Expertise bestaat in 2 soorten: je eigen expertise en de expertise van externe adviseurs. Denk eraan dat een belangrijk evenement niet de geschikte moment is om te leren schrijven, lay-outen of tweeten. Als je daar zelf geen expert in bent, omring je dan met experten.

 

4. Stel een timing op

Om het even welke marketingtool je gebruikt, je zal tijd nodig hebben om die te creëren. De regel luidt: hoe minder het kost, hoe meer tijd je erin moet investeren. Vaak neemt iets meer tijd in beslag dan je denkt: creatie, lay-out, goedkeuring, implementatie, ... Zit je met een krappe deadline, kies dan voor een marketingtool die eenvoudig uit te voeren is.

 

5. Maak een plan A

Als je vuistregel 1 tot 4 toepast, is het vrij gemakkelijk te bepalen welke tool voor jou zal werken. Nochtans werken sommige marketinginstrumenten ook wanneer je omgekeerd te werk gaat: eerst de tool bepalen, dan aanpassen aan doelstellingen, budget, expertise en timing.

 

6. Stel een plan B op

Soms gaat het toch fout, hoe voorzichtig en nauwkeurig je ook gepland hebt. Doelstellingen, budget, expertise en timing zullen niet veranderen. Wees dan ook flexibel met het inzetten van je tools. Als je postmailing niet tijdig buiten geraakt is het misschien beter over te stappen naar een e-mailing. Heb je onvoldoende respons met je e-mailingcampagne, is een duurdere en opvallende postmailing een mogelijkheid.

 

Als jij voldoende flexibel kan zijn en 6 bovenstaande vuistregels toepast voor het bepalen van je marketingtools, is succesvolle marketing verzekerd.

23-09-2011

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

Bespraar tijd bij het plannen van je volgende evenementBespraar tijd bij het plannen van je volgende evenement
Hoe ga je om met moeilijke opdrachtgevers?Hoe ga je om met moeilijke opdrachtgevers?
Één en al duurzaamheid op de GitannekesfoorÉén en al duurzaamheid op de Gitannekesfoor
Advertenties

In de kijker

Beste eventlocatie? Top leveranciers?

Beste eventlocatie? Top leveranciers?

Wie verdient het 'eventplanner Certificate of Excellence'? Help jouw favoriet op weg met een review.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Friday
Meer weer

Vacatures

  1. 22-08Planner (Brussel)
    MaisonRouge
    Vlaams-Brabant [+Brussel]
  2. 22-08Field Coördinator
    MaisonRouge
    Vlaams-Brabant [+Brussel]
  3. 18-08Junior Event Producer
    Sylvester Productions
    Vlaams-Brabant [+Brussel]