Nieuwe trend in sponsoring: Stealth spending

Nieuwe trend in sponsoring: Stealth spending

Grote Amerikaanse bedrijven doen nog altijd aan eventsponsoring, maar maken daar veel minder ruchtbaarheid over. Hun logos en namen vallen nergens meer op.

 

De betrokken bedrijven, waarvan er vele staatsteun hebben ontvangen, willen immers liever niet dat hun sponsoring bekend raakt. Deze strategie van 'stealth spending' wordt volgens insiders bijzonder veel gehanteerd om te vermijden dat de indruk zou gewekt worden dat de bedrijven geen enkel besef blijken te hebben over de moeilijk economische omstandigheden waar vele consumenten in gedrongen werden.

 

De Amerikaanse eventplanner David Beahm merkt daarin naar eigen zeggen een duidelijke trend. "Grote financiële instellingen zoals Goldman Sachs, Bank of America, Merrill Lynch en Morgan Stanley waren deze zomer, net zoals alle jaren, aanwezig op de grote Amerikaanse golftornooien," aldus de Amerikaanse krant The New York Times. "Ook nu weer organiseerden ze rijkelijke party's voor hun belangrijke klanten. Maar waar ze vroeger hun logos op elk poloshirt en elke draagtas lieten verschijnen, doen ze nu gigantische pogingen onopgemerkt te blijven. Een toevallige passant zou niet hebben kunnen vermoeden dat de banken van de partij waren. Op één van de tornooien betaalden ze samen 750.000 dollar, maar uiteraard wensten ze niet ontdekt te worden. Ze hebben immers allemaal staatssteun ontvangen en dan liggen dergelijke uitgaven bijzonder gevoelig."

 

"De grote bedrijven proberen zoveel mogelijk op de vlakte te blijven om kritiek van de politiek en het publiek te vermijden," aldus nog The New York Times. "Er is immers al heel wat opschudding ontstaan over het gebruik van privéjets door autoconstructeurs die Amerikaanse staatssteun nodig hadden om te overleven en de grote bonussen van banken die hetzelfde lot ondergingen. Senator John Kerry heeft zelfs een wet voorgesteld om banken met staatssteun te verbieden om nog langer belangrijke sponsoringcontracten af te sluiten. Daardoor zijn de grote financiële instellingen bijzonder voorzichtig geworden." James Etkin, president van het evenementenbureau ME Productions zegt dat de bedrijven nog wel geld hebben, maar dat op dit ogenblik liever niet laten zien.

Bron: express.be

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Kosmopolitan
We bring you the festival feeling at home!
Kosmopolitan|02 June 2020

Jammer & helaas …

Het festivalseizoen 2020 zal een mager beestje worden in nasleep van het Corona-virus.

We kunnen hiermee trachten te leren leven en te aanvaarden of ons niet laten doen, de moed bijeen schrapen en ons eigen festival thuis opzetten …

#FESTIVALATHOME  biedt jullie een kant-en-klare oplossing aan om een festival bij jullie thuis op te zetten op volgende data:


ZATERDAG 18 JULI 2020

ZONDAG 19 JULI 2020

ZATERDAG 25 JULI 2020

ZONDAG 26 JULI 2020


Dus, je leest het goed: jullie eigen festival bij jullie thuis is geen droom maar realiteit binnen een aanvaardbaar budget waarvoor wij 3 formules, DREAM/HEAVEN & PARADIS  hebben samengesteld en terug te vinden ...

Lees meer

Like Comment

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures