Brainstormen belemmert creativiteit

Brainstormen belemmert creativiteit

Brainstormen in een groep belemmert de creativiteit, in plaats van het te stimuleren.

 

Volgens Carsten de Dreu, hoogleraar arbeids-en organisatie- psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, komt dit onder andere doordat introverte mensen hun creatieve potentie in een groep niet ontplooien. Daarnaast lijkt het vaak zo dat een groep productiever is, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is.

 

Creatief ben je alleen en niet in een groep, zo blijkt dus. De Dreu constateert dat voor het creatieve proces het van belang is dat mensen eerst ervoor zorgen dat ze in een activerende stemming zijn. Bovendien is een zekere druk nodig.

 

"Mensen zijn bij weinig druk weinig creatief. Als de druk toeneemt, neemt ook de creativiteit toe, maar als de druk te groot wordt, neemt de creativiteit weer af. Iedereen heeft een optimale curve, de één kan meer druk aan dan de ander."

Bron: express.be

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Koen Peeters [Flanders DC]
Koen Peeters [Flanders DC]
New|2008-09-08 - 13:28u

Het klopt dat ideeën van introvertere mensen vaak moeten wijken voor extraverte enthousiastelingen die een brainstorm dreigen te monopoliseren. Dat wil echter nog niet zeggen dat teams niets aan een brainstorm hebben.

Het is belangrijk voor organisaties om creativiteit professioneel aan te pakken. In dit voorbeeld zou dat betekenen dat je een professionele facilitator de brainstorm laat leiden. Die kan de introvertere mensen wat 'uitlokken' en de extraverten wat temperen.

In Vlaanderen lijkt me dat 'introverte probleem' groter dan in andere landen. Flanders DC heeft daarom GPS voor ondernemingen uitgewerkt, een effectieve en efficiënte brainstormmethode op maat van het Vlaamse bedrijf. Door in duo's te werken rond trends en thema's kan iedereen zich ten volle ontplooien. Bovendien zit er een strikte timing in de methode die activeringsdruk creëert.

Lees ook

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Advertenties