De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

57% van de Belgen bezocht in 2023 één of meerdere evenementen. 54% van de bezoekers plant in 2024 zelfs nog meer evenementen te bezoeken dan vorig jaar. En 87% van de Belgen vindt het belangrijk tot zelfs heel belangrijk om evenementen te kunnen bezoeken.


Dat leert het onderzoek dat Event Confederation in samenwerking met onderzoeksbureau iVOX heeft uitgevoerd bij een representatieve steekproef van 1.000 Belgen in januari 2024.



Waar is de Belg trots op?

Het publieksonderzoek leert dat bijna drie op vier Belgen trots is dat ons land gekend is voor haar evenementen. Evenementen worden niet alleen meer en meer professioneel georganiseerd, volgens 83% van de bezoekers. Ook is ruim 65% vaak verwonderd over de nieuwigheden die ze er ontdekken. Bovendien voelen meer dan vier op vijf bezoekers zich veilig op onze evenementen. Op dit goed rapport is de sector trots.



Nog werk aan de (vervoers)winkel

Maar het onderzoek legt ook een aantal werkpunten bloot. Zo geeft amper 25% van de Belgen aan dat ze (voldoende) stilstaan bij de impact op milieu en klimaat wanneer ze een evenement bezoeken. Bovendien vindt 80% van de bezoekers het een heel gedoe om met het openbaar vervoer naar evenementen te gaan. Kan dit ook verklaren waarom 45% van de Belgen, die vorig jaar geen evenementen hebben bezocht, aangeeft dat er in hun omgeving onvoldoende evenementen worden georganiseerd waar ze graag naartoe willen? Zelfs 75% van de bezoekers verkiest kleinschalige, lokale evenementen boven grote, massa-evenementen.



Nood aan aangepast openbaar vervoer

Deze onderzoeksresultaten bevestigen de problematiek van het openbaar vervoer dat de koepelorganisatie voor de Belgische evenementensector al geruime tijd aankaart. “Om te evolueren naar een duurzamere sector is een aangepast vervoer cruciaal”, benadrukt Christine Merckx, manager van Event Confederation. “Het aanbod in capaciteit en timing is niet aangepast aan tijdelijke evenementen.


Het is wel ergens begrijpelijk dat er niet constant gewerkt kan worden naar de pieken van evenementen, maar dan moet de organisatie van ons openbaar vervoer wel dermate flexibel, helder en adequaat worden zodat de pieken kunnen opgevangen worden en zo onze bezoekers veilig thuis kunnen geraken met trein, tram of bus.

Bron: Photo: iStockphoto

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

way2events
Offsite meeting REINVENTED in BXL
way2events|
25 maart 2025

Half januari, Brussel. De stad deed wat ze altijd doet: druk zijn. Maar binnen, achter die grote dubbele deuren, kozen we voor rust. Voor kwaliteit. Voor aandacht.


Geen klassieke meeting vandaag. Geen tafels in carré, geen uurroosters die ons vastzetten. We kozen bewust voor iets anders. En dus stond er champagne klaar in plaats van badgehouders. Warme omkadering in plaats van ...

Lees meer

Like Reageer

Lees ook

Klein podium, groot effect: 5 tips

Klein podium, groot effect: 5 tips

Had ik dit maar eerder geweten als eventplanner…

Had ik dit maar eerder geweten als eventplanner…

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Advertenties