Online, live of hybride event: welk type kies je?

Online, live of hybride event: welk type kies je?

Corona heeft de evenementenindustrie door elkaar geschut: we werden gedwongen om buiten de gebaande paden te treden. En dat was in het begin best even wennen. Maar het heeft ook voor nieuwe inzichten gezorgd, want de online events kwamen in een stroomversnelling.


En wat blijkt? Voor sommige evenementen is het een perfecte oplossing. Maar hoe weet je welk event het beste bij jouw strategie past? Online, live of een combinatie van de twee? Jaarbeurs deelt interessante inzichten.

 


Lang verhaal kort: er is geen standaard antwoord

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; er is geen standaard antwoord wanneer je voor welke vorm moet kiezen. Dat is volledig afhankelijk van de situatie. We zetten daarom een aantal belangrijke ins en outs van de verschillende vormen op een rij. Zo kan je zelf bepalen of dit zaken zijn waar je je mee bezig wil houden of niet.  

 


Online events

De online events maakten in een rap tempo hun opmars. En dat is niet gek, het was immers een tijd lang de enige (toegestane) manier om toch nog samen te komen. Er zijn verschillende soorten online events, maar over het algemeen is er een rode draad: het event kent alleen online deelnemers. Het digitaal. Er kan publiek in de studio zitten, maar voor de rest vindt alles digitaal plaats.

 

Onbekende zaken

Ben je een eventmanager en voornamelijk bekend met het organiseren van ontmoetingen ‘in het echt’? Dan zal het wennen zijn om een online event te organiseren. Een studio, make-up, belichting, internet, format en regie; allemaal zaken waarmee je te maken krijgt.

 

Korte aandachtboog

Daar waar je met een live event nog wel een foutje kunt permitteren (zoals een te laat komende spreker – mensen kunnen nog even netwerken, een rondje lopen of een drankje halen), is dat bij een online event uit den boze. Mensen achter de computer hebben een korte aandachtboog en ergeren zich snel. Ze verwachten niks minder dan een heuse televisieshow of ze klikken op het rode kruisje in de hoek.

 

Interactie is extreem belangrijk

Hoewel het wel gedacht wordt, is een online event NIET alleen om te zenden. Juist bij een online event moet je je kijkers erbij betrekken door interactie te gebruiken. Het is immers erg makkelijk om weg te klikken en iets anders te doen. Laat de kijker dus meedoen en bijvoorbeeld vragen stellen of stemmen via een poll.

 

Multi inzetbare content

Kies je voor een online event in een professionele studio, dan kun je deze livestream voor meerdere kanalen gebruiken. Zo kun je quotes of snippets gebruiken of specifieke delen van de opname naar verschillende doelgroepen sturen.

 

Niet geschikt voor productlanceringen

Een online event kent enorm veel voordelen, maar het mist ook een belangrijk element. Wil je een nieuw product lanceren dat men echt moet proberen, ruiken, voelen of zien? Dan is online wellicht niet de vorm die je moet gebruiken. 

 


Live events

Alle events waar die je NIET thuis vanachter de computer kunt deelnemen op hetzelfde moment, noemen we live events. Je moet hier dus live aanwezig zijn om het event te kunnen zien. Vroeger was dit de norm, tegenwoordig zien we het (mede door corona) steeds minder.

 

Kracht van beleving

Misschien wel de grootste reden om een live event te organiseren; beleving. En hoewel camera’s en microfoons een hoop kunnen filmen en opnemen ... het is toch anders in het echt. Het voelen trillen van muziek, een product proberen of een idool in het echt ontmoeten. Sommige zaken zijn live gewoon honderd keer.

 

Exclusiviteit

Een groot pluspunt van een live ontmoeting is exclusiviteit. Een speciale lancering of een bijzonder (bedrijfs)feest bijvoorbeeld. Of wat dacht je van het samenbrengen van een community en/of netwerk? Wil je exclusieve ontmoetingen mogelijk maken of inspelen op FOMO (Fear Of Missing Out)? Dan is een live event een goede optie. 

 

Gebruik FOMO bij een live event

 

Je sluit mensen uit

Het klinkt logisch, maar met een live event zit je natuurlijk ook vast aan de locatie. Dat betekent dat je ook mensen uitsluit. Bijvoorbeeld die ene spreker die aan de andere kant van de wereld zit. Of een complete groep mensen die het niet redt om fysiek aanwezig te zijn, maar wel interesse heeft in je event.

 

Facilitaire randzaken

Een groot deel van je organisatietijd zal je spenderen aan facilitaire zaken. Denk aan afval, catering, schoonmaak, bewegwijzering, EHBO, garderobe etc. Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden. Plan dit van tevoren in. Het lijken misschien bijzaken, maar ze hebben een enorme impact op de beleving van de bezoeker.

 


Hybride events

Dan is er ook nog zoiets als een hybride event: het type evenement dat de twee bovenstaande events combineert. Dit is een mix van een live event, met een verbinding voor mensen die online willen meekijken – of het achteraf willen zien.

 

Twee programma’s

Vergis je niet: een hybride event is meer dan enkel een cameraatje in de hoek. Het vraagt veel tijd en inspanning om een programma te creëren dat voor zowel online als live bezoekers aantrekkelijk is. Zo heeft het event live veel meer pauzes – iets wat op het scherm behoorlijk vervelend kan zijn. Bedenk van tevoren goed hoe je dit inricht en wat je wel en niet gaat filmen.

 

Een hybride event heeft twee programma’s; dubbel zoveel werk, maar ook dubbele impact.

 

Enorm bereik

Met een hybride event bereik je iedereen. Je hebt immers geen grenzen en de wereld ligt aan je voeten. Bovendien zit je niet vast aan een maximale hoeveelheid bezoekers, want je kunt online zoveel opschalen als je wilt. Dat betekent dat je ook mensen selectief kunt uitnodigen: de ene helft doet digitaal mee, terwijl een selectief clubje ook daadwerkelijk fysiek aanwezig mag zijn. 

 

Veel tijd en geld

Een hybride event is wat ons betreft de toekomst. Het biedt het beste van twee werelden: de kracht van ontmoeten, zowel fysiek als digitaal. Dit vraagt wel veel tijd, kennis en daarmee ook geld. Je bent namelijk verantwoordelijk voor alle onderdelen van zowel live als online. En dat tegelijkertijd. Het is daarom bij een hybride event verstandig om een groot organisatieteam samen te stellen of een extern bureau in te huren.

 

 

Moeite met kiezen? 

Laat Jaarbeurs je helpen. "Onze accountmanagers laten je de mogelijkheden zien van de studio's, de hallen of een combinatie daarvan. Samen zorgen we ervoor dat jouw event een groot succes wordt."

www.jaarbeurs.nl/contact-opnemen-congressen
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

ISE 2025: 'Connection Restored' - Claim nu je gratis ticket!

ISE 2025: 'Connection Restored' - Claim nu je gratis ticket!

Gloednieuw 4-sterrenhotel The Ostendian opent maart 2025

Gloednieuw 4-sterrenhotel The Ostendian opent maart 2025

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Advertenties