Hoe bereid je je voor om een .eco label te behalen?

Het eventplanner.eco label komt er aan, maar hoe bereid je je daar op voor? Kevin praat met expert Sebastiaan De Block van The Ecological Entrepreneur over hoe je je voorbereid op een label, maar nog belangrijker, hoe je met een pragmatische aanpak je bedrijf duurzaam kunt maken.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Dag Sebastiaan, welkom in de studio.


Dank u wel.


Wij hebben elkaar leren kennen in het kader van het eventplanner.eco label dat wij binnenkort lanceren.


Voor we duiken in wat jij doet, met jouw bedrijf The Ecological Entrepreneur. Misschien even interessant om van iemand met jouw ervaring te horen: waarom zijn labels zoals het eventplanner ecolabel belangrijk?


Ik denk dat...


Er is heel veel verwarring over duurzaamheid. Heel veel mensen weten eigenlijk niet wat duurzaamheid omvat. Dat is een heel breed concept geworden. Dat vandaag de dag op van alles en nog wat wordt gekleefd. En mensen zijn daardoor eigenlijk wantrouwig geworden. Waardoor ze niet meer durven vertrouwen op: is nu iets duurzaam of niet? En dat gebeurt dagelijks. Deze week was er nog een partij in de vlieg- en vakantie-industrie die hun logo van rood naar groen had veranderd. Omdat ze binnen 27 jaar duurzaam gingen zijn. Je weet onmiddellijk...


Enfin, dat is al een groen logo, dus dat is al goed.


Maar het is uit iets anders vertrokken, hoop ik.


Het was niet met die doelstelling, nee.


Maar dus dat werkt wel effectief, omdat mensen die associatie wel leggen. Daar is heel veel feedback op gekomen. Dat bedrijf is intussen ook al teruggedraaid. Wat dan heel positief is. Maar je merkt dat het wantrouwen bij zowel bedrijven als bij mensen heel groot wordt.


En een label dat industriespecifiek is, kan er natuurlijk in slagen om heel hard in de diepte te gaan. Specifieke zaken die je als buitenstaander niet weet te gaan analyseren. En kan ervoor zorgen dat er een bepaalde standaard wordt gecreëerd in de markt. Die vergelijkbaar is, die doordacht is en die dus ook een basis kan vormen voor effectieve verduurzaming. En voor ons is dat een reden om zo'n label, zoals dat van jullie, zeker als een heel belangrijke stap te zien. Om te zorgen dat er ook uniformiteit komt. En dat iedereen daarin mee is.


Ja, want dat is voor ons ook het belangrijkste, hé. Een gedachteswitch bij zowel de eventbedrijven maar ook bij organisatoren. Van: er zijn duurzame alternatieven.


En ik maak me geen illusie, hé. Een evenement is per definitie niet altijd duurzaam. Je brengt mensen samen en zo verder. Maar je kan dat op de meest duurzame manier proberen te doen. Nu, hoe...

Wij lanceren natuurlijk binnenkort dat label. Dan is het nog een hele uitdaging voor een bedrijf, natuurlijk, om aan die voorwaarden te gaan voldoen. Wij kunnen wel zeggen van: oké, wij verwachten van een bedrijf dat zij dit, dat zij dat en zo verder. Maar binnen een bedrijf is dat toch een hele, hoe moet ik dat zeggen, een change management traject dat je door moet om je bedrijf duurzaam te maken. En dat is exact waarin jullie gespecialiseerd zijn.


Ja, effectief. Wij merken...


Zoals ik daarnet al zei: duurzaamheid is een vaag concept. En dat heeft niet alleen te maken met wantrouwen van mensen. Dat heeft ook te maken met het feit dat duurzaamheid wordt ervaren als een zeer complex gegeven. En mensen weten heel vaak niet waar te beginnen. Dus waar wij in ondersteunen is: we gaan bedrijven begeleiden in zowel kennisopbouw. Van: over wat praten we nu, tot de simpelste vraag.


Er wordt heel veel over CO2 gepraat. Dat is een topic, je kan daar elke dag over in de krant lezen als je wilt. De meeste mensen kunnen nog altijd niet definiëren wat CO2 nu is. Over wat voor volume we spreken. Wanneer je CO2 uitstoot. Dus...

Er is een heel groot spagaat tussen wat er geschreven wordt en dan de perceptie en de tastbaarheid ervan. Van: wat betekent het concreet? Het zorgt er ook voor dat mensen ook niet weten van: hoe moeten we dat dan gaan doen? Want we willen wel verduurzamen.


We hebben daar onderzoek naar gedaan bij meer dan 500 bedrijven. 85% van de bedrijven zegt: wij willen verduurzamen. Maar zij hebben echt geen kennis, noch de capaciteit, om dat zelf te gaan doen. Omdat de vraag is: oké, CO2-uitstoot, dat is tof. In de zin van moeten we vanaf. Maar wanneer doen we dat eigenlijk? En hoe gaan we dat dan met een alternatief doen, dat toch nog altijd biedt wat we nodig hebben. Om onze bedrijfsvoering te kunnen blijven doen.


Ja maar dat is een belangrijke, dat laatste wat je zegt, hé. Want als het over dit soort topics gaat, je hebt ook extreme gedachtestandpunten. Soms zijn die heel moeilijk verenigbaar met een bedrijfsvoering. Wat ik heel knap vind aan jullie aanpak, is dat jullie wel ook vanuit die ondernemer proberen mee te denken. Van: oké, hoe kan je nu in een transitie gaan, hoe kan ik in een traject gaan, om daar echt verandering in te brengen? Zonder dat dat per definitie moet betekenen dat je je business, bij wijze van spreken, moet sluiten.


Ja, wij zeggen, als de Ecological Entrepeneur: wij proberen economie en ecologie samen te brengen.


Omdat: we hebben heel duidelijk ecologie nodig, hé. Iedereen die nog bezig is van: duurzaamheid is niet zo belangrijk...


Het gaat niet over de aarde waarop we leven. Nee, het gaat over het voortbestaan van de mensheid op die aarde. De aarde, puntje bij paaltje, is een steen in de ruimte. Ca va wel.


Kan tegen een stootje.


Kan tegen een stootje.


Wij daarentegen. Dat is wel een veel groter probleem. Anderzijds, natuurlijk, heeft de huidige economie, los van alle fouten die in het systeem zitten, voor heel veel mensen in de wereld wel welvaart gecreëerd. Ja, die welvaart en dat welzijn dat erbij komt kijken, is natuurlijk ook zeer belangrijk. Zeggen wij dat het huidige systeem perfect is? Neen maar ik ben nog nooit een perfect systeem tegengekomen, dus...


Ik denk nu wel, in alle transparantie, sommige bedrijfsmodellen gaan wel fundamenteel moeten veranderen. Omdat hun activiteit linea recta in conflict is met de bescherming van onze leefomgeving. En dan denk ik aan, ja heel simpel, zoiets als fossiele brandstoffen. Het is heel duidelijk aantoonbaar dat fossiele brandstoffen negatief zijn voor het klimaat en dus voor onze leefomgeving. Dat gaat moeten veranderen. Daar is geen discussie over vatbaar. Als we die discussie niet aan gaan, dan kunnen we het probleem even goed beginnen negeren. Want dan gaat er niets veranderen. Maar dat is natuurlijk niet...


Dat wil niet zeggen dat heel onze economie op de schop moet. En vaak worden die twee bij elkaar gekleefd. Van: één ding moet veranderen, alles is kapot. En dat is totaal niet waar. Ik vind dat ook heel belangrijk: omdat het nu een externe factor is, wordt het een beetje als een vreemd...

Allez, het wordt als iets buitenaards ervaren. Van: dat zet een nieuwe druk op de bedrijven. Dat wordt alsnog gevaarlijker gezien. Terwijl, eigenlijk zitten we in een nieuwe verandering. Zoals er zovelen zijn, hé. Ik bedoel: de wereld van nu en 50 jaar geleden is fundamenteel anders. Niemand kon zich dat voorstellen. Dat gaat we nu weer doormaken. Het enige grote verschil is dat het nu ook wel gaat over het beschermen van onze natuurlijke leefomgeving. Wat natuurlijk wel een fundamenteel vraagstuk is. En dat gaat niet over: we hebben IT ontwikkeld, dat is tof. Nee, nee, dat gaat wel over eten en drinken. Als puntje bij paaltje komt.


Ja, absoluut. Nu, als jij zo'n traject met een bedrijf doet. Ik kan me voorstellen dat er typisch wel een aantal quick wins aan bod komen.

Wat zijn, uit jouw ervaring, zo de dingen waar je van zegt van: daar "zondigen", en ik zet het tussen aanhalingstekens, heel wat bedrijven tegen. Maar dat zijn nu toch wel echt dingen, waar je met minimale effort, grote impact mee kunt creëren?


Er moet een groot onderscheid gemaakt worden, tussen diensten- en productiebedrijven.


Omdat: een dienstenbedrijf heeft typisch een totaal andere uitdaging dan een productiebedrijf. In de zin van: diensten, die maken niets. Dus de hele milieu impact van het product zelf vervalt al. De heel klassieke quick wins zijn, natuurlijk...


Het simpelste van het echt simpelste, is switchen van energieleverancier. Van een grijs contract naar een groen contract. Ik leg uit.


Een grijs contract is eigenlijk gewoon een mengeling van energie, die je aankoopt op het net. Dus daar zit nucleair in, fossiel. Fossiel is dan olie, kool, gas. Hernieuwbaar. Eigenlijk alle bronnen door elkaar.


Als je switcht naar groen, wil dat zeggen dat je 100% hernieuwbare energie gaat aankopen. Dat is goed voor je CO2-balans. Belangrijker: hoe meer hernieuwbare energie wordt aangekocht in de markt, hoe meer vraag er ontstaat, dus hoe meer hernieuwbare energieopwekking er gaat komen. Dat beslis je morgen en klaar. Dat is letterlijk gewoon een handtekening zetten en gedaan.


Als wij op energie voortgaan, gaat het over energieopwekking. En dan komen we in de wereld van zonnepanelen. Van elektrificatie. Af het gas gaan of van het gas gaan, zoals ze in Nederland zeggen. Naar warmtepompen. Naar windmolens voor de heel grote bedrijven. Dat zijn allemaal logische investeringen, die altijd al rendabel waren. Met de huidige energieprijzen nog veel sneller rendabel worden. En die er ook voor zorgen dat je minder afhankelijk bent van de fluctuerende markt. Sowieso ook duurzamer.

Nu, dat zijn de classic expectations. Als we kijken naar een ander, in zeker België een hot topic, is mobiliteit. Dan denken we aan de bedrijfswagens. Een bedrijfswagen van fossiel naar elektrisch brengen, is sowieso een goede keuze. Op voorwaarde natuurlijke dat je die elektrische natuurlijk wel met hernieuwbare energie gaat opladen.


Niet met een steenkoolwagen.


Ja, want dat zien we dan soms. Zo wat stookolie in brand steken om dan energie te hebben, ja, dat is een beetje absurd. Je verlegt het probleem gewoon. Maar dus elektrische wagens op zichzelf.


Maar eigenlijk, een nog betere stap is het aan gaan bieden van mobiliteitsbudgetten. In de zin van: gemiddeld gezien rijden mensen in België per dag rond de 25 à 35 km. Dat is helemaal niet ver. Er zijn eigenlijk heel veel mensen die totaal geen afstanden doen, ondanks dat ze een bedrijfswagen hebben, die gigantisch groot is. De switch naar elektrische fietsen is...


Ja, kan je diezelfde afstand gaan overbruggen op een even efficiënte manier, zonder in de file te staan. Waardoor je veel meer energie gaat gebruiken en dus duurzamer bezig bent. Of je kan als bedrijf naar deelwagenopties en dergelijke meer gaan kijken.

Laatste hele quick win, in mijn ogen, is aankoopbeleid. Stel dat je nieuwe stoelen gaat aankopen, nieuwe tafels nodig hebt, nieuw materiaal nodig hebt. Er zijn echt gigantisch veel websites die u een waslijst geven van: wil je duurzaam kopen, koop hier, en klaar. Dat lijkt heel absurd, want dat kan toch niet zo simpel zijn. Maar zo vaak is het zo simpel. De broek die ik nu aanheb, bijvoorbeeld, is een broek van MUD Jeans. Dat is een Nederlands merk. Je hebt ook een Antwerps merk, genaamd HNST jeans. En een standaard jeansbroek, om te maken, kost gemiddeld 8.000 liter water. Wat gigantisch veel is, hé? Ik bedoel: 8.000 liter water, dat krijg je niet opgedronken op een jaar. Integendeel. Den ben je vijf jaar bezig.


Van MUD en van HNST jeans zit er ongeveerd drie-vierhonderd liter water in een nieuwe broek. Puur omdat daar een heel recyclagemodel achter zit, zodat er veel meer deftige kwaliteit gebruikt wordt. En er niet altijd nieuw materiaal gebruikt moet worden. Ja, van 300 of 8.000 liter water...


Is wel een grote impact.


Ja, een gigantische impact. En dat is puur door uw aankoopgedrag te veranderen. Dat zijn zo vier richtingen.


We hebben nu zo, en er zitten een aantal heel interessante al tussen, quick wins gehad. Waar strugglen de meeste bedrijven mee?


Goh, ik denk dat: de struggle zit heel vaak in de hoe en de wat. De waarom is duidelijk: ja, we moeten dat doen. Iedereen begrijpt, zeker na de laatste 2 zomers: dit is niet meer normaal. Er moet iets gaan veranderen, want als dit verder gaat, wordt het zeer onaangenaam. Dus, oké. Wat we heel hard merken is dat de quick wins die ik benoemde, voor de meeste wel helder zijn en als dat nu zo wordt uitgelegd en je krijgt er een paar links bij, ça va. Je zoekt een partij. Die regelt dat. En je neemt een nieuwe auto. Je koopt anders aan, klaar.


Maar het is eigenlijk de stap verder die veel fundamenteler is, omdat, als we gaan kijken naar energie, naar mobiliteit, gemiddeld gezien is dat misschien 20% van uw totale impact op het klimaat. Dus dat wilt zeggen dat je 80% nog onaangeroerd laat. En die is natuurlijk fundamenteel. Die moeten we gaan oplossen.

Waar zit dat in? Bij dienstenbedrijven zit dat in wat voor advies ze gaan geven. Hoe ze gaan helpen om iets te realiseren. Dat zit in hun hele inrichting van hun kantoren. Dat zit in hoe ze alle mobiliteit van hun klanten mee gaan organiseren.

Voor evenementen zal dat bijvoorbeeld heel hard zitten in catering. In de wegwerpartikelen die op een evenement gebruikt worden. Het zal ook zitten in hoe klanten of deelnemers naar het evenement komen. Internationaal transport. Dat zijn allemaal wel wat moeilijkere vraagstukken om op te lossen. Omdat dat meer kennis veronderstelt.


En in productiebedrijven hetzelfde, hé. Je moet je voorstellen dat je deze zetel maakt. Je bent gewoon om dat 20 jaar op dezelfde manier te doen. En om het nu duurzaam te maken, moet je gewoon anders gaan denken.


En dat zijn vaak de trajecten waar wij binnenkomen, om dat mogelijk te gaan maken. En ook uitvoerbaar te maken, waarbij het een heel duidelijk doel is van: oké, we willen 100% circulair gaan of we willen onze voetafdruk met de helft reduceren. Afhankelijk van wat het doel is.


Eventbedrijven die nu misschien al aan het denken zijn om zich voor te bereiden op het eventplanner ecolabel. En die eigenlijk in die transitie willen starten. Die kunnen bij jullie aankloppen voor zo'n begeleidingstraject.


Ja, ik weet niet wat uw vraag is.


Gewoon ja is goed.


Ja, effectief. Ik denk dat onze ambitie is om het voor bedrijven zo tastbaar mogelijk te maken. Wij vinden dat duurzaamheid concreet moet worden en dat het actiegedreven moet zijn. Dus wij zijn een heel actiegedreven bedrijf. Van: we gaan morgen dit doen. Overmorgen dat. De dag daarna dit.

Zodat bedrijven dat label kunnen halen. En belangrijker: dat dat label dus ook een reflectie is van de effectieve verandering, die plaats heeft gevonden, waardoor ze duurzamer handelen.

 

Oké Sebastiaan, ontzetten dank voor je komst naar de studio.


Graag gedaan, dank u wel om mij te hebben.


En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties