Nieuwe trend: mini events

Terwijl de grote festivals steeds groter worden, duikt er een nieuwe trend op: mini-events. Waarom en hoe, vraagt Kevin aan Dieter Veulemans.

18-11-2019 -  by Kevin Van der Straeten

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Transcript

Terwijl de grote festivals steeds groter worden, duikt er een nieuwe trend op: mini-events. Waarom en hoe, vraag ik aan Dieter Veulemans.


Dag Dieter, welkom in de studio.


Dag Kevin, hoi.


Ik zei het net al in de intro, hé. De meeste festivals worden groter en groter. En jullie hebben een nieuw concept: ontourage. Waarmee jullie eigenlijk net gigantisch kleine evenementen gaan organiseren.


Ja, klopt. Het exclusieve karakter speelt daar natuurlijk keihard in.

Nieuw concept? Het is eigenlijk niet zo'n nieuw concept. Een vijftal jaar geleden is Cercle daarmee begonnen in Frankrijk. Met top-dj's op unieke locaties te plaatsen en eigenlijk, via Facebook, mensen uit te nodigen, die gratis mochten komen feesten. En wij zagen dat dat eigenlijk heel hard aan het groeien was, want daar zijn filmpjes bij met 25.000.000 views, en dergelijke.


Ja, we zien hier de beelden op de achtergrond.


Dat is top, hé.


Dit is op de Romboutstoren in Mechelen, denk ik dan.


Ja, klopt.

Never been done before. En ik snap ook waarom. Het waren 536 treden naar boven. En elke eventplanner weet wel, wat er bij een feestje hoort. Daar horen boxen bij, cd-spelers bij, dranken, frigo's.


De sponsors.


Sponsors ook uiteraard. Dat is ook nodig voor dit verhaal.

Dus ja, het was een huzarenstuk, om dat verhaal daar, tot een goed einde te brengen, absoluut.


Nu, als professional in een evenementensector, zit je daarnaar te kijken. En dan denk je van: effectief, coole locatie. Maar je ziet ook inderdaad de logistieke uitdagingen.


Klopt.


Maar tegelijkertijd is ook direct de eerste vraag van: is dat rendabel?

Als ik zo indiscreet mag zijn.


Je mag dat zeker vragen. En we zeggen dat ook tegen iedereen: dat is op dit moment niet rendabel.

Het is een verhaal, waarin we geïnvesteerd hebben. Omdat we geloven dat er een nieuwe manier van marketing voeren is. Iedereen is naar die livestreams aan het kijken. Iedereen is naar social media aan het kijken.

En de views die wij hiermee halen? We zitten op een 100-120.000 views per filmpje. Als je dat in mediawaarde gaat bekijken. Wat dat is voor merken. Dan is dat heel veel waard, voor een kleine investering die ze maar moeten doen. Dus dit is voor mij, ja: the future of marketing. Waarin we nu aan het investeren zijn.

 

Dus het idee is eigenlijk: het zodanig exclusief maken, dat iedereen erbij wil zijn. Slechts de, ja, only the happy few die effectief mogen komen.

En dan eigenlijk visibiliteit en reach bereiken, via die community.


Ja, klopt. En waar ik vooral in geloof, naar de toekomst toe, is dat community iets extreem belangrijk wordt. En we halen, met dit type evenementen, halen wij een 2.000-2.500 aanvragen per evenement binnen.


Van mensen die effectief willen komen?


Van mensen die echt willen komen.

Daar worden er een 100 tot 400 geselecteerd, afhankelijk van...


Hoe doe je dat, dat selecteren? Is dat ad random, of...


Natte vingerwerk en kijken wie er komt.

Mensen moeten gewoon, eigenlijk, liken op Facebook. En daaruit wordt een selectie gemaakt. En dat is echt heel random. Omdat: we willen geen voorkeuren aan bepaalde profielen gaan geven. Het zijn jongeren van 20, 25, tot, allez, als je de filmpjes kijkt, zie je daar zelfs 50-jarige dokters staan dansen. Die nog eens een keer goed willen gaan feesten. Wat altijd een fantastisch publiek is, natuurlijk.

Dus ja, het is echt heel random, dat we de mensen kiezen daarin, ja.


Het idee daarbij is dan om partners te zoeken, die eigenlijk op zoek zijn naar die reach.


Ja, klopt. Deze dagen, grote merken investeren enorm veel, om op social media die aantal likes naar boven te krijgen en die volgers naar boven te krijgen. Dat is, denk ik, die toekomst van marketing. Waar je ze moet gaan bereiken.

Met reclamefilmpjes. Of met beurzen en dergelijke. Dat werkt niet meer. Dat is too hard in your face, wat een merk daar doet.

Hier is het eigenlijk op een heel luchtige manier, dat je in contact komt met dat merk. En je hebt daar wat branding van een Bulldog, van een B-Better. Van een Fritz-kola, en dergelijke. Zonder dat dat echt in your face wordt geduwd. En dat is, denk ik, hetgeen wat heel sterk is.


Maar ze haken aan, aan jullie coole imago, eigenlijk.


Ja, klopt. Inderdaad, klopt, ja.


Want, we hadden het er daarjuist al kort over. Je kiest niet alleen een exclusief publiek. Want het zijn er niet veel. Maar ook nog eens die exclusieve locaties.


Absoluut, en dat is voor ons altijd de uitdaging: om die exclusieve locaties te blijven zoeken en vinden.

We hebben het geluk gehad dat we met de Sint-Romboutstoren, echt een prachtig verhaal hebben neergezet, waar we een brief hebben gekregen van Stad Mechelen, die heel tevreden was over de samenwerking. En dat heeft deuren geopend bij de volgende locaties.

We zijn dan met de NMBS gaan praten, die nu schoon mooi in beeld komt. En zei zeiden ook van: kijk, we zitten met prachtige locaties. Maar we willen meer dat onze locaties als een ontmoetingsplaats voor jongeren worden gezien, in plaats van als puur een trein pakken naar een volgende locatie. En als die deze beelden zagen, zelfs de CEO van de NMBS heeft een complimentenbrief gestuurd, naar alle marketing managers binnen de NMBS, om te zeggen: dit moeten we blijven verderzetten. Omdat het gewoon zo positief is voor het imago, ook.

Nu, unieke locaties, daar hoort natuurlijk ook heel veel uitdaging bij, op het gebied van veiligheid, etcetera. En, ja, dat is investeren daarin. Er is altijd de nodige security aanwezig. Wij moeten extra stroomgroepen, en dergelijke, voorzien. Daar hoort van alles bij. En ook, uiteraard, veel kosten bij.

En, vandaar, ja, dat we dit verder gaan zetten. Maar waar we wel op zoek zijn naar nieuwe partners, om daarmee het verhaal verder door te duwen.


Om dat toch, op zijn minst, break-even te trekken.


Ja, absoluut.


Er komen ook een hele hoop uitdagingen bij, hé. Je hebt er natuurlijk al een paar gegeven. Maar jullie maken ook een livestream. En die is...

Allez, dit zijn korte beelden, hé. Maar ik heb de livestream van, bijvoorbeeld, de Romboutstoren toen ook gezien. Dat is echt wel van niveau.


Dat is van niveau, absoluut.

En we hebben het geluk: in België zijn er eigenlijk twee partijen, die heel sterk zijn in die livestreams. We werken met SLASH9 samen. Een klein bedrijfje dat op festivals ook vooral vroeger begonnen is. En die eigenlijk de pioniers waren, op het gebied van livestreams. Dat is een team van 7-8 mensen, dat tijdens dat evenement aanwezig is. We hebben daar een heel grote regie staan, met allemaal koptelefoontjes en aansturing, en dergelijke.

En dan een drone-dude, die wereldwijd bekend is. Die voor Game of Thrones, en dergelijke, beelden heeft geschoten. En daar hebben wij ook op willen investeren. Die beelden moeten gewoon zo top zijn.

Want je ziet eigenlijk, dat er vrij veel copycats, deze dagen, ook bezig zijn. En je ziet, eigenlijk, heel livestreampjes, hier en daar op-poppen. Maar niet met de kwaliteit die wij brengen. Dat is niet dikkenekkerig, of dergelijke.


Nee, maar dat is iets waar je bewust op inzet, hé.


Maar we zetten daar enorm veel op in. En dat is ook hetgeen, waardoor we het verschil willen maken. Het zijn die locaties, maar ook die kwaliteit van die beelden, die, gewoon, er moet uitspringen.

 

Maar dat betekent ook dat, GDPR-wise, jullie van al die gasten ook toestemming en zo moeten hebben.


Iedereen die binnen komt, moet een papiertje aftekenen. En eigenlijk, op de tickets die we opsturen, staat ook al onmiddellijk bij van: u wordt gefilmd en u kan in beeld komen, en dergelijke. Dus mensen moeten daar inderdaad mee akkoord gaan.


Oké, en hoe moet ik uitgenodigd worden, voor de volgende editie?


Je gaat naar de Facebookpagina van Nico Morano. Of van Ontourage. En daar schrijf je je eigenlijk op in. En dan zal ik misschien een pushke geven, dat jij ook geselecteerd wordt, om eens langs te komen. Kan ik niet beloven, maar de kans bestaat wel.


Dieter, dank je wel voor je komst naar de studio.


Met veel plezier gedaan.


En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief

Advertenties