Wetenschappelijke methode om je doelgroep in beweging te brengen

De eerste editie van Connecting the Dots zit erop. Samen met organisator, Rutger Bremer, en zijn gast, Mike Coumans, praten we over hun wetenschappelijke methode, om je doelgroep in beweging te brengen.


connectingthedots-2.momice.events

06-05-2019 -  by Kevin Van der Straeten

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Transcript

De eerste editie van Connecting the Dots zit erop. Samen met organisator, Rutger Bremer, en zijn gast, Mike Coumans, praten we over hun wetenschappelijke methode, om je doelgroep in beweging te brengen.

 

Dag Rutger, dag Mike, welkom in de studio.

 

Hallo.

 

Rutger, jullie hebben Connecting the Dots - editie 1 achter de rug. Hoe was het?

Ja, het was echt...
Het was een heel bijzonder event. En dat werd ook echt verteld vanuit, ja, iedereen eigenlijk die er was, zei ook echt: het was een heel ander event, dan ze gewend waren. En ook dan ze verwacht hadden. Maar het was echt, het was heel bijzonder. Iedereen had echt een beetje een...
Ja, het woord community kwam veel naar voor. Van: wauw, het was echt een leuke groep bij elkaar, waar we echt tot nieuwe inzichten zijn gekomen.

Dus, ja, eigenlijk alle doelstellingen, die wij van tevoren hadden, die hebben we wel behaald. Het was echt bijzonder.

 

Voor de mensen, die even een paar weken op de maan gezeten hebben en misschien nog niet weten, wat Connecting the Dots is. Een kennisevenement, waar jullie...
Ja, jij kan het beter vertellen, dan ik, hé.

 

Ja, dus, het is een serie van evenementen. Het zijn vijf evenementen in totaal. En wij geloven erin, dat, als je die serie van evenementen, allemaal doorlopen hebt, dan ben je in staat om je events naar een hoger niveau te tillen.
Dan ben je, net als Connecting the Dots, in staat om het grotere plaatje te zien. Als je terugkijkt naar al die activiteiten.
En dit eerste event was echt bedoeld, om de eventmanager te empoweren. Om te laten zien, dat zij degene zijn, die dat kunnen. Die die events naar een hoger niveau kunnen tillen en dus ook meer draagvlak binnen de organisatie kunnen krijgen. En meer waardering vanuit hun collega's voor kunnen krijgen.
Dat was het eerste event. Dus, dat was best wel een lastige. Want, ja, iedereen in de zaal, moest eigenlijk van zijn programma. Wij hadden niet iemand, die ging vertellen wat zij gingen doen daar. Of hoe dat dan moest. Daar moesten ze zelf achter zien te komen.
Maar dat is gelukt, dat was echt heel mooi.

 

Oké, leuk, leuk.
En je mailde me, hé. De tweede editie zit eraan te komen. En je hebt een gast meegebracht, Mike. 

Dag Mike, welkom.

 

Hallo.

 

Waarom heb je Mike bij?

 

Ja, nou, dit tweede event hebben we, eigenlijk, met z'n tweeën ook bedacht. Echt wel bijna een jaar geleden, of zo, was het, of zo. Want we hebben...
Allebei zijn we actief in de evenementenbranche en we merkten dat onze klanten, met dezelfde uitdagingen zaten, eigenlijk. Door de producten die we aanbieden. Zo dachten we: waarom gaan we niet samen een event organiseren, om dat beter te doen.
Nou, en dat event is heel mooi onderdeel geworden van Connecting the Dots.

 

Ja, want jouw background, om nog even kort te herhalen: Momice, eventregistratie.
Mike, bij jou is het Sendsteps, interactie op evenementen.
En die twee komen dan samen in Connecting the Dots 2.

 

Nou, het leuke is: deze twee producten zijn super complementair aan elkaar. En dezelfde doelgroep. En daarin zijn we al jaren met elkaar in contact. Van: hoe doe jij dit, hoe...
We helpen elkaar op die manier ook. En nu dachten we...
En vaak hebben we, komen we, tot de conclusie, dat er te weinig...
Of dat er meer uit het publiek gehaald kan worden.
En hoe haal je nou het maximale uit je publiek?

 

Ja, maar daar hebben jullie mij ontzettend mee getriggerd. Want dan krijg ik plots zo'n mail: wij hebben een wetenschappelijke methode om de doelgroepen in beweging te brengen.

 

Ja, mooi, hé?

 

Ja, dan ben ik benieuwd, ja.

 

Dat is een jaar geleden, toen wij wilden samengaan. Toen zeiden we even tegen elkaar: ja, hoe gaan we dit probleem tackelen. En hoe gaan we die uitdaging aan, om daar iets voor te maken, waardoor we onszelf helpen, maar ook iedereen om ons heen? Zodat je gewoon weet, waar je aan toe bent en hoe je dat maximale uit je publiek kan halen.
Ja, en daar zijn we uiteindelijk ook een samenwerking aangegaan, met de Behavior Change Group. Ja, we zaten eerst met z'n tweeën en toen zeiden we: hoe gaan we dit doen? En toen dacht ik van: ja, waarom is er niet een wetenschappelijke methode, voor events, om dit te doen? En toen zijn we dus in gesprek gegaan met de Behavior Change Group. Zij zitten heel erg op gedragsverandering, maar... Zij zitten eigenlijk gewoon op mensen in beweging brengen.
Eigenlijk, het leuke daarvan is, toen we met z'n drieën zaten, zaten we van: ja...
Waar wij heel erg tegenaan liepen, was dat er geen goede doelstellingen voor een event werden...
Die waren vaak niet duidelijk. Bij de eventmanagers zelf niet. Maar ook omdat die vooral bij de opdrachtgever, bij de organisator, ook niet heel duidelijk was. Waardoor het ook heel moeilijk is, om die doelstellingen te meten. En uiteindelijk, om na het event te zeggen: was het een succes, of niet?
Want als die doelstellingen van tevoren niet duidelijk zijn, kun je daarna ook niet evalueren, om dat dan te gaan bepalen.

 

Ja, en is dat gedrag dan ook veranderd?

 

Ja, en vaak weet...
Die eventmanager, die weet wel, dat een doelstelling, dat dat erg belangrijk is. Of diegene, die presentatie gaat geven. Maar hoe zorg je dan...
Hoe kan je die doelstelling uit jouw opdrachtgever trekken, halen? En dat is vaak de uitdaging.
En wat ook wel heel leuk...

 

Ja, hoe doe je dat?

 

Nou, nog even terug op dat eerste event, want dat was heel leuk, dat je...
Daar zag je dat...
Er was een onderzoek, een test, gedaan. En uit die test bleek, dat eventmanagers heel pleasend zijn, naar hun opdrachtgevers toe. Dus heel graag met ze meegaan, en met ze meedenken. Dat is natuurlijk ook de kracht van de eventmanager, om dat goed voor elkaar te krijgen.
En dat is tegelijkertijd de valkuil soms, om vervolgens een juiste doelstelling…
Want heel vaak ga je, verval je direct in het voor elkaar krijgen van dat event. Maar er is daar nog een hele grote stap voor. Dat is die doelstelling.
En hoe zorg je er nou voor, als eventmanager, dat je met jouw opdrachtgever, die doelstelling kan gaan bepalen? En daar zijn we, daar zagen we van: hier, daar zit het, maar hoe kunnen we dat eruit halen.
Na die samenwerking en na heel veel met elkaar praten, hebben we nu iets heel moois, denken we.

 

Maar kan je daar iets van verklappen? Want, ik zit op het puntje van mijn stoel.

 

Ja, wat heel belangrijk is, is dat je eerst je doelgroep gewoon heel goed uitschrijft. Voor een event. Dus, dat je echt weet: wie zit er daar in de zaal? En wat willen wij met het event bereiken? En hoe kijkt die doelgroep, tegenover wat wij willen gaan bereiken? Maar ik denk dat één van de belangrijkste onderdelen, in die methode, is, dat je de doelstellingen opsplitst in voor, tijdens en na.
Want wij hadden namelijk voor event 1, voor Connecting the Dots, hadden wij als doelstelling, dat we wilden, dat iedereen die in de zaal zat, we zeiden: als 60% in de zaal zegt, ik wil naar event 2, dan is voor ons het doel bereikt. Dus, wij moesten, in de hele aanloop naar het event, moesten we dat gaan laden. Van: je moet naar event 2 komen. We wilden heel graag, dat mensen die behoefte hadden. Als het niet zo is, dan was het voor ons heel duidelijk, dan...
Nou ja, dan hebben we niet goed...
Ja, precies. En belangrijk is hier, dat ze die behoefte hebben. Niet dat dat moet en: dat is een verplichting. Maar, ze moeten dat voelen, intrinsiek voelen, van: het is voor mij zó waardvol, dit event, dat we naar event 2 gaan.
En dat vroegen we dus, aan het einde van het event. Van: kom je naar event 2 toe? En toen gaf dus 100% aan: ja, ik wil naar event 2. Nou, dat is...

 

Dat is een heel mooi resultaat, hé.

 

Dat was prachtig, veel beter dan die doelstelling. Maar we hadden dus een heel duidelijke doelstelling, ook, bepaald, voor tijdens het event. Wat we heel graag, met de mensen in de zaal, wilden bereiken.
En die methode gaat er dus ook heel erg over, dat je vooraf bepaalde doelstellingen kan stellen. Dus, dan gaat het over, misschien wel aanmeldingen, of de open-click rate, of hoeveel blogs er gelezen worden, of hoeveel tickets er worden verkocht. En dan ga je…
Tijdens het event heb je ook een doelstelling. Wat je daar met je publiek gaat doen. En dan heb je ook nog, achteraf heb je ook nog een doelstelling.
En die opsplitsing, door dat te gaan doen, maak je het gewoon veel behapbaarder ook, voor mensen.
En, ja, we merkten dat, heel vaak, een doelstelling is: meer klanten. Of: meer betrokkenheid. Maar dat is heel moeilijk, om dat te gaan meten.
Dus, we hebben echt gekeken naar...

 

Je moet het echt heel concreet maken, hé?

 

Precies, precies. Maar dat is heel lastig voor events. En zeker ook om de doelstelling van de eventmanager, en de opdrachtgever, en de organisator, om die op één lijn te krijgen. Zodat die eventmanager ook echt weet: oké, dit is voor jou belangrijk. Dit is voor jou belangrijk, oké. En dan gaat de creativiteit van de eventmanager goed werken. Want die gaat dan écht aan de slag, met datzelfde doel.

 

Maar, in het voorbeeld van Connecting the Dots, het is ook een heel mooi voorbeeld. Want, je doelstelling is meteen event 2. Maar dan ga je ook heel andere beslissingen nemen, dan dat je gewoon zegt van: we gaan een goed evenement organiseren en we zien dan wel weer verder.
Je zei het heel mooi, hé. Je gaat content beginnen laden. Je gaat daarover beginnen praten. Je gaat daar, waarschijnlijk, je evenement helemaal op afstemmen.

 

Maar, als je constant in je achterhoofd zit, met die doelstelling die je hebt. Die heel concreet is en meetbaar is. Als je daar constant mee bezig bent, met alle uitingen en alles wat je doet. Ja, dan steek je heel veel teasers, of blogs, steek je net op een andere manier in. Om dat uiteindelijk te bereiken.

 

Nu, als ik doelstellingen hoor, dan klinkt dat altijd heel erg cliché.

 

Dat vind ik ook. Dat klopt.

 

Maar, uiteindelijk heb je wel zoiets van: het gebeurt gewoon niet.

 

Nee, ja, dat klopt. Of niet goed, of niet genoeg.
Ik denk dat iedereen er wel eens bij stilstaat. Maar, om het echt op een goede manier neer te zetten, en dat het kloppend is, en werkbaar is voor je, dat is vaak het moeilijke. Dus, we zijn er wel mee bezig, maar we kunnen het...
Nou, het kan beter. En dat is eigenlijk die methode. Want, iedereen is ermee bezig. Iedereen weet dat het superbelangrijk is. Maar iedereen doet het op een andere manier. En daardoor is het ook heel erg, zeg maar...
Je denkt heel hard van: oh ja, ik moet dat doen, ik moet dat doen. En met deze methode, we hebben hem nu zelf ook best wel vaak al gebruikt, ook voor dit event dus, maar ook voor andere events, en ik wil nooit meer een event organiseren, zonder deze methode. Omdat ik elke keer even terugdenk: oh ja, wat zijn de stappen die ik moet doorlopen? Het geeft zoveel focus en dat is zo fijn, dat je niet meer aan al die andere dingen hoeft te denken. Of als er iemand ineens met een idee komt: hé, zullen we ook dit gaan doen? Heel leuk idee. Komt misschien ook vanuit de directie, of vanuit marketingteam. Zullen we dat ook doen? Dan worden er teveel dingen in een event gestopt. Waardoor de eventmanager: ja, maar...
En dit, deze methode, geeft echt, zeg maar, die zorgt voor die focus van: nee, dit is wat we wilden bereiken, dus dit is wat we gaan doen. En al die andere ideeën, gaan we lekker op een ander eventje een keer doen. En dat is zo'n fijn gevoel. Zo rustig is het daardoor.
Want het is dus niet alleen toepasbaar, inmiddels, op events. We gebruiken het, of daarvoor hebben we het ooit bedacht, zeg maar, inmiddels, ook voor een presentatie. Als jij een presentatie wil geven: wat wil je nou eigenlijk precies bereiken, tijdens je presentatie? En waar wil je dat, aan het eind van je presentatie, je publiek zit? Ja, daarbij is het ook belangrijk, om heel helder te hebben...

 

Ja, en daar ook één ding uit te kiezen, hé. Want vaak heb je tien doelstellingen. Ja, dat lukt sowieso niet.

 

Precies.
Precies, je moet kiezen, ja. In een presentatie, maar ook meetings. Interne meetings, kleine meetinkjes die je hebt intern, binnen je bedrijf. Ja, er worden zo vaak meetings ingeschoten. Maar, wat is nou de doelstelling van die meeting?
En zo kan je hem echt op veel verschillende manieren gebruiken. Ja, in het heel klein, maar ook in het heel groot. En het is gewoon heel...
En hoe vaker je het ook doet, hoe sneller en behendiger je erin wordt, eigenlijk.

 

Ja, jullie gaan er uiteraard...
We gaan vandaag niet alles prijsgeven. Jullie gaan er in detail op in gaan, op Connecting the Dots 2.
Je zei het daarstraks: het is een reeks. Kunnen mensen nog aansluiten, als ze event 1 gemist hebben?

 

Ja, net als in een serie, blikken we altijd even terug op: wat is er op event 1 besproken? En wat gaan we naar het volgende event eigenlijk bespreken? En we maken ook alle content, maken we beschikbaar. Ook wat er op event 1 is besproken. Of eigenlijk de voorgaande. Dus, ja, iedereen: inhaken wanneer je kan.
Misschien denk je soms wel eens van: oh ja, dat event, bijvoorbeeld event 4, is voor mij minder relevant. Misschien is het voor een collega van je wel relevanter. Dus, om ook die kennis binnen de organisatie te houden.
Als, bijvoorbeeld, iemand van het marketingteam er makkelijker bij betrokken kan worden, omdat die veel meer met die...
Bijvoorbeeld, voor event 3 gaan we het over eventstrategie hebben, een overkoepelende eventstrategie. Nou, dat komt veel meer bij marketing kijken, dus, dat kan voor die collega dan weer veel waardevoller zijn. Dus, het is de bedoeling dat je, zeg maar, de eventmanager de juiste mensen meeneemt, van: dit onderwerp is voor ons interessant.

 

Ja, oké, we zullen de link om in te schrijven weer onder de video zetten.
Heren, dank je wel voor jullie komst naar de studio dan.

 

Graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief

Advertenties