Innovatieve geluidsmuur voor festivals en events

advertentie

Hoe voorkom je als festivalorganisator geluidsoverlast voor de omgeving van je evenement? Hoe pak je de geluidsclash tussen verschillende podia aan? Bakker Groep Coevorden heeft de oplossing: een tien meter hoge mobiele geluidswal.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hoe voorkom je als festivalorganisator geluidsoverlast voor de omgeving van je evenement? Hoe pak je de geluidsclash tussen verschillende podia aan? Bakker Groep Coevorden heeft de oplossing: een tien meter hoge mobiele geluidswal.

 

Dag Patrick, welkom in de studio.

 

Dank je wel.

 

Heel wat festivalorganisatoren lopen ertegenaan, dat hun festival te veel geluid, lawaai, maakt voor de omgeving, maar jullie hebben daar een oplossing voor.

 

Dat klopt. We hebben daar onze geluidswand, of in het Engels sound wall genoemd. Een verhuurproduct. Al ruim dertig jaar in het verhuurprogramma van Bakker Oilfield Supply. Ontwikkeld in eerste instantievanuit de behoefte binnen de olie-industrie. Werd ingezet rondom de boring van olie- en gasputten in Nederland.

 

Want dat maakt wel wat herrie, hè.

 

Dat maakt inderdaad wel iets herrie. Niet alleen de boortoren maar ook al het equipment wat daaromheen staat. Van generatoren tot en met pompen die een bepaald geluidsniveau produceren. Waar op last van de omwonenden, gemeenten en wetgeving in Nederland, maatregelen voor getroffen moesten worden. En daar is onze wand eigenlijk een oplossing voor.

 

Ja. Het is een tien meter hoge geluidswand.

 

Dat klopt.

 

Hoeveel decibel kan die tegenhouden? Of hoe moeten we dat uitdrukken?

 

Decibel is voor ons de enige waarde die we hebben moeten meten. Ook met het oog op de inzet van de wand, waar die oorspronkelijk voor bedoeld is. Die hebben wij laten onderzoeken door TNO in Nederland. Daar zijn rapporten voor gemaakt. En wij kunnen tot twintig decibel reduceren.

 

Dat is gigantisch.

 

Ja.

 

Dat lost echt wel het probleem van heel wat organisatoren op. Oorspronkelijk dan voor de olie-industrie, maar uiteindelijk zijn jullie vorig jaar jullie eerste evenement gaan draaien.

 

Dat klopt. Eigenlijk door de teruggang in het aantal booractiviteiten in Nederland, hebben wij gekeken naar alternatieve mogelijkheden voor de inzet van onze wand. Daar kwamen een aantal dingen naar voren. Bouw en infra. En uiteindelijk ook de muziekindustrie, of de festivals, waar wij toevallig mee in contact kwamen. En uiteindelijk, je ziet het op de foto, op het Woo Hah-festival de eerste keer een wand mogen plaatsen. Waar ook op last van de gemeente in dit geval, of de lokale overheid, in ieder geval een geluidsbeperkende maatregel getroffen moest worden. En daar hebben wij eigenlijk voor de eerste keer onze wand kunnen inzetten.

 

En hoe was die ervaring?

 

Die ervaring is goed geweest. Gedurende het festival zijn er metingen verricht. Niet door onszelf, maar door een externe firma. En de metingen die gedaan zijn, hebben allemaal uitgewezen dat ze beneden de norm zijn gebleven. Dus daarmee is de inzet van onze wand uiteindelijk een succes geweest.

 

Maar het is natuurlijk niet alleen geluidsoverlast naar de buren, maar op heel veel festivals heb je gewoon meerdere podia… waardoor je een soundclash krijgt. Dat kun je daar ook mee op gaan lossen.

 

Ja. Ik heb zelf een aantal gesprekken gevoerd met organisatoren waar ze ook het probleem hadden, dat verschillende podia op een relatief klein terrein een soort vansoundclash konden veroorzaken. Waarbij wij ook, zeg maar schematisch, de wand ingetekend hebben in de zone waar die clash uiteindelijk zou kunnen plaatsvinden. En die wand zou daar prima tussen passen.

 

Tegelijkertijd, het is een grote, stevige wand. Dus ook voor crowd control kan hij natuurlijk heel goed gebruikt worden.

 

Dat klopt. De wand zelfis tien meter hoog. Er is veel vraag naar, goh, hebben jullie die ook in een ander formaat, andere hoogte. Dat is helaas niet het geval. Wij hebben het originele ontwerp gemaakt op tien meter hoog. Eigenlijk negenenhalve meter, want er zit een betonblok onder van tienduizend kilo met een hoogte van vijftig centimeter. En dat is tegelijkertijd een barrière. Die verschuif je niet eenvoudig.

 

Nee. Het is natuurlijk heel interessant om mensen in een stroom, in een bepaalde richting te leiden. Maar natuurlijk, als er iets misloopt wil je dat die stroom ook weg kan. Hoe gaan jullie daar dan mee om?

 

We hebben vanuit de eisen van de olie-en gasindustrie panelen ontwikkeld met nooddeuren erin, vluchtdeuren. Dat zijn gewoon deuren waar een persoon doorheen kan. Specifiek voor het Woo Hah-festival, hebben wij die deuren ook uitgerust met een pushbar. Dus op het moment dat er een calamiteit is en mensen vlug weg moeten, dan door middel van de pushbar de deuren openklappen. En men ook eigenlijk via de wand, via de vluchtdeurenin de wand, naar de veilige zone kan.

 

Dan nog één belangrijke vraag: hoe zit het met het opbouwen van zo’n wand? Want daar gaat nog wel wat tijd inkruipen, denk ik dan. Of valt het mee?

 

Nou, op zich valt het mee. Wij doen we met een vaste ploeg mensen. We hebben een ploeg van een tiental veldmedewerkers, zoals wij dat noemen, die algemeen inzetbaar zijn binnen de olie- en gasindustrie, maar waar een aantal mannen de specialiteit heeft omtrent het bouwen van de wand. Dat is over het algemeen een vast ploegje. Wij bouwen gemiddeld genomen, afhankelijk van de omstandigheden, tussen de 50 en 75 m per dag.

 

Oh, dat gaat nog vooruit.

 

Dat gaat redelijk vooruit, ja. Daar zijn een aantal omstandigheden van belang. Dat betekent dat we eigenlijk vrije toegang moeten hebben tot de ruimte waar de wand gebouwd moet worden. Want we hebben daar wel een mobiele kraan bij nodig, A. om de blokken te plaatsen, maar B. ook om de panelen die negenenhalve meter hoog zijn, op een blok van vijftig centimeter, in totaal tien meter hoog, goed te positioneren. Een hoogwerker hebben we daarbij nodig. Maar goed, dat zijn over het algemeen ook zaken die al aanwezig zijn op een festivalterrein, of in ons geval ook in de olie- en gasindustrie vaak voorhanden zijn.

 

En je zegt, goed bereikbaar, maar ik neem aan ook een goede, vlakke ondergrond.

 

Vla, en stabiele ondergrond, dat is een vrij ruim begrip, maar ja, het werkt het mooist natuurlijk als daar een asfalt of betonbaan of gewoon bestrating onder is. Maar uiteindelijk, als het gewoon vlak en stabiel is, al zou dat zand of gras of iets dergelijks zijn, dan komen wij daar ook heel goed mee weg.

 

Oké, Patrick, ik denk dat het een mooie oplossing is voor heel wat festivalorganisatoren is. Dank je wel voor je komst naar de studio.

 

Dat hopen wij ook. Graag gedaan.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken, en alweer tot volgende week.

Advertenties