Ultieme tip voor een geslaagd event op #event16

Op de beursvloer van event16 ging Kevin op zoek naar de 'ultieme tip' voor een geslaagd event. De antwoorden van standhouders en bezoekers bundelden we in deze compilatie.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

We gaan hier op de beurs Event16 op zoek naar de ultieme tip voor een geslaagd evenement.   De ultieme tip voor een geslaagd evenement. Wat is die voor jou? 

 

Laat me daar eerst over nadenken, joh! Ik ga toch niet on-the-spot de ultieme tip...

 

De tip is mijn telefoonnummer en Tivoli Vredenburg bellen. Nee, dat is onzin. Het helpt heel erg, denk ik, als je van te voren als opdrachtgever een plan hebt met een missie en een doel. Wat wil je bereiken met je evenement? En dat je dat goed kan verwoorden. 

 

De tip is dat je moet werken van binnen naar buiten, dat is de beste tip. Dus je bent natuurlijk met een aantal mensen enthousiast, met een idee; waarom je mensen bij elkaar wil brengen. Daar kun je vrij snel mensen bijhalen die daar ook enthousiast over zijn; je leveranciers, je collega's, je bekenden, vrienden en familie... Als je die ook enthousiast krijgt, dan kennen die misschien ook weer veel mensen die dan misschien niet jou heel goed kennen, maar die wel iemand kennen die ook enthousiast is, en zo wil je eigenlijk als een soort ui van binnen naar buiten werken. En als je dat doet wordt het heel erg makkelijk om veel mensen enthousiast te krijgen voor jouw evenement. 

 

Goede voorbereiding. 

En wat houdt die voorbereiding dan in? 

Zorgen dat de mensen goed binnen kunnen stromen als het evenement begint, maar ook dat als ze eenmaal op het evenement komen, dat alles dan geregeld is. 

 

De ultieme tip voor een geslaagd evenement... Nou, ik denk sowieso dat als je een evenement organiseert, dat je dat met heel veel passie moet doen en die passie over moet brengen op het evenement, over moet brengen op de gast, en op het moment dat je dat dus op die manier creëert; met je eigen passie, dan gaan mensen dat voelen en dan denk ik dat het helemaal goed gaat komen. 

 

Ja, dat is natuurlijk een Smaakbus inhuren. 

En als je het niet over je eigen product zou hebben?  

De ultieme tip? Ja, leuke mensen uitnodigen. Dat is het allerbelangrijkste. 

 

Sjoerd, we zijn op zoek naar de ultieme tip om een geslaagd evenement te organiseren. Wat is die voor jou?  

Dat is aan de achterkant beginnen. Dus eerst denken: "wat moet het nou eigenlijk opleveren?" En als je van daar weer terug denkt, dan is een creatief concept pas van waarde, want dan levert hij de waarde om het uiteindelijke doel te bereiken. Dus begin gewoon lekker aan de achterkant en dan komt alles goed.

 

Voor mij zijn de gasten het allerbelangrijkste.

 

Dan praten wij natuurlijk over techniek, hè? En dat draagt ook heel erg bij aan een evenement. En dan denk ik dat je daar niet snel genoeg mee kunt beginnen. Vroeg in een stadium beginnen om te denken over de techniek, om te praten met mensen. Maar ook om de koppelingen te maken met andere disciplines die natuurlijk op een evenement aanwezig zijn. - Hoe beter je probeert te zijn, hoe fijner je partners worden, want die zoeken elkaar toch op. Dus om het plat te zeggen: de prutsers vallen dan toch af. 

 

Ik geloof niet meer in beleving, want beleving was in 2015. Ik geloof in authenticiteit. Dat je jezelf kan zijn en je jezelf durft te laten zien op een evenement. Dat dat het ding is.

 

Denk na voor wie het bedoeld is, leef je in in je doelgroep en wees creatief. 

 

Wat is voor jou de ultieme tip om een geslaagd evenement te organiseren? 

Gastvrijheid. 

 

Wel Kevin, ik heb goed nieuws voor u. Ik heb ze eigenlijk gewoon vast. We hebben gouden event tips voor jou vast. Als je wilt dan neem je er maar eentje uit.  

Mag ik er eentje kiezen? 

Jazeker, voila. Doe maar open. 

"Bereik meer potentiële bezoekers." En hoe werkt dat? 

Wel, het is een tip rond social media voor de communicatie van open evenementen. En door social media op een slimme manier in te zetten kan je echt wel een veel groter bereik hanteren. Prikkel alle zintuigen van de gasten.  

En hoe doe je dat? 

Ja, uiteindelijk willen mensen toch met een bepaald gevoel naar huis. En ik denk dat op het moment dat je een evenement hebt georganiseerd waarbij ze die ultieme beleving hebben gehad... Dus echt het evenement hebben geroken, gezien, geproefd, en dat dat echt tussen de oren zit, dan heb je het goed voor elkaar. 

 

Uitpakken met iets origineels en dat de mensen naar huis komen met iets dat ze verder vertellen, een beleving. 

 

Alcoholvrij, momenteel alcoholvrij voor de mensen die geen alcohol drinken. En die groep groeit. Dat is enorm belangrijk. Die mensen staan altijd in de kou. Die krijgen een glaasje plat water, een cola light of een jus d'orange.

 

Evenementen organiseren is net als mode. Ik bedoel: alles is al een keer bedacht, en het komt altijd weer terug in een bepaalde vorm of stijl. Wat daarbij belangrijk is: heel veel hebben evenementenorganisatoren al op de plank. Nou, haal dat eraf, slijp het fijn en je hebt weer een heel nieuw evenement.

 

De ultieme tip voor een geslaagd evenement... Ik ben zelf een liefhebber van live-muziek. Dus voor mij is het evenement al geslaagd als er goede live-muziek bij is. 

 

Dat je het met passie doet. 

En waarom met passie? 

Dan heb je dat je het maximale erin legt, dat je het maximale eruit haalt, door wat je er allemaal mee kan doen, en dan laat je ook zien dat je er echt helemaal voor bent gegaan. 

 

Een geslaagd evenement... Ik denk dat je je juist in de voorbereiding moet verdiepen in wat voor publiek er komt. En dat je daar eigenlijk je voorbereiding op afstelt. 

 

De ultieme tip... Ik vind het eigenlijk heel erg mooi en geslaagd zoals je hierachter ziet dat je eigenlijk heel veel diverse standjes hebt, en diversiteit aan eten, drinken... Als dat gewoon goed georganiseerd is, dan vind ik het al een heel geslaagd evenement.

 

Ik zou zeggen: probeer de gebaande paden eens te verlaten en eens te kijken: wat is er nou nog meer in die evenementensector? Wat ik vaak zie is dat men toch terug grijpt op bekende concepten, en het blijven herhalen van dezelfde events. En de verrassing ontbreekt. Terwijl er eigenlijk zoveel te krijgen is binnen de evenementensector.

 

Buiten de geijkte paden treden. 

En wat zijn dan voor jou de geijkte paden? 

Bier, kroketten, bitterballen... 

 

Goeie! Mijn ultieme tip is dat je gewoon iets moet doen wat vernieuwt. Iets doen wat een beetje out-of-the-box is maar wat wel goed is. En wat ons betreft iets met entertainment, want entertainment is alles op een evenement.

 

Ik denk een goede voorbereiding. Dat je het al op die manier zo leuk brengt, dat iedereen er eigenlijk al zin in heeft. - Een geslaagd evenement is voor ons dat de kinderen vermaakt worden en dat de ouders dus compleet kunnen genieten van het feestje en de kinderen ook.

 

Het is gewoon heel erg leuks om iets extra's op een evenement te hebben qua entertainment. En wat mensen ook gelijk tastbaar mee naar huis kunnen nemen. En dat is bij ons dan in dit geval een fotoprint.

 

Goede mensen als personeel nemen. Dat is dé tip: mens. 

En wat zijn dan goede mensen?  

Dat zijn mensen die oprechte interesse hebben in andere mensen. 

 

Daar overval je me zo mee. 

Ja, absoluut.  

Vanuit de locatie... Zoek een passende locatie met een goede bereikbaarheid.

 

Ik zou beginnen, als je een evenement organiseert, om te kijken wat je wil doen na dat evenement.

 

Wauw, ehm... Luisteren naar je doelgroep. 

En luisteren? Hoezo?  

Kijken wat zij te zeggen hebben. En dat meenemen in het concept dat je ontwikkelt om ook daadwerkelijk een boodschap over te brengen.

Advertenties