Solliciteren in de eventsector - Hoe doe je dat?

Op zoek naar een job in de eventsector? Recruiter Steven Wickel laat zien hoe je een CV bouwt waarmee je er uitspringt als kandidaat, en hoe je je zoektocht het beste aanpakt.

 

Naar het overzicht van alle jobs en vacatures in de evenementensector.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Op zoek naar een job in de eventsector? Recruiter Steven Wickel laat zien hoe je een CV bouwt waarmee je er uitspringt als kandidaat, en hoe je je zoektocht het beste aanpakt.

 

Dag Steven, welkom in de studio.  

 

Dank je wel, leuk dat ik er mag zijn. 

 

Ik ben op zoek naar een job in de evenementensector. Hoe begin ik daaraan? 

 

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je voor jezelf bepaalt waar je naartoe wil. Als jij niet kan aanduiden wat je zoekt, dan heeft solliciteren niet zoveel zin. Het gaat echt om focus. 

 

Ja, want je hebt heel veel kandidaten die gewoon naar elke vacature in de evenementensector maar hun CV toesturen. 

 

Ja nou, heel veel websites hebben een 'Apply here'-button en mensen realiseren zich niet wat voor proces je daarmee in werking zet. Echter: doe dat vier keer en de recruiter ziet vanzelf jouw naam, of die herkent jouw naam of de look and feel van jouw CV, en per keer in de post krijg je een afwijzing. Dan nemen ze je niet meer serieus, want dan ben je gewoon op alles aan het solliciteren wat los en vast zit. Dat is niet handig. 

 

Maar dat betekent ook dat je je brief effectief gaat aanpassen aan de vacature? 

 

Brief? Een interessant thema. Waarom zou je die schrijven? 

 

Ik weet het niet, omdat het zo aangeleerd is? Omdat het zo hoort?  

 

Ja, maar de mensen lezen dat helemaal niet meer. Het betere is om na je NAW-gegevens -je naam, woonplaats, vast te stellen- om daar in een paar regels op te schrijven wie je bent en wat je zoekt. 

 

Maar je zegt ook heel duidelijk in een páár regels...  

 

12, max 15. En het gaat er niet om de religieuze dingen of zo, maar vertel gewoon wat je wil doen. 

 

En dan de rest van de CV. Gewoon mooi oplijsten wat je allemaal gedaan hebt? 

 

Niet te kleurrijk en laat zien wat je bereikt hebt. 

 

In plaats van wat je gedaan hebt? 

 

Ja, en wees ook niet te vaag. "Ik heb bij Microsoft een event georganiseerd. Ik heb bij Volkswagen... Ik heb bij Shell... Ik heb bij Delhaeze..." Ja, en wat zegt dat dan? Heb je een bedrijfsfeestje gedaan voor die mensen? Heb je een afscheid... Pikte je de telefoon op? Wat heb je gedaan? 

 

Gewoon heel concreet maken?  

 

Gewoon heel duidelijk omschrijven: wat heb je gedaan en wat heb je bereikt? Liever bereikt dan wat je hebt gedaan. Als jij 22 keer... Laten we zeggen een event voor Microsoft hebt georganiseerd, noem dat gewoon. En waar ik bijvoorbeeld een heel erg voorstander van ben is bijvoorbeeld een soort addendum bij je CV. Als ik namelijk geïnteresseerd bent in wat je hebt gedaan, dan vind ik het ook wel leuk wat je dan allemaal hebt gedaan. Maak gewoon een Excel-sheetje met de datum, wanneer het dan was, de naam van het event, namens wie... Niét wat je hebt gedaan, dat interesseert me niet; dat zie ik wel in je CV. Maar hoeveel mensen zijn er geweest? En was het een succes? En wat maakte het dan een succes? En als jouw lijstje zó klein is, dan kan je het misschien beter niet doen. Maar als jij bij wijze van spreken 50 keer per jaar iets voor 40 mensen hebt georganiseerd, dan zegt dat wat over jou. Dat jij heel flexibel bent om gewoon elke week een event te organiseren. Dat jij dus veel events tegelijk kan bewerken, aan kan werken. 

 

Dat is natuurlijk handig voor iemand die al ervaring heeft in de sector. Maar het knelpunt, waar de moeilijkheid vaak zit, is iemand die pas van school komt. Die wil ook een job. Hoe pakt die het best aan? 

 

Eerlijk zijn. Eerlijk zijn in je CV. Eerlijkheid duurt het langst. Als je gewoon opschrijft: ik heb mijn opleiding gevolgd, in Nederland bijvoorbeeld de N of de Hogere Hotelschool of TIO of wat dan ook, dat je een passie hebt voor een bepaalde groep, maar belangrijker is: waar zit je netwerk? Want als jij vriendjes en vriendinnetjes hebt die allemaal bij wijze van spreken in de fast-moving consumer goods zitten, het feit dat jij dan niet echt 100% een event voor 1.000 mensen kan organiseren, dat is niet zo relevant. Het feit dat jij gewoon binnen jouw netwerk mensen hebt zitten die je daarbij kunnen helpen, dan word je wel relevant. 

 

Oké, ik heb mijn CV ingestuurd. Dan ga ik zitten wachten. Of bel ik na?  

 

Nee, als je na gaat bellen dan kom je op de irritatielijst. Ja, bel twee keer binnen een week en ga er maar vanuit dat mensen je niet meer willen spreken. 

 

Dat begrijp ik. Langs de andere kant: -en dat is dan de opdracht voor de bedrijven zelf- heel veel bedrijven reageren ook gewoon niet als je een CV stuurt. Maar dan laat je het er ook bij? 

 

Nee, ik denk dat als je na anderhalve week nog steeds niks hebt gehoord, dan kan je er natuurlijk wel gewoon een telefoontje aan wagen. Van: "goh, heeft u mijn CV ontvangen?" Makkelijker is per e-mail. Waarom per e-mail? Omdat de recruiter zelf kan bepalen van: "oh ja, die hebben we ook nog". En dat hij in ieder geval de schijn kan ophouden dat hij wel met je bezig was, maar ondertussen gewoon glad vergeten is, en jou weer moet gaan opzoeken in zijn e-mailbox. En dan weer het CV naar boven haalt. Dan maak je weer een goede kans. Bel je na 2 dagen van: "ik heb geen reactie gehad", ja dan... 

 

Dat is gewoon irritant?  

 

Dan weet je gewoon: dat gaat niet gebeuren. Er zijn bedrijven die ontvangen 200-300 CV's in een week. 

 

Als sollicitant wil je tussen die 300 CV's wel opvallen.  

 

 

Zijn er nog andere dingen die je kan doen om daar tussenuit te springen. Nou, het effect van kleurtjes en dergelijken, of flessenpost, of iets anders... 

 

Flessenpost, krijg je dat echt toe?  

 

Oh, dat is ook wel eens gebeurd, ja hoor. Dan krijg je gewoon allerlei grappige attributen en daar zit dan een kaartje aan met een LinkedIn-adres. 

 

Maar dat maakt geen indruk op jou?  

 

De eerste keer is leuk, maar het is de eventbranche, hè? Waar je over spreekt. In principe moet je alles al een keer gezien hebben. Als je niet een website zoals die van jullie bijhoudt om de laatste ideeën mee te nemen, ja wat doe je dan in de eventbranche? Creativiteit is leuk, maar je weet ook dat creativiteit één keer werkt. 

 

Ja, dus dan moet je echt wel iets origineels bedenken?  

 

Dan moet je echt iets origineels bedenken. Er was in Nederland een keertje iemand die had zijn pasfoto en tekst op zo'n heel groot billboard langs de weg. Langs de... Wat was het? De A1 geloof ik. Maar ja, die kreeg wel 5 banen aangeboden omdat die persoon er heel creatief mee omging. 

 

In België is er zo een verhaal geweest van iemand die als straatloper met een bord rond zijn nek voor de ingang van het agency was gaan zitten waar hij wilde gaan werken en na een paar dagen is hij toch echt beginnen op te vallen en hij heeft uiteindelijk wel een job gekregen. 

 

Nee, ik denk dat als je je focust op bij wat voor bedrijf je wilt gaan werken, dat je weet wat je wil gaan doen, begin dan ook eens met LinkedIn. Je kan toch altijd eens een keer een gesprek aanvragen? Van: "goh, ik heb interesse vanuit mijn hogeschool in uw bedrijf; is er mogelijkheid om een keer te praten?" En in Nederland zijn er nu allerlei mogelijkheden dat je de eerste 6 maanden belastingtechnisch vanuit het bedrijf gezien heel veel compensatie krijgt om juist dat soort mensen aan te nemen. Het is een verlenging van een stage, alleen dan is het wel een full-time baan waar je na 6 maanden een 'go or no go' krijgt. 

 

Langs de andere kant worstelen we er zelf mee als mediabedrijf: wij worden overspoeld door spontane sollicitaties. Dan wordt het ook moeilijk weer, hè? 

 

Ik zou altijd via LinkedIn kijken wie er vanuit mijn netwerk in contact staat met jou. Dat je via een connectie een entree kan maken? Altijd zoals met in het biljarten noemt: 'via de band spelen'. 

 

Steven, dank je wel voor je komst naar de studio. 

 

Graag gedaan. 

 

En u beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Advertenties