Marc Liethof verklapt wat je van event 15 mag verwachten

Het is weer aftellen naar event 15, de 'beste beurs' voor de eventsector. Organisator Mark Liethof licht een tipje van de sluier en verklapt je wat je deze editie mag verwachten.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Het is weer aftellen naar event 15, de 'beste beurs' voor de eventsector. Organisator Mark Liethof licht een tipje van de sluier en verklapt je wat je deze editie mag verwachten.

 

Dag Mark, welkom in de studio. Event 15 komt er weer aan; wat mogen we dit jaar verwachten? 

 

17e editie, hè? Ik blijf het altijd weer zeggen als wij over ons mooie product praten: nog meer kwaliteit. Nog meer verdieping. En innovatie zoals vorig jaar en twee jaar daarvoor ingezet, zal nog meer te herkennen zijn. 

 

In welke zin?  

 

Wij blijven de taak hebben om de mensen te verbeelden. Aan de andere kant hebben we ook de taak ten aanzien van onszelf om goed te kijken welke doelgroep we daar willen hebben. Vorig jaar hebben we begrepen dat men op de eerste dag de doelgroep uitstekend vond maar in aantal wat weinig. Dat kan; dat had ook te maken met het avondprogramma. We hebben ons daarin een beetje vergist, denk ik. We hebben een te lang dagprogramma en avondprogramma gehad vorig jaar. Dus dat resulteert erin dat we dit jaar de beursborrel op de beursvloer zelf zullen doen. Op een hele bijzondere locatie en in een bijzondere setting. Aan het einde van de eerste beursdag. 

 

Dat klinkt alsof je daar nog niets over wilt vertellen. 

 

Jawel, ik wil wel wat vertellen, maar eigenlijk is dat een borrel voor de mensen die daarvoor uitgenodigd voor zijn. En het heeft niet zo heel veel zin om daar hele mooie verhalen over te houden als je daar toch niet bij bent. Maar nogmaals: het wordt een hele interessante en ook een hele verbluffende manier van borrelen, dus dat is heel leuk. 

 

En de beursvloer? Staat die vol?  

 

De beursvloer staat vol, beter dan vorig jaar. Positieve ontwikkelingen. Nieuwe bedrijven die daar gaan staan. Er zijn ook een aantal bedrijven uit het buitenland. Een paar Duitse bedrijven, een paar Belgische bedrijven. Dat heeft op dit moment nog niet het idee dat we naar een internationalisering van Event gaan. Het heeft er puur mee te maken dat die bedrijven in Nederland een stuk markt willen en zien ontstaan voor hun producten, dus dat is heel positief. Als ik kijk naar de entree van de beurs... We praatten in het verleden altijd over de entreehal. Dat is nu een campusachtige, universiteitsachtige omgeving, met een bibliotheek en een ruimte waarbij je je echt als student maar ook als iemand die bijgespijkerd wordt op een X aantal onderdelen thuis voelt. We willen die omgeving dus ook helemaal die vorm en die beleving meegeven. En vóórdat je in die ruimte bent, zul je van ons de warme mantel of jas zoals je dat noemt aangereikt krijgen om je gelijk op je gemak te voelen. En dat is wat anders dan dat iemand zegt tegen jou van: "ik ga naar een beurs en ik moet me haasten en ik kom daar; wat doe ik daar eigenlijk?" Nee, wij zullen die mensen meenemen en waar mogelijk worden hun haren nog even netjes gekamd, hun schoenen gepoetst, de plooi uit de broek, net zoals dat net met mij gebeurde toen ik hier ging zitten. Dat zijn allemaal menselijke aandachtspunten, want wij merken dat die aandacht en die menselijkheid in ons vakgebied een beetje naar de achtergrond aan het verdwijnen is. En wij denken dat dat de basis moet zijn van jouw manier van jouw gastvrijheid. Ja, helemaal mee eens, ja... 

 

Oké, en in die collegeomgeving... Ik neem aan dat daar ook de sprekers terecht zullen komen?  

 

Daar zijn meerdere sprekers. Er is een extra ruimte dit jaar bij. Er zijn twee ruimtes bij. Er komt een lounge bij waar wij, zoals wij dat noemen, het Locatieplatform Nederland, dat zijn een tiental toplocaties uit Nederland... Die zullen daar zowel op de beursvloer, waar zij hun eigen stand hebben, aanwezig zijn, maar ook in die locatie en dat is een nieuw item dat wij Event 15 dit jaar samen met het locatieplatform neergezet hebben, dat ze daar hun 10 toprelaties mogen uitnodigen. Wij hebben een drietal ruimten waar de bijeenkomsten georganiseerd zullen worden. Een verandering ten aanzien van vorig jaar is dat we de eerste dag beginnen met een topitem. Fons de Poel, voor veel mensen wellicht bekend van Brandpunt, die gaat in op hoe het gesteld is met het gevoel rondom communicatie, de menselijke maat rondom communicatie. Want het is tegenwoordig allemaal digitaal en allemaal snel en allemaal via allerlei apparatuur. Of het nou te maken heeft met telefoons of laptops of met Pc’s, of zelfs nog op andere manieren. Maar er wordt alleen maar heel kort gecommuniceerd. Er zijn zelfs wat bijzondere taalvormen ontstaan. Kijk maar eens op Twitter en kijk maar eens op Whatsapp. Zeker bij de jeugd. Dus daar gaat hij op in, en daar zullen zowel uit ons vakgebied als buiten ons vakgebied allerlei mensen met elkaar over in gesprek gaan. Dat is een programma wat mede ondersteund wordt door de Jaarbeurs, die een grote verandering doorgemaakt heeft omdat de Jaarbeurs naar een hele andere structuur en een hele andere cultuur aan het gaan is. Daar zitten ze nu middenin, dus zij vinden de beurs ook een heel mooi moment op 1 en 2 april |om daar dan hun nieuwe missie, visie en doelstellingen en hun nieuwe gevoel naar de markt toe te laten blijken. 

 

Op dag twee heb je ook een mooie spreker, hè? Een Belg.  

 

Ja, heel toevallig dat het een Belg is. "When digital becomes human", dat is eigenlijk de titel van Steven van Belleghem. Die vonden wij met alle aangesloten brancheverenigingen bij ons dusdanig interessant... Wat ook aansluit op wat ik net zei, over de hele filosofie van het menselijk ontbreken, of het menselijk falen in ons vakgebied, waarvan wij merken dat veel meer aandacht en veel meer betrokkenheid vanuit de mens op zijn plaats is. Nou, daar gaat hij wat meer over vertellen. Jij kent waarschijnlijk een gedeelte van zijn verhaal, waarbij hij heel mooi met zijn verhaal ingaat op: wat is nou de digitale wereld en wat is nou eigenlijk de andere kant van de medaille, qua menselijkheid daarbij? Young professionals... 

 

Ja, jullie hadden er vorig jaar voor het eerst een programma mee, hè? 

 

Ja, voor het eerst hadden we... Nou ja, vorig jaar hebben we de keuze gemaakt om studenten op een andere manier naar de beurs te laten komen. En in het verleden kon iedere student komen. Nu moeten dat echt young professionals zijn. En over het algemeen zijn dat HBO-opleidingen. En dat betekent dat die studenten écht geïnteresseerd zijn in ons vakgebied. En die komen daar niet omdat ze een leuk middagje willen hebben, want dan kun je tegenwoordig overal wel heengaan. Wij willen die mensen van alles bieden en daar willen we ook tijd en heel veel energie instoppen, met plezier echt om die mensen ons vak te laten zien. Maar dan moeten ze ook naar ons toe interesse blijven tonen en we merkten dat er een jaar of 3-4 geleden wat minder werd. Er waren grote aantallen, maar er was weinig betrokkenheid. Nou, die betrokkenheid die eisen wij van deze mensen.  

 

En hoe is dat gelopen vorig jaar?  

 

Vorig jaar was dat heel heel leuk. Het programma werd zeer gewaardeerd. Er was zelfs een Engelstalige versie van een programma, omdat er ook een Engelstalige opleiding bij was. Je hebt nu in Nederland diverse opleidingen, ook internationale opleidingen die erbij betrokken zijn. Dus wij willen dat die mensen in aanraking komen met waar wij in Nederland goed in zijn. Dat is het creëren en het produceren, maar ook het begeleiden van mooie evenementen. En je ziet dat daar door de jeugd ook goed op ingehaakt wordt. 

 

Ah, dat is leuk. Vorig jaar hadden jullie nog iets anders, heel leuk. Dat was dat pleintje met die foodtrucks die achterin stonden. 

 

Ja, het pleintje... Wat we eigenlijk wilden is dat wij de beurs een aanblik en een einde gaven. En dat is erg goed gelukt en dat noemden we min of meer een terrein... Een festivalachtige omgeving, zoals we het noemden. Dat is zeer, zeer, zeer goed onthaald. En wat we dit jaar verder zullen verdiepen. Dat daar items zullen zijn die verwonderen. Vorig jaar hadden we daar een zandschrijver. Dat was een hele mooie manier van de koppeling tussen evenementen en creatie maar ook tussen kunst en evenementen. En dit jaar zullen daar ook weer allerlei dingen te zien zijn, waar je eigenlijk meegenomen wordt in de wondere wereld van hoe je op een theatrale maar ook een creatieve manier zaken bij het uitvoeren van evenementen kunt betrekken, en sterker nog; bij de strategische sessies van evenementen. 

 

Mensen die de beurs willen bezoeken, registreren die zich op voorhand? Of hoe gaat dat in zijn werk? 

 

Zoals elk jaar wordt er op voorhand geregistreerd. Je kunt op Twitter over onze mooie beurs praten. Je kunt op de website kijken voor het totale volledige programma van de beurs. 

 

We zullen de link onderaan zetten.  

 

Ja, de link onderaan. Nee, al die kanalen zijn exact hetzelfde als vorig jaar. 

 

Mark, dank je wel voor je komst naar de studio.  

 

En jullie bedankt voor jullie interview. 

 

En u, beste kijker; bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Advertenties