Verkeerschaos op events vermijden

Hopelijk kijk je vanop een rustige plek, ergens gezellig thuis, zonder ergerlijke files. Ze zijn helaas een dagelijks gegeven en bij grote evenementen wordt die verkeerschaos alleen maar groter. Kan je als organisator iets doen tegen die verkeersinfarcten? Even luisteren bij Bart Busschaert van Traject. Hij werkt onder meer achter de schermen van Rock Werchter, toch één van de grootste events in de lage landen. Hoe doen ze dat daar, om al die festivalgangers zonder monsterfiles op de wei te krijgen?

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Leuk dat je weer afstemt op eventplanner.tv. Hopelijk kijk je vanop een rustige plek, ergens gezellig thuis, zonder vervelende files. Ze zijn helaas een dagelijks gegeven en bij grote evenementen wordt die verkeerschaos alleen maar groter. Kan je als organisator iets doen tegen die verkeersinfarcten? Even luisteren bij Bart Busschaert van Traject. Hij werkt onder meer achter de schermen van Rock Werchter, toch één van de grootste events in de lage landen. Hoe doen ze dat daar, om al die festivalgangers zonder monsterfiles op de wei te krijgen?


Dag Bart.

 

Dag.

 

Welkom in onze studio.

 

Dank je.

 

In de aankondigingen had ik het al over rock Werchter. Hoe erg was het daar eigenlijk tot een paar jaar geleden gesteld?


Goh Rock Werchter. Live Nation heeft ons in 2010 gevraagd om eens te komen kijken waar het toen echt wel fout liep. Er stonden enorme files. Iedereen die naar Rock Werchter ging, wist dat ook. Er stonden files vanop de E19 tot in Werchter, er stonden files vanop de E314 tot in Werchter.

 

Dat is nog een heel stuk...


Je moet dan eerst nog een heel stuk via Kampenhout. Ja het verkeer. Er waren wel circulatieplannen, maar het verkeer volgde die niet. Het verkeer reed gewoon op GPS, de signalisatie was ook niet echt dat. Het liep eigenlijk heel goed fout. Mensen stonden heel lang in de file, tot uren in de file. Maar ook al het verkeer daar rond zat vast. De normale lijnbussen zaten vast. Mensen konden niet naar hun werk of konden niet thuisgeraken. De hele regio eigenlijk leed onder dat ene evenement. Kwam daar dan nog bij dat mensen die met het openbaar vervoer kwamen, bijvoorbeeld ook in het station van Leuven 3 kwartier stonden aan te schuiven voor ze een bus konden nemen.

 

En wat heb je daar dan aan gedaan?

 

Wel we hebben eerst. In 2010 heeft Live Nation ons gevraagd om eens te kijken van hoe fout loopt het en wat kunnen we daar aan doen? We hebben dan een analyse gemaakt van de bestaande situatie. Wat zijn de goede dingen, wat zijn de foute dingen? Want ze deden al een aantal inspanningen, een aantal goede. Er waren ook een heel aantal goede elementen, bijvoorbeeld iedereen die naar Rock Werchter ging had ook gratis openbaar vervoer in zijn ticket zitten. Er waren pendelbussen die een vrij parcours hadden. Dus mensen die op een pendelbus zaten, eens ze daarop zaten, geraakten ze ook wel vrij snel bij het festivalterrein. Ze hadden een hele werking met politie, met vrijwilligers, die goed draaide. We hebben dan gekeken van waar loopt het nu fout en waar kunnen we iets verbeteren? Bijvoorbeeld 1 van de dingen die we voorgesteld hebben, was om een aantal campings op woensdag al te openen. Wat ervoor zorgt dat de mensen die er echt absoluut eerst willen zijn dat die op woensdag al aankomen. Dat er ook een aantal mensen met de trein op woensdag komen. Dat heeft ervoor gezorgd dat het op donderdagmorgen een stuk minder druk is, dat is 1. Dat de wachttijden van het openbaar vervoer, mensen die in Leuven aankomen, die een pendelbus willen nemen, die wachten nu een kwartier ongeveer, waar het vroeger 3 kwartier was.

 

Dat is een hele vooruitgang.

 

Dat heeft een heleboel dingen in gang gezet. Die ene organisatorische maatregel, nog niet eens een verkeersmaatregel, heeft er eigenlijk voor gezorgd dat een hele hoop dingen vlotter liepen. Daarnaast hebben we ook gezorgd voor betere signalisatie, voor permanente monitoring. We hebben een soort mini-verkeerscentrum in Werchter zelf eigenlijk waar we permanent bekijken, waar, op welke wegen is het druk. Welke alternatieven hebben we? Als het op een bepaalde weg fout gaat, sturen we mensen gewoon via een andere route.

 

Je hebt digitale signalisatie ingezet?

 

We hebben dynamische borden inderdaad gezet. Vanop de snelweg eigenlijk al, maar ook op het onderliggend wegennet hebben we een aantal aanpassingen gedaan aan de signalisatie. Het meest in het oog springende natuurlijk zijn die tekst-karren, dynamische borden die we vanop afstand kunnen aansturen. En op het moment dat er ergens iets fout loopt of dat we ergens iets willen wijzigen, dan wijzigen we gewoon de tekst op de borden.

 

Maar het werk begint natuurlijk een heel stuk voor het evenement. Hoe begin je er eigenlijk aan als organisator om zo'n verkeerschaos in eerste instantie te gaan voorkomen?


Wel, inderdaad, voorkomen is beter dan genezen natuurlijk. Maar het belangrijkste eigenlijk voor een evenement is om een goede analyse te maken. Als je een evenement gaat organiseren en je wil een mobiliteitsplan opstellen dan is het belangrijk om te gaan kijken van, vanwaar komen mijn bezoekers of mijn deelnemers? Wie zijn ze? Hoe komen ze naar het evenement? Welke bestaande middelen zijn er al? Welke buslijn, welk treinstation ligt er in de buurt? Een mobiliteitsprofiel op te maken, een bereikbaarheidsprofiel op te maken. Kijken van wat zijn de mogelijkheden en dan gaan kijken van, en welke maatregelen moeten we als organisator extra gaan nemen. Dan kunnen parkings zijn, dat kan ook gewoon informatie zijn. Heel veel kan je voorkomen door gewoon mensen duidelijk te informeren. Of door een locatiekeuze. Dat is eigenlijk ook al een allereerste stap waar veel mensen gewoon aan voorbij gaan.

 

Nadenken over 'waar'?


Waar ga ik mijn evenement laten plaatsvinden. In functie van de doelgroep, in functie van wat wil ik brengen.

 

Je spreekt ook over communicatie. Ik neem aan dat dat meer is dan gewoon op de website zetten: 'dit is de beste route tot de parking'?


Absoluut, want allee, we hebben een aantal onderzoeken al gedaan en merken dat mensen die echt op zoek gaan naar bereikbaarheidsinformatie, dat is ongeveer 25 a 30% van de bezoekers.

 

Dat is niet zo veel eigenlijk.

 

Dat is niet zo veel. En zeker bij evenementen die al een traditie hebben, waar mensen jaarlijks naartoe gaan, hoe meer gewoontebezoekers, hoe minder mensen op zoek gaan echt naar informatie. Het is belangrijk om als je nieuwe maatregelen neemt of je mobiliteitsplan opnieuw leven wil inblazen, dan is het eigenlijk wel belangrijk om daar goed over te gaan communiceren. En meer dan alleen maar gewoon op de website zetten. Ook op je affiches kun je zetten, bereikbaar met.. of vlakbij dat station of allee interessante maatregelen. Het kan ook goed zijn om in uw mobiliteitsplan niet alleen te denken aan mobiliteitsmaatregelen, maar bijvoorbeeld ook aan een soort communicatiemaatregelen. Een voorbeeld, als je de boekenbeurs in Antwerpen bekijkt, dan is misschien wel een leuk idee om schrijvers op de trein te zetten of iets te doen met lezen op de trein. Dat is geen basismaatregel in uw mobiliteitsplan. Dat zal niet ervoor zorgen dat de massa nu op de trein gaat stappen, maar dat is wel iets dat communicatief opgepikt wordt door de pers.

 

Ik las ook laatst dat er ook ondersteuning is vanuit de overheid, vanuit bepaalde instanties rond mobiliteit. Want het heeft natuurlijk, zoals je daarstraks al aangaf, ook op omwonenden en zo verder impact. Waar kan je als organisator beroep op doen?


Er zijn sowieso een aantal tools die bestaan, je kan de widget van de NMBS of de Lijn gaan implementeren in de website. Dat betekent dat bezoekers sowieso al de eindbestemming krijgen, dat ze een vertrekpunt kunnen invullen en dat ze dan advies krijgen hoe ze het kunnen bereiken met openbaar vervoer. Dat is 1. Slim weg. Slimweg.be is een organisatie die gratis bereikbaarheidsinformatie opstelt voor elk evenement. Dat is een tweede. En dan is er de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, in België dan, die organisatoren ondersteunen door hen te begeleiden bij het opstellen van een mobiliteitsplan. Je kan als organisator, of als toeristische attractie of als meetinglocatie naar de VSV stappen en vragen van, ik wil ondersteuning bij het opstellen van een mobiliteitsplan en dan heeft de VSV een aantal tools. De website daarvan is verkeerskunde.be waar je ook al die informatie kan vinden. In Nederland is de zaak iets anders. Daar is een stuk meer wetgeving. Daar staan ook verkeersregelaars, evenementenregelaars. Wat we in België niet hebben of hopelijk nog niet hebben misschien. Daar heb je de website van het KRO en de website van KPVV. Het KPVV heeft een kennispagina over evenementen waar je heel wat informatie vindt, achtergrondinformatie vindt, maar ook een aantal interessante links vindt. KRO die hebben een brochure, evenementenverkeer, verkeersmaatregelen bij evenementen.

 

En dat is dan informatie.


Dat is puur informatie. En vooral ook op de Nederlandse context gericht ook natuurlijk.

 

Je hebt het al over verkeer en mobiliteit gehad. Wat is nu het verschil tussen mobiliteits- en verkeersmanagement?


Als we kijken naar een mobiliteitsplan dan kan je eigenlijk de keuze maken uit 2 grote groepen van maatregelen eigenlijk. De verkeersmaatregelen, dat zijn de dingen die iedereen kent. Ik zet een paar wegwijzers, ik zorg dat een politieagent het verkeer regelt. Dat is eigenlijk alle maatregelen die erop gericht zijn om het verkeer dat op de baan is in goede banen te leiden, letterlijk dan. Anderzijds heb je mobiliteitsmaatregelen. Dat is eigenlijk een veel interessantere groep voor organisatoren, omdat zij daar een veel grotere impact op hebben, maar die veel minder bekend is. Het voorbeeld dat ik daarstraks al gaf, communicatie bijvoorbeeld. Je kan in je communicatie mensen al een stuk sturen in de keuzes die ze gaan maken. Mobiliteitsmaatregelen zijn eigenlijk alle maatregelen die, waarmee we bezoekers gaan sturen in hun gedrag. Gaan ervoor zorgen dat ze bijvoorbeeld meer geneigd zijn met het openbaar vervoer naar het evenement te komen. Dat ze op een ander moment gaan vertrekken naar hun evenement of van hun evenement weg. Eigenlijk is dat ook een interessante maatregel. Om ervoor te zorgen dat stromen meer gespreid worden aan het eind.

 

En hoe kun je dat dan doen?


Goh, bijvoorbeeld op Tomorrowland dit jaar op zondagavond speelde daar David Guetta niet als laatste maar als voorlaatste artiest. En daarna kwam er nog een artiest, iets minder bekend, waardoor er heel mensen al weggingen tijdens die laatste optreden, waardoor er minder files waren, veel minder wachttijden op de pendelbussen. Waardoor het veel vlotter verliep allemaal. Zoveel mogelijk spreiden van uw verkeersstromen in de tijd maar ook in de ruimte. Je kan zorgen dat mensen die met het openbaar vervoer komen langs andere weg komen dan mensen die met de auto komen. Je kan zorgen uw parkings echt in de buurt van wegen liggen waar de mensen vandaan komen, de snelwegen bijvoorbeeld. En ook gaan spreiden met die parkings. Dus er zijn een heleboel maatregelen mogelijk om uw bezoekersstromen in goede banen te leiden.

 

Ik onthoud eigenlijk vooral dat mobiliteit niet iets is wat je last minute voor je evenement gaat doen, maar waar je echt ruim op tijd mee moet starten.


Hoe vroeger, hoe liever. Dat is inderdaad waar. Mobiliteit is echt geen wagonneke dat je achteraf aan uw evenement koppelt. Dat is echt iets dat je meeneemt vanaf het pril begin.

 

Okee Bart, superbedankt voor je komst naar de studio.


Graag gedaan.

 

En u beste kijker thuis, bedankt voor het kijken. En ik hoop dat je de volgende keer weer op ons afstemt.

Advertenties