Hoe maak je een aantrekkelijk prijsplan voor je volgende evenement?

Hoe maak je een aantrekkelijk prijsplan voor je volgende evenement?

Het evalueren en bepalen van de toegangsprijs is niet genoeg. Om meer bezoekers aan te trekken en om ze te overtuigen van de overduidelijke waarde van je evenement, moet je een slim prijzenvoorstel bedenken.

 

In plaats van gewoon met wat getallen te gooien, is het belangrijk om aantrekkelijke prijspakketten te ontwerpen voor je potentiële bezoekers. Tijdens dit proces moet je rekening houden met verschillende psychologische lagen die mensen overtuigen om zich aan te melden voor het evenement en ervoor te betalen. Natuurlijk kan je simpelweg een paar verschillende prijzen (afhankelijk van het soort bezoeker) op je website vermelden en het daarbij laten. Maar je doet jezelf er geen plezier mee.

 

Als je niet 100% duidelijk en specifiek bent over de tarieven en op ongeïnspireerde wijze de prijsstelling van je evenement ontwerpt, kunnen bezoekers hierdoor worden afgeschrokken.

 

Hoe werken prijsplannen? Prijspakketten geven je bezoekers allereerst het gevoel dat ze een keuze hebben. Ten tweede zijn goed ontworpen en gestructureerde prijsplannen gemakkelijk te begrijpen. Tot slot kan je door slimme prijsplannen op te zetten waarde op maat aanbieden die volledig afgestemd is op het profiel van je bezoekers. Het doel van prijsplannen is om potentiële bezoekers daadwerkelijk aan te zetten tot de verlangde handelingen (zich aanmelden en de eventticket kopen), waardoor je je winst vergroot.

 

Daarom volgen hier een aantal tips om rekening mee moet houden als je aantrekkelijke prijsplannen wil opzetten voor je volgende evenement:

 

 

Tip 1. Werk zorgvuldig de waardepropositie van je evenement uit

Laten we allereerst duidelijk maken dat prijsplannen niet voor alle evenementen een optie zijn. Dat hangt af van de waarde die je kan bieden en het soort bezoekers die je kan hebben. Mogelijk run je evenementen die een gelijke waarde bieden aan alle bezoekers, in welk geval een prijsplan onnodig kan blijken. Om te begrijpen of je genoeg hebt aan een simpel ticketingmodel of dat je baat hebt bij verschillende prijsplannen, moet je de waardepropositie van je evenement bepalen.

 

Vakbeurzen en exposities zijn goede voorbeelden.

 

Laten we eens kijken naar het gehele scala aan waarden die deze evenementen kunnen leveren: toegang tot stands en B2B-meetings, potentiële kennissessies, etc. In dit geval kun je gemakkelijk verschillende prijsplannen opzetten en mensen verschillende pakketten aanbieden om uit te kiezen.

 

 

Tip 2. Denk goed na over de prijsverschillen

Onduidelijke waardeproposities kunnen zelfs de meest geïnteresseerde potentiële bezoeker afschrikken. Als ervoor kiest om een paar prijsplannen te ontwerpen, moet je erg duidelijk zijn over de verschillen ertussen en wat je gasten ervoor terugkrijgen wanneer ze het een verkiezen boven het ander.

 

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je drie verschillende prijsplannen hebt: basis, professional en premium. Om overbodige informatie, dubbelzinnigheid en verwarring te voorkomen, moet je precies aangeven wat ieder plan inhoudt. Met andere woorden: je moet onder ieder pakket niet alleen aangeven wat voor extra bedragen bezoekers moeten betalen, maar ook wat dat plan te bieden heeft.

 

 

Tip 3. Toon een vergelijkingsschema

Een manier om op efficiënte wijze de eigenschappen van ieder plan te laten zien, is door het te vergelijken. Met andere woorden: als we het voorbeeld nemen van vakbeurzen en exposities, kan je een vergelijkingsschema maken tussen de privileges die een basisbezoeker heeft ten opzichte van een professionele of een premiumbezoeker.

 

Een basisbezoeker heeft bijvoorbeeld misschien geen toegang tot de kennissessies of een speedmeeting-sessie, terwijl een bezoeker met een professional ticket toegang tot alles heeft, maar alleen niet deel kan nemen aan een B2B-matchmaking dynamiek met de exposanten. Intussen heeft een premiumbezoeker toegang tot alle activiteiten zonder beperkingen. Door een vergelijkingsschema te gebruiken om de eigenschappen voor ieder prijsplan aan te geven, maak je zaken transparanter en help je mensen beter te zien wat ieder plan te bieden heeft.

 

 

Tip 4. Gebruik de regels van het referentie-effect

Zoals een artikel van Kissmetrics aangeeft: “alhoewel er misschien later nauwkeurigere informatie wordt gepresenteerd, hebben mensen de neiging om te blijven berusten op het eerste stukje informatie dat ze ontvangen". Als het je bedoeling is dat mensen het middelste prijsplan voor je evenement kopen, dien je op een of andere manier dit pakket tussen de anderen te laten uitsteken. Dat hoeft niet heel moeilijk te zijn; je kan het gewoon doen door het een andere kleur te geven. Het gaat er hierbij om dat het prijsplan opvalt tussen de rest.

 

 

Tip 5. Zorg dat je niet te veel opties aanbiedt

Drie tot vier prijsplannen voor het bezoeken van het evenement is genoeg. Bied geen overdaad aan pakketten die niemand zal lezen en overwegen. Mensen hebben het lastig met kiezen wanneer ze te veel opties krijgen. Hou het simpel zodat je potentiële bezoekers duidelijk de verschillen kunnen begrijpen tussen de verschillen de prijsplannen.

 

 

Call-to-action

Begin door te begrijpen of je überhaupt prijsplannen nodig hebt. Niet alle evenementen hoeven deze strategie te gebruiken. Focus op hoeveel prijsplannen je wilt hebben (maak het niet te bont) en de doelgroep voor ieder pakket. Zorg dat je de eigenschappen van ieder plan duidelijk aangeeft, om verwarring te voorkomen. Als je tot slot bezoekers wil aanmoedigen om het ene pakket boven het andere te verkiezen, gebruik je het referentie-effect en zorg je dat het gewenste prijsplan tussen de rest uitspringt.

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures