Zo overtuig je je team van eventtechnologie

Zo overtuig je je team van eventtechnologie

Het is niet altijd gemakkelijk om gewoontes te doorbreken en je aan te passen aan een nieuwe manier van werken. Wanneer mensen weten wat voor hen werkt en daar een vaste routine in hebben, kan het moeilijk zijn om nieuwe tools te omarmen – zelfs als die hun werk efficiënter zouden maken.


Dat geldt des te meer voor event professionals en hun teams, die het soms uitdagend kunnen vinden om mee te blijven met de voortdurende ontwikkeling en toenemende complexiteit van digitale oplossingen. Technologie kan een zegen zijn, maar ook een frustratiebron wanneer je een event organiseert of uitvoert. De snelle evolutie van eventplanning- en marketingplatformen leidt dan ook regelmatig tot strubbelingen.


Ten eerste geven mensen er vaak de voorkeur aan om logistieke processen handmatig uit te voeren (omdat ze dat gewend zijn), in plaats van alles te automatiseren. Ten tweede vergt nieuwe eventtechnologie dat je leert hoe de tools werken en hoe je ze optimaal benut. En tot slot leidt een gebrek aan kennis over hoe je event management software correct integreert in je workflow vrijwel zeker tot frustratie.


Het is dan ook niet vreemd dat nieuwe eventtechnologie omarmen voor veel mensen, inclusief jouw team, een uitdaging vormt. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je jouw team overtuigt om wél met technologie aan de slag te gaan – zodat hun werk lichter wordt en hun productiviteit stijgt. Zo pak je het aan:



Stap 1. Breng de uitdagingen van je team in kaart bij het plannen van een event

Plan een operationele meeting in met je medewerkers of teamleden en bespreek de dagelijkse obstakels waar ze tegenaan lopen. Vraag welke oplossingen ze al geprobeerd hebben en wat het resultaat was. Als de problemen blijven bestaan en er dus geen duurzame oplossing werd gevonden, analyseer dan samen de negatieve impact van die problemen op de ROI van het event. Laat vervolgens duidelijk zien wat de voordelen zijn als je erin slaagt die uitdagingen weg te nemen.



Stap 2. Toon de voordelen van een geautomatiseerd systeem

Wanneer je de voordelen van eventtechnologie toelicht, spreek dan in termen van tijds- en werkbesparing. Leg je team uit hoe een digitaal systeem de workflow versnelt en hardnekkige knelpunten kan elimineren.


Stel: iemand is verantwoordelijk voor het handmatig verzamelen van de netwerkwensen van deelnemers. Wat als een eventplatform of -app dat automatisch doet, waarbij gasten zelf aangeven wie ze willen ontmoeten of wat ze aanbieden tijdens de netwerkmomenten? Maak duidelijk dat het automatiseren van bepaalde taken ruimte creëert om je op belangrijkere zaken te richten.



Stap 3. Communiceer de nood aan groei en innovatie

Schets de bredere visie en ambities van je bedrijf of organisatie. Als je mikt op groei en duurzame innovatie, bouw dan ook je interne communicatie rond die twee kernwaarden. Zo bereid je je team mentaal en professioneel voor op verandering.



Stap 4. Organiseer een leertraject of bootcamp voor je team

Mensen staan vaak gereserveerd tegenover technologie omdat ze nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen om er efficiënt mee te kunnen werken. Dat kan overweldigend zijn, zeker in combinatie met de eindeloze to-dolijst van een eventplanner. Organiseer daarom een leertraject of mini-bootcamp voor je team, zodat ze zich gesteund voelen in het leerproces en minder weerstand hebben tegen nieuwe tools.


Met de eventsoftware van eventplanner.net kan je team ook een certificaat behalen via onze online academy – een extra duwtje in de rug én een officiële erkenning van hun nieuwe skills.



Stap 5. Betrek je team bij de beslissingen

De mening van je team is cruciaal. Ze kunnen waardevolle inzichten geven in wat ze nodig hebben en waar ze vastlopen bij het organiseren van events. Die input kan doorslaggevend zijn bij de keuze voor een bepaalde eventtool of software. Bovendien geef je je teamleden het gevoel dat ze mee beslissen over wat voor hen werkt. Door actief deel te nemen aan de keuze worden ze zich bewuster van de impact en het groeipotentieel van die beslissing.



Call to action

Ervaart jouw team weerstand bij het omarmen van eventtechnologie? Dan zit er waarschijnlijk een kink in je interne communicatie. Luister eerst. Wat zijn hun uitdagingen? En nog belangrijker: wat zijn hun angsten?


Toon daarna helder welke meerwaarde de technologie biedt en wat je team ermee wint. Betrek hen bij de beslissingen, door consequent te polsen naar hun noden. Wees open over je groeivisie en gebruik deze potentiële spanningsbron als een kans om jullie samenwerking te versterken.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

eventplanner.net onthult event software 2.0

eventplanner.net onthult event software 2.0

50 beste eventbedrijven en -locaties: dit zijn de eventplanner.net award winnaars 2025!

50 beste eventbedrijven en -locaties: dit zijn de eventplanner.net award winnaars 2025!

Waarom Agile Projectmanagement beter werkt voor events dan klassieke planning

Waarom Agile Projectmanagement beter werkt voor events dan klassieke planning

Advertenties