Naamkaartje is ook een troefkaart



Naamkaartje is ook een troefkaart

Hoewel de automatisering van de agenda's en de opkomst van smartphones al een paar keer het einde van de businesscards hebben ingeluid, is het weinig waarschijnlijk dat ze snel zullen verdwijnen. "Het is iets tastbaars en mensen houden ervan."

 

Naamkaartjes dateren uit de 17e eeuw, toen ze een essentiële rol speelden bij introducties in de betere klassen. Toch was de 20-ste eeuw al bijna halfweg vooraleer ze definitief hun opwachting maakten in de zakenwereld. "Wie een naamkaartje aanneemt, vormt zich ogenblikkelijk een idee over de gever ervan, aan de hand van het gewicht, het papierweefsel, de kleuren en het lettertype, die zijn gebruikt. Naamkaartjes zijn dus best representatief; niet enkel voor de persoon die je bent, maar ook voor wie je worden wil", zegt merkenconsulente Louise Mowbray.

 

De meeste multinationals hanteren één enkel kaartje voor de ganse organisatie, doch wie er zelf een ontwerpt, kiest best voor eenvoud, elegantie en kwaliteit. Hoe een naamkaartje eruit ziet, is onvermijdelijk gelinkt aan de markt waarin het wordt gebruikt. "Een senior executive van een grote multinational zal nooit een gek kaartje hebben, maar mensen die een product verkopen hebben vaak wel een flashy naamkaartje dat de aandacht trekt", zegt Ivan Misner, auteur van het boek 'It's in the cards'.

 

Sommige mensen hebben zelfs verschillende naamkaartjes voor verschillende doeleinden. In sommige industrieën is zowat alles mogelijk. In de designsector wemelt het van opvallende naamkaartjes: metalen kaartjes in de vorm van een scheermes, rubberen kaartjes of kaarten die een vloeistof bevatten. Yahoo's senior policy director Alan Brightman heeft kaartjes waarin de gegevens ook in brailleschrift zijn verwerkt. Niet omdat hij veel blinden ontmoet, gewoon omdat mensen zich hem dan beter herinneren.

 

Welke gegevens zijn belangrijk? Naam, functie, e-mail, web- en contactdetails worden algemeen geaccepteerd als voldoende. Toch treden vaak regionale verschillen op: Amerikanen hebben vaak hun foto op hun kaartje, iets wat in Europa als wat patserig wordt ervaren. In Europa en Azië zijn dan weer tweetalige kaartjes die aan beide zijden bedrukt zijn niet ongewoon. Europeanen en Amerikanen zijn vrij nonchalant wat betreft het overhandigen van hun visitekaartje; in Azië en in het bijzonder Japan bestaat een volledig protocol rond de overhandiging, die veel wegheeft van een ritueel. Japanners buigen, houden het naamkaartje met beide handen vast en maken de overhandiger dan een compliment over het kaartje dat ze net hebben ontvangen.

 

Nog op zoek naar een drukkerij voor je naamkaartjes?

Bron: express.be - 22-03-2017

Comments

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook

Zo help je je eventmarketingplan om zeep... (en hoe je dat voorkomt)Zo help je je eventmarketingplan om zeep... (en hoe je dat voorkomt)
5 gevaarlijke mythes over eventprofessionals5 gevaarlijke mythes over eventprofessionals
Indrukwekkend event: Storytelling op je bord!?Indrukwekkend event: Storytelling op je bord!?
Advertenties

In de kijker

VIPtruck - Mobile Grand Café

VIPtruck - Mobile Grand Café

Een unieke mobiele vip locatie.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Wednesday
Meer weer

Vacatures

  1. 13-12International Sales Manager
    MTD Nederland bv
    Noord-Brabant
  2. 11-12Business Development Manager België
    Via Futura bvba
    Antwerpen
  3. 11-12Business Development Manager Nederland
    Via Futura bvba
    Utrecht