Hoe bescherm je een merk? Hoe doe je een merkendepot? Een vraag voor advocaat Bart Van Besien van Sirius Legal.


17-04-2017 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Hoe bescherm je een merk? Een vraag voor advocaat Bart Van Besien van Sirius Legal.

 

Dag Bart, welkom in de studio.

 

Dag Kevin.

 

We gaan het vandaag hebben over merken en hoe je een merk beschermt. Maar misschien moeten we beginnen bij het begin. Wat is een merk?

 

Een merk is een term die je vasthangt aan je goederen of aan je diensten, die je wilt verkopen. Omdat je dat een goed begrip vindt en je graag met die naam eigenlijk de markt op gaat. Er is een verschil tussen bijvoorbeeld merken en een vennootschapsnaam, bijvoorbeeld. De vennootschapsnaam is dan de naam die je aan... Ja, dus de naam van je vennootschap zelf. Ook je handelsnaam kan iets anders zijn. Maar een merk is dus in essentie een term die je, waarmee je eigenlijk jouw goederen, wat jij probeert te verkopen, jouw goederen of diensten, probeert in de markt te zetten.

 

Oké. En hoe gaan we dat beschermen?

 

Je kunt dat gaan beschermen door die naam te registreren. Daar zijn verschillende mogelijkheden, hoe je dat kunt doen. Dat kan bijvoorbeeld op Benelux-niveau, dat kan ook op Europees niveau. Maar je moet dan wel door een registratieprocedure gaan. En eens je dat hebt gedaan, dan heb je, in principe, een geregistreerd merk en heb je eigenlijk meer bescherming tegen bijvoorbeeld concurrenten die die naam ook zouden willen gebruiken.

 

Maar je zegt: meer bescherming. Want als ik vandaag al 10 jaar een bepaalde naam gebruik en ik heb die nooit laten registreren. Er komt morgen iemand anders, die zegt: ik vind dat een mooie naam, ik ga hem laten registreren. Hoe werkt dat?

 

Wel, daar kan je allerhande discussies over hebben en dat is juist de bedoeling, om die te vermijden. Eigenlijk is de boodschap, die je vooral moet onthouden, is van: ja, als daar een budget voor bestaat, eigenlijk zo vlug mogelijk toch proberen van een naam als merk te beschermen. Zodanig dat je niet in een verhaal komt, waar je dergelijke discussies hebt. En waar je vaak dan voor voldongen feiten geplaatst wordt. Dat iemand anders die naam of dat logo, dat beeld, heeft geregistreerd of dat toch probeert te doen. Dus het is wel van belang, eigenlijk, om toch zo snel mogelijk te proberen om een merkbescherming aan te vragen. Vooral ook omdat je toch wel serieuze investeringen vaak doet, in het opbouwen van die naamsbekendheid. Bij het publiek, bij jouw klanten. En als je dan opeens moet vaststellen, dat iemand anders die naam ook probeert te gebruiken, of misschien al een tijd geleden heeft gebruikt, en dat dat eigenlijk niet echt goed afgecheckt was, ja, dat zijn toch wel jammerlijke verhalen. En ik zou toch proberen om dat te vermijden.

 

Om dat te voorkomen.

 

Ja, absoluut.

 

Het woord budget is al gevallen. Is het duur om een merk te beschermen?

 

Op zich is dat eigenlijk niet zo duur. Om een idee te geven, dus om een merk op Benelux-niveau te registreren, betaal je eigenlijk 240 euro. Dus dat valt eigenlijk heel goed mee. Vooral omdat zo'n merk ook 10 jaar geldig is. Dus als je dat dan eigenlijk over 10 jaar afschrijft, dan betaal je eigenlijk per jaar maar 24 euro. Wat eigenlijk wel een kleine kost is.

 

En wat na die 10 jaar? Ben je dan het recht op dat merk kwijt?

 

Nee, dus na die 10 jaar kun je dat eigenlijk gewoon simpel gaan verlengen.

 

Oké. Je zegt: je kunt het op Benelux-niveau gaan registreren, je kan het op Europees niveau gaan registreren. Wat is precies het verschil?

 

Wel, het verschil is dat je op Europees niveau, dat heet dan een Europese Unie-merk, heb je dan bescherming in de 28 landen van de Europese Unie. 28 landen, nu nog. Met de Brexit zal het misschien in de toekomst nog maar 27 zijn. Voorlopig dus 28 landen toch. Wat toch een groot verschil is. Wat een groot verschil is qua schaalgrootte, dat je hebt. Maar dat heeft nu natuurlijk allerlei implicaties ook.

 

Zoals?

 

Wel, omdat één, de prijs is ook verschillend. Daar betaal je, eigenlijk, basisbedrag betaal je 850 euro. Voor één klasse van goederen of diensten is dat dan. Wil je nog andere goederen of diensten ook onder jouw merkbescherming laten vallen, betaal je eerst 50 euro meer voor de tweede klasse en dan 150 euro voor de derde klasse. Dus als je zou zeggen: ik ga voor drie klassen, zit je daar aan een 1.050 euro.

 

Ja, dat is inderdaad al een verschil.

 

Ja, dus dat is al een verschil. Maar natuurlijk, ja, die schaalgrootte is ook helemaal anders. En daar moet je je natuurlijk de vraag stellen van: wil ik dat merk effectief gaan gebruiken in zoveel verschillende landen? Wil ik dat effectief gaan gebruiken op een dergelijk, internationaal, niveau? Vaak zal het zo zijn, dat je eigenlijk met een, ja, als Belgische onderneming, vaak al met een Benelux-merk eigenlijk wel genoeg hebt. Natuurlijk, als je zegt: kijk, ik wil ook bijvoorbeeld in Frankrijk of Duitsland actief zijn dan kan dat zeker aan te raden zijn, om voor een Europees merk te gaan. Waarvan, uiteindelijk, die kostprijs ook niet zodanig hoog is.

 

Zo'n procedure, hoe gaat dat in zijn werk? Waaraan moet je je verwachten?

 

Waaraan moet je je verwachten? Op zich... Ik denk dat het belangrijk is daar, dat je eigenlijk op voorhand je huiswerk goed maakt. En dat je eigenlijk echt op voorhand gaat kijken, van: welke naam, of welk beeld, als een logo als beeldmerk zou beschermd worden, wil ik gaan gebruiken. Dus dat je eigenlijk dat huiswerk goed maakt, voordat je aan de procedure begint. Eens je aan de procedure begint, kan je dat ofwel zelf doen, ofwel via bijvoorbeeld een advocaat gaan. Dat kan. In bepaalde gevallen kan dat vlot gaan. Als er bijvoorbeeld geen andere partij is, die zegt van: ja, ik dien - een oppositie heet dat dan - ik dien een oppositie in, omdat ik vind dat het merk...

 

Omdat ze het niet eens zijn?

 

Omdat ze het er niet mee eens zijn, inderdaad. Bijvoorbeeld, omdat zij vinden dat zij al een ander merk hebben en dat dit er veel te veel op lijkt. Dat zijn de discussies die je dan hebt. Maar als je dergelijke discussies niet hebt en ook geen discussies hebt met het merkenbureau op zich, dan kan dat vrij vlot gaan. In die zin van: ik denk dat je moet kijken naar een 3 of 4 maanden, eigenlijk. Als alles vlot gaat.

 

Maar met opposities, dan kan het een lange rit worden.

 

Dan kan het een tijdje duren, inderdaad. Dan kan het een tijdje duren en dan hangt het eigenlijk in grote mate af van die tegenpartij. Dus die partij die dan die oppositie indient. Is die meegaand? Is die niet meegaand? Kan je daarmee onderhandelen? Kan je daar niet mee onderhandelen? Soms gaat het vlot, soms gaat het heel stroef ook. Soms geraken we er ook niet uit, met een onderhandeling met zo een opposant. En dan moet je soms wel naar een rechtbank stappen. Dan kan het toch wel een tijdje duren. Maar ik denk toch wel voor, in mijn praktijk, in de meerderheid van de gevallen, gaat het eigenlijk op zich wel vrij vlot. Als er opposities komen, dan proberen we daar uit te geraken. En eigenlijk proberen we op voorhand, ons huiswerk zo goed mogelijk te doen. Om te checken ook, op voorhand, van: kijk, zijn er in de openbare registers, want die merken, eens dat die geregistreerd zijn, wordt dat ook openbaar gemaakt, dus er zijn openbare registers, die kan je gaan checken en dan kan je eigenlijk wel een inschatting maken van, ja, wat zijn hier de kansen dat daar een oppositie tegen komt. Je weet het nooit op voorhand, natuurlijk, 100% zekerheid heb je nooit. Maar we kunnen daar toch wel een inschatting van maken.

 

En kan je alles wat je bedenkt, als merk registreren?

 

Nee, waar dacht je zelf aan?

 

Nee, ik weet niet.

 

Ja, eigenlijk, in principe, komt het erop neer dat je verschillende merken hebt, verschillende soorten merken. Dus een woordmerk bijvoorbeeld of een beeldmerk. Een woordmerk is eigenlijk een bescherming voor het woord.

 

Maar ik kan bijvoorbeeld een bestaand woord gebruiken en zeggen van: ik wil dat als merk registreren. Of kan dat niet?

 

Dat hangt er een beetje vanaf. En eigenlijk, het grote criterium is daar, één, is dat onderscheidend genoeg. Als het gewoon een letterlijke beschrijving geeft van wat je wil aanbieden onder dat merk, dan zal dat geweigerd worden.

 

Ik ben bakker en ik wil bakker als naam.

 

Dan zal dat niet lukken. Maar het woord Leenbakker kan dan bijvoorbeeld wel voor een ander soort goederen of diensten. Het clichévoorbeeld dat altijd een beetje gegeven wordt, omdat dat eigenlijk wel een goed voorbeeld is, is het woord Apple. Kon geregistreerd worden voor computers, maar kan niet geregistreerd worden om appelen te gaan verkopen.

 

Voor fruittelers.

 

Ja, dus dat geeft het eigenlijk wel een beetje weer, waar het over gaat. Dus je kan niet zomaar alles registreren. Je moet echt opletten van, ja, is dit distinctief genoeg. Is dit onderscheidend genoeg? Is dat niet zomaar een beschrijving van de goederen of diensten die ik wil aanbieden daar.

 

Oké Bart. Het lijkt me toch een complexe materie, waar je misschien toch maar best eens wat advies voor inwint, bij een expert zoals jou. En Bart, super bedankt voor je komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties