Vergaderhamers wordt YOIN

Vergaderhamers verdwijnen en in de plaats komt YOIN, een nieuw onafhankelijk kwaliteitslabel voor vergader- en congreslocaties. Marie-Louise Buckens vertelt er alles over in deze eventplanner.tv aflevering.

07-06-2021 -  by Kevin Van der Straeten

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

E Leuris [ABC-Specials]
E Leuris [ABC-Specials]
New|2021-06-07 - 10:20u

Dat wordt nog lastig beoordelen voor een unieke vergader locatie al rijdend onderweg zoals deze VIP Vergaderbus

Transcript

Dag Marie-Louise, welkom in de studio.


Goedemiddag Kevin, dank je wel.


Ik wilde zeggen: we gaan het hebben over Vergaderhamers maar dat klopt niet meer helemaal, hé?


Nee, dat klopt niet helemaal. Maar dat is wel het onderwerp waar we het over hebben. En zoals we ook bekend zijn bij jullie in de markt.


Ja, want even naar het begin van het verhaal. Vergaderhamers zijn die classificaties die congreslocaties en event locaties hebben. En die eigenlijk in een soort aantal hamers, een beetje vergelijkbaar met de hotelsterren, aangeven hoe goed een locatie is. Maar daar komt één en ander in te veranderen.


Ja, dat klopt.

Afgelopen jaar heeft Ton Soons, jullie allen wel bekend, besloten om Vergaderhamers en het Erkend Congresbureau, om dat over te dragen. En wij hebben afgelopen jaar, tijdens de Corona-crisis, de tijd genomen en gepakt. Ook om te kijken wat een kwaliteitslabel voor congreslocaties, eventlocaties maar ook voor organisatiebureaus betekent. Voor zowel de gebruikers, als voor de deelnemers. En op basis van die feedback hebben we een nieuwe propositie ontwikkeld. En beide labels opnieuw in de markt gezet. Klopt.


Ja, voor we concreet gaan kijken wat dat betekent. Je zegt: wij hebben dat bekeken.

Wie hebben het concept overgenomen?


Nou, in eerste instantie heeft de branchevereniging voor beurzen en evenementen in Nederland, CLC-VECTA, het label overgenomen. Maar een branchevereniging kan natuurlijk geen commerciële activiteiten ondernemen. Vandaar dat we er een aparte organisatie van hebben gemaakt. En die mag ik vertegenwoordigen.


Oké. Proficiat, in ieder geval, met jouw nieuwe rol dan.

Dus, er veranderen een aantal dingen. Ik denk: de belangrijkste is dat de naam Vergaderhamers verandert.


Ja, dat klopt. Dat is het meest belangrijke. Maar dat is, uiteindelijk, pas later in het proces zo geweest.

Want we hebben, wat ik al zei, onderzoek gedaan en, uiteindelijk, de hele propositie veranderd. En om die propositie ook kracht bij te zetten, hebben we, uiteindelijk, besloten om de naam te veranderen.


En die is geworden?


En de naam is nu: YOIN excellent meeting places. En met de naam en met die pay-off zeggen we natuurlijk heel goed wie we zijn en wat we doen.

Maar Yoin heeft daarmee ook een internationaal tintje in de naam. Waardoor we ook de ruimte hebben om in België, onder andere, wat nadere activiteiten te gaan ondernemen. En het niet te beperken tot alleen de Nederlandstalige markt.

 

Inhoudelijk, hé.

Ik vertelde daarstraks al van: we kennen de Vergaderhamers. Een beetje vergelijkbaar met het classificatiesysteem: de hotelsterren. Maar ook dat verandert.


Ja, uiteindelijk hebben we ook gezien wat het verschil tussen de drie, vier en vijf-hamers is. Of was. In het verleden. En daarin zagen we, eigenlijk, dat het merendeel van de deelnemende locaties sowieso vier en een aantal vijf hamers had. Locaties met drie hamers, die waren er minimaal. En het was voor locaties, uiteindelijk, ook niet per sé meer een argument om meerdere hamers te behalen.

Terwijl het aan de andere kant, voor de potentiële opdrachtgevers wel het gevoel gaf, zonder dat zij eigenlijk inhoudelijk wisten wat het verschil was tussen drie, vier of vijf hamers...

Ja, dat er eigenlijk ook geen onderscheid of een verkoopargument, zeg maar, was voor die locatie.


Ja, want een opdrachtgever zou misschien foutief gaan denken dat een vijfhamerlocatie per definitie beter is dan een vier. Maar dat was niet altijd zo.


Nee, dat had met verschillende criteria te maken. Zoals een sterrenclassificatie in de hotelsector eigenlijk ook van toepassing is. Uiteindelijk gaat het om een stukje service, gastvrijheid, uitstraling en andere zaken. Maar als een ouder gebouw, bijvoorbeeld, geen lift kan herbergen, dan zou je in een hotelclassificatie meteen ook al een ster minder kunnen behalen.

Nou, wij hebben dus hier ook gekeken wat de standaard is die wij willen zien. En waar wij van vinden dat locaties eraan moeten voldoen. En die zat, eigenlijk, op dat segment van die vier hamers.

En op basis daarvan hebben we gezegd: nou, laten we vooral ook eerst naar alle criteria kijken. Waarop de auditeur beoordeelt. En laten we op basis daarvan beoordelen of we het classificatiesysteem nog moeten behouden. En dat bleek dus uiteindelijk, met ook die feedback uit alle interviews, niet het geval.

Dus we hebben gezegd: Yoin excellent meeting places heeft dadelijk een kwalitatief hoge standaard. En die standaard, dat zijn ruim driehonderd vragen van de driehonderdvijfenzeventig waaraan voldaan moet worden. En op dat moment is een locatie gecertificeerd.


Ja en dan krijgt die, in plaats van de sterren, eerder de stempel ja of nee.


Gecertificeerd.

Trots gecertificeerd.


Absoluut.

Die audits die jullie doen, die bestaan uit twee delen, begreep ik.


Ja, voorheen ging de auditeur op pad en dat ene bezoek was, eigenlijk, allesbepalend. Hoewel er uiteraard altijd nog ruimte is om een aantal zaken te herstellen of te verbeteren.

Maar we hebben nu gezegd: we knippen, eigenlijk, dit in tweeën op. En dat betekent dat de certificering uit twee onderdelen bestaat. Een zelfbeoordeling door de locatie en een audit door de auditeur. En in beide gevallen wordt een vaste vragenlijst gehanteerd. Die beide partijen gebruiken om alle stappen te doorlopen.

En die hebben we meteen ook gedigitaliseerd. Dus waar voorheen alles met de hand gebeurde, hebben we nu alles in professionele systemen verwerkt. Met een stappenplan.

Want ik vertelde daarnet: minimaal driehonderd vragen. Dat klinkt natuurlijk ontzettend veel.

 

Ja, het is een hele lijst al, hé.


Ja, dat is het eigenlijk ook maar doordat het nu stap voor stap wordt aangeboden, is het zeer overzichtelijk. En ook omdat het in twee fases wordt aangeboden.

En dat maakt dat alle resultaten ook zichtbaar zijn in het digitale dashboard. Met een benchmark onder alle deelnemers.


Waarom zou een eventlocatie...

Jij bent natuurlijk de vertegenwoordiger nu van Yoin. Waarom zou een eventlocatie het Yoin-label moeten behalen? Of waarom zou je als organisator die locatie met het Yoin-label moeten kiezen?


Ja, dat natuurlijk twee vragen, hé Kevin.


Ja, ik weet het.


Kijk, om met dat laatste te beginnen.

Uit die interviews die we hebben gehouden met boekers, kwamen we er veelal achter dat boekers niet per sé zoeken naar locaties die één certificaat of één keurmerk hebben. Maar zij zoeken wel op bepaalde criteria die er, uiteindelijk, samen voor zorgen dat een locatie in het oriëntatieproces een streepje voor heeft. En die facetten, die zijn eigenlijk verwerkt in de criteria waaraan een locatie moet voldoen om gecertificeerd te zijn.

En daarnaast werken we natuurlijk heel graag samen met een partij zoals jullie: eventplanner. In Nederland ook met MeetingReview. En dat soort zaken samen...

We laten, bijvoorbeeld, ook zien of een locatie een Green Key-certificering heeft. Die dingen samen, die maken dat een opdrachtgever een locatie in het vizier krijgt. Naast dat een stukje mond-tot-mondreclame en de manier waarop een opdrachtgever bejegend wordt, ook verwerkt in de nieuwe vragenlijst. ervoor zorgen dat een opdrachtgever een locatie blijft kiezen voor een vervolg.

Dat is ook, andersom gezien, alles wat wij aan onze deelnemers bieden. Dus naast het auditeren en naast al die facetten die onderdeel zijn van die audit zorgen we er ook voor dat we heel duidelijk kunnen zien waar eventueel bij hen nog behoefte ligt om kennis te delen of kennis op te halen.

Om je een voorbeeld te geven: uit het dashboard met die audits komt ook inzichtelijk waar, bijvoorbeeld, veel locaties het goed doen. Of misschien ook juist wel wat minder. Nou, dat is een heel mooi onderwerp voor ons om eruit te pakken. Daar een professional bij te vragen en daar een workshop aan te koppelen.

Om een voorbeeld te noemen: we zijn nu recent gestart met een marketingmonitor. Daarbij vragen we al onze deelnemers welke inzichten en behoeftes zij hebben, als het gaat om marketing,  En zij krijgen allemaal een persoonlijk adviesgesprek van Stijn Oude Vrielink aangeboden. En daar komt nog een keer een workshop achteraan.

Dus dat zijn ook allemaal onderdelen waarop wij onze deelnemers kunnen ondersteunen en verder kunnen helpen om uiteindelijk toch dat stuk vakmanschap voor de branche met elkaar te laten groeien.

 

Ja, heel erg mooi. Je gaf net aan dat we, zowel op eventplanner.nl als eventplanner.be natuurlijk de vergaderhamers al jaren hebben staan. Dat gaan we nu natuurlijk, in de komende weken, samen aanpakken. Dat dat Yoin wordt en dat we de sterrenclassificatie gaan weghalen. En op die manier denk ik dat het ook belangrijk is voor onze gebruikers dat zij, op het moment dat zij een locatie zoeken, ook heel snel kunnen filteren. Van: heeft die locatie een Yoin label, ja of nee.


Klopt. En daar hechten we heel veel waarde aan, wat ik al aangaf. Want al die facetten bij elkaar zorgen ervoor dat een locatie opvalt.


Oké, naast Yoin is er natuurlijk ook het Erkend Congresbureau. Wat zijn jullie plannen daarmee?


Nou, Erkend Congresbureau heeft heel veel waarde voor organisatie- en congresbureaus, tot nu toe in Nederland. Zij dragen dat kwaliteitslabel met trots. Maar, heel eerlijk, zij werden altijd een klein beetje meegenomen in de slipstream van het oude Vergaderhamers. En wij vinden dat zij een apart podium verdienen.

Dus wij hebben ook Erkend Congresbureau apart gepositioneerd. En een aparte propositie daarvoor uitgeschreven. En zij gaan in dezelfde cyclus, als je het hebt over auditeren maar ook het workshopaanbod, kennisdeling, gaan zij mee.

We hebben Erkend Congresbureau ook een eigen platform aangeboden. Middels een website. Middels een LinkedIn-pagina. En ook zij krijgen hetzelfde aanbod als de Yoin excellent meeting places locaties. En daarnaast kunnen zij ook elkaar versterken.

Een organisatiebureau kijkt op een bepaalde manier naar locaties. En locaties willen heel graag de kennis ontvangen van een congresbureau of een organisatiebureau. Om te kijken waar zij nog net eventjes iets kunnen aanscherpen. En dat samen maakt het netwerk heel waardevol achter de schermen. En voor de schermen bieden we ze allebei een eigen kanaal.


Oké, dat klinkt fantastisch. Heel erg mooie plannen die jullie daar hebben. Wij wensen jullie natuurlijk heel erg veel succes met de uitrol daarvan.

Marie-Louise, dank je wel voor je tijd.


Dank je wel, Kevin. Fijn dat ik hier op deze manier in de studio mag komen.

En ik wens ons, samen, een heel mooie samenwerking.


Absoluut.

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief

Advertenties