Efficiënt badges ontwerpen voor je event: hoe doe je dat?

Efficiënt badges ontwerpen voor je event: hoe doe je dat?

Ben je al eens in iemands kantoor binnengewandeld en zag je dat het volhing met badges? Misschien niet, maar weet dan dat heel wat mensen hun evenementenbadge bewaren als herinnering. Vergeet dat niet dat wanneer je de volgende keer een badge ontwerpt, de tijd die je er insteekt is heel waardevol.

 

Een kwaliteitsvol badge-ontwerp kan zelfs de zelfverzekerdheid van je bezoekers verhogen om andere mensen aan te spreken en een conversatie op te starten. Los van dat, knappe visuals versterken ook je merk, bedrijf of event. Daarom, zelfs al is het veel gemakkelijker, laat dat standaard ontwerp maar links liggen. Om impact te hebben en beter de intenties van je gasten tegemoet te komen, of zelfs om beter herkenbaar te zijn voor prospecten, zal je iets authentieks en goed gestructureerd moeten maken.

 

Dit is een taak die je kunt uitbesteden aan je grafisch ontwerper. Je legt hem een selectie van badges voor die je zelf goed vindt, hij gaat aan de slag en voegt er de visuele merkelementen van je event of bedrijf aan toe. Je vraagt je ontwerper best om enkele voorstellen. Om je te helpen bij deze taak, hebben we een lijst van aanbevelingen opgemaakt over hoe je dynamische bezoekersbadges kunt ontwerpen:

 

 

Tip 1: vermijd sommige kleurencombinaties

Het allerbelangrijkste bij het ontwerpen van een badge voor je evenement is de mogelijkheid om het te personaliseren met je merkkleuren en –beelden. Vul de badge echter niet tot de laatste cm2en let op de kleurencombinaties.

Bijvoorbeeld, vermijd groen als de achtergrond van je badge geel is. Let ook op met de combinaties van heldere kleuren. Dat is niet alleen belangrijk voor het esthetisch uitzicht, maar ook voor de leesbaarheid van de tekst. Als je niet zeker bent over de kleurencombinaties, print het voorstel af, en vraag input. Luister wat anderen er van denken. Als je dan nog niet zeker bent, ga voor een veiligere optie: een witte achtergrond met een minimaal aantal iconen en de tekst.

 

 

Tip 2: geen schrijffouten op je badges!

Ok, het heeft niets te maken met het ontwerp, toch speelt dit een cruciale rol in hoe bezoekers de totale look van de badge zullen ervaren. Niemand houdt ervan dat zijn naam niet correct is gespeld. Dan mag je badge nog zo prachtig of uniek zijn, als de naam fout is geschreven, dan verpest je de ervaring voor de drager, en misschien wel tijdens het hele evenement. Daarom is het belangrijk om de badges foutloos te maken. Je kunt dit realiseren door het registratieproces te automatiseren. Dat betekent dat hoe je gast zijn naam heeft ingegeven op het registratieformulier, het ook zo zal verschijnen op de badge.

 

Los van een typo, gaan de meesten mensen hun naam correct spellen. Voorzie, voor in het geval van, blanco badges tijdens de check-in procedure. Als iemand opmerkt dat zijn naam, of de naam van zijn bedrijf toch foutgeschreven is, dan kan dat euvel snel worden rechtgezet.

 

Tip 3: keep it simple

Overlaad je badge niet met informatie! Weersta de drang om alle plekjes op te vullen met informatie. Je kunt bijvoorbeeld enkel de naam van de bezoeker en zijn bedrijf op de badge aanbrengen. Als dat van toepassing is, eventueel ook het vaderland van gast. Dat laatste kun je bijvoorbeeld ook vervangen door een icoontje met de vlag van het land.

 

Probeer de informatie zo beperkt mogelijk te houden. De functie of de hobby’s van je gast hoeven er niet op te staan, of ook niet welke talen hij of zij spreekt. Een badge is maar een identificatie. De bio van je gasten kun je bijvoorbeeld kwijt in de mobiele app van je evenement.

 

 

Tip 4: pas je badges aan de segmentatie

Normaal gezien gaat je evenement verschillende soorten bezoekers ontvangen. Afhankelijk van je eventdynamieken heb je vip’s, premium gasten, sprekers, bezoekers, personeel, enz. Je kunt een badge ontwerpen voor elk van deze groepen.

 

 

Tip 5: maak je badges gebruiksvriendelijk

Auteur Kevin Van der Straeten stelt dit: “Niet iedereen is gelukkig wanneer ze een badge moeten opspelden op hun spiksplinternieuwe outfit. Zeker als die bestaat uit fijne stofjes en deze kunnen beschadigd raken. In het andere geval, een te opvallende badge kan een outfit ook volledig kraken.”

 

Je kunt de meest fantastische badge hebben ontworpen, als die de kledij van je gasten beschadigt, dan is de ervaring op zijn zachtst te zeggen niet oké. Dat is waarom je verschillende alternatieven moet bekijken, zoals lanyards, textiel stickers, magnetische badges en polsbandjes.

 

 

In het kort

Het belangrijkste dat je moet onthouden uit dit artikel: zorg dat je badges een aantrekkelijk ontwerp hebben. Dit zal je bezoekers zin geven om ze als een herinnering te bewaren. En dat helpt bij het onthouden van je evenement! Probeer het ontwerp simpel te houden, vermijd vreemde kleurencombinaties, zorg ervoor dat er geen typo’s en foutgespelde namen opstaan en voorzie een badge die de kledij van je gasten niet beschadigd. Veel succes!

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten

Meer over dit onderwerp en tal van andere tips over het organiseren van evenementen vind je in het boek EVENTPLANNER.

Bestel nu

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties