Hoe trek je een kwaliteitspubliek aan op je evenement?

Hoe trek je een kwaliteitspubliek aan op je evenement?

Als je denkt dat je succes hebt behaald als je gewoon alle tickets voor je volgende evenement hebt verkocht, dan heb je het mis. Ook de kwaliteit van je bezoekers is van directe invloed op je ROI. Het werkt hetzelfde als een onderneming runnen.

 

Je wil niet zakendoen of omgaan met mensen die nul interesse tonen in je producten of diensten. Je wil met leads van goede kwaliteit in gesprek gaan, die positief reageren op jouw communicatie en diensten.

 

Om de impact en het succes van jouw evenement te verzekeren, moet je een efficiënte marketingcampagne ontwerpen die puur gericht is op het aantrekken van kwaliteitsgasten. Natuurlijk hangen de eigenschappen die zo'n kwaliteitspubliek bepalen hoofdzakelijk af van je doelstellingen.

 

Als het bijvoorbeeld je bedoeling is om een sterk netwerkevent te runnen, wil je natuurlijk die mensen aantrekken die iets waardevols te bieden hebben. Als het je doel is om een post-event community op te zetten, wil je kwaliteitsbezoekers vinden die positief reageren op je communicatie. Als je tot slot een groep eventbezoekers wil verzamelen met wie je kan beginnen aan een zogenaamd lead nurturing process, het koesteren van leads, moet je mensen vinden die interesse tonen in dat wat je aanbiedt. Met andere woorden; je kan gemakkelijk de betekenis van 'kwaliteitsbezoeker' aanpassen op je behoeften en doelstellingen.

 

Het is echter niet altijd gemakkelijk om kwaliteitsbezoekers naar je evenement te trekken. De eerste uitdaging is begrijpen wie je ideale gast is. Ten tweede sluit je eventmarketingcampagne misschien niet goed aan op de mensen die je wil aantrekken. Ten derde weet je misschien niet hoe je je evenement werkelijk boeiend kan maken voor je kwaliteitsbezoekers.

 

Het is een lastig onderdeel van eventmarketing. Daarom hebben we een aantal tips samengesteld over hoe je een kwaliteitspubliek trekt naar je volgende evenement:

 

 

Tip 1. Bepaal het bezoekersprofiel

Om de efficiëntie van je eventmarketingcampagne te verhogen, moet je begrijpen wie de ontvanger zal zijn. Het belangrijkste onderdeel is weten wie je kwaliteitsbezoekers zijn. Wat is het profiel van je ideale bezoeker? Wat zijn de verlangen, angsten, verwachtingen en motivaties van de mensen die je graag wil zien op je evenement?

 

Om de resultaten voor je marketingcampagne te optimaliseren zorg je dat je een extreem specifieke niche neemt als doelgroep. In plaats van het plannen van een event voor IT-professionals, plan je bijvoorbeeld een event voor IT-professionals die succesvolle iOS-apps hebben ontwikkeld. Hiermee vergroot je de impact van je haarscherpe berichten ontzettend. Daarnaast zul, door een gedetailleerd bezoekersprofiel te maken, een krachtige communicatie ontwikkelen die een specifiek soort persoon aantrekt, en voorkom je dat het verkeerde soort bezoekers zich aanmeldt.

 

 

Tip 2. Baseer je marketingcampagne alleen op uitnodigingen

Als je kwaliteitsbezoekers wil aantrekken, kan je een sterke database van professionals aanmaken die je door middel van e-mailmarketing kan aantrekken. In dit geval kan je samenwerken met verschillende bedrijven en ondernemingen om je evenement te promoten onder hun werknemers. Door dit te doen maak je je evenement toegankelijk voor alleen bepaalde types kwaliteitsprofessionals.

 

 

Tip 3. Communiceer op de juiste wijze de waardepropositie van het evenement

Om het juiste soort bezoeker aan te trekken, moet je het juiste bericht de wereld in sturen. Een kwaliteitspubliek zal geen aandacht besteden aan evenementen die niet veelbelovend zijn. Daarom moet je de waardepropositie van je evenement presenteren en aangeven wat je gasten precies krijgen als ze komen.

 

 

Tip 4. Ontwerp een strenge aanmeldingsprocedure

Als je je opties wil openhouden, om meer potentiële kwaliteitsbezoekers te bereiken, kan je een strenge aanmeldingsprocedure opzetten. Laten we bijvoorbeeld eens zeggen dat het je doel is om alleen professionals uit bepaalde bedrijven te bereiken.

 

In dat geval kan je een verplicht informatieveld aangeven waarin inschrijvers hun bedrijf kunnen aangeven. Daarnaast kan je vragen om een bewijs dat iemand daadwerkelijk een werknemer is van zo'n bedrijf, door bijvoorbeeld een personeelsnummer op te geven. Als het een 'outsider' is, zal hij of zij niet het aanmeldingsformulier in kunnen vullen.

 

 

Tip 5. Zet een screeningsysteem voor bezoekers op

Vergeet tot slot niet het screeningsysteem voor bezoekers. Hiermee kan je mensen toelaten die in aanmerking komen voor je evenement en degenen die niet aan de bezoekersvereisten voldoen weigeren.

 

 

Conclusie

Je kan geen evenement plannen voor mensen die niet geïnteresseerd zijn in je boodschap. Het juiste soort bezoekers aantrekken is een kernvereiste als je succes wil behalen. Om dat te doen, moet je eerst een profiel schetsen van je ideale bezoeker. Daarna moet je een krachtige eventmarketingstrategie opzetten waarmee je je ideale bezoekers aanspreekt. Besteed extra aandacht aan de manier waarop je de waardepropositie van je evenement brengt. Hiermee vergroot je de kans dat je een kwaliteitspubliek bereikt en boeit. Vergeet tot slot niet om een gespecialiseerd aanmeldingsformulier op te zetten en te zorgen voor een screeningsysteem.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Advertenties