5 verrassende manieren waarop muziek je bezoekers kan beïnvloeden



5 verrassende manieren waarop muziek je bezoekers kan beïnvloeden

Er zijn verschillende redenen waarom je bewust moet zijn van de muziek die je afspeelt op je evenementen, alhoewel er één reden met kop en schouders bovenuit steekt. Het blijkt dat muziek van grote invloed is op het emotionele welzijn van je gasten. Net als kleuren overigens.

 

In het onderzoek 'Music and Emotion: Psychological Considerations' ('Muziek en Emotie: Psychologische Overwegingen'), geven William Forde Thompson en Lena Quinto aan, "Muziek beïnvloedt ons op manieren die persoonlijk zijn en die een psychologische verklaring behoeven: muziek geeft energie, verrast, verlicht, pleziert en beïnvloedt onze emotionele stemmingen op andere manieren."

 

Muziek heeft de kracht om mensen hun stemming tijdens jouw evenementen te beïnvloeden. En deze beleving kan worden versterkt door precies te weten hoeveel invloed het achtergrondgeluid op jouw bezoekers heeft.

 

 

1. Maak het leerproces gemakkelijker

Volgens Sarah J. Wilson, een onderzoeker aan de Melbourne School of Psychological Sciences, biedt muziek een krachtig gereedschap om het leervermogen te versterken. Dit is mogelijk doordat muziek een verrijkte omgeving creëert die de capaciteit van het brein om zich aan te passen stimuleert, waardoor individuele ontwikkeling wordt versterkt.

 

Call-to-action:

Zorg dat jouw bezoekers nieuwe informatie gemakkelijker kunnen opnemen door liedjes zonder songtekst te gebruiken. Vaak werkt de aanwezigheid van songtekst afleidend en overweldigend. Laat in plaats daarvan de muziek afspelen tijdens het evenement en tijdens pauzes.

 

 

2. Laat de creativiteit los tijdens workshops

Een onderzoek, gepubliceerd in de Journal of Consumer Research, stelde vast dat een matig achtergrondgeluid leidt tot een hogere mate aan creativiteit. Sterker nog, volgens de studie "versterkt een matig lawaainiveau niet alleen de creatieve productie, maar leidt het ook tot een grotere aanname van innovatieve producten." En wat kan nog meer interactie opwekken dan een creatieve werksessie waarbij bezoekers de mogelijkheid hebben tot interactie en het uitwisselen van ideeën?

 

Call-to-action:

Moedig je bezoekers aan om hun creatieve potentieel aan te spreken door ze te laten werken met sfeervolle muziek. Vergeet niet om het volume laag te houden, anders zal volgens het hiervoor genoemde onderzoek de muziek het vermogen tot informatie-opname verlagen, waardoor creativiteit beperkt wordt.

 

 

3. Creëer de context voor betekenisvol netwerken

Eén van de meest krachtige effecten die muziek kan hebben is dat het ontspannen gevoelens en kalmte opwekt. Volgens een presentatie, gepubliceerd door de Harvard Medical School, kan muziek de stress verlagen en stemmingsniveaus verhogen, zelfs bij mensen met een depressie. Muziek kan eveneens de hogere breinfuncties verhogen, zoals emotionele intelligentie, wat een onmisbare eigenschap is bij betekenisvol netwerken.

 

Call-to-action:

Aarzel niet om muziek te gebruiken tijdens netwerksessies. Ontspannen bezoekers zullen een aangenamere ervaring hebben dan zij die gestrest zijn over het ontmoeten van nieuwe mensen.

 

 

4. Krik het energiepeil omhoog

Ja, we weten allemaal hoe andere mensen zich voelen wanneer ze blije en vrolijke muziek horen. Het 'verrassende' aan dit fenomeen is echter dat het ook een invloed heeft op jou. Laten we eerlijke zijn: eventmanagers moeten ook hun energiepeil opkrikken, zeker na een gespannen werkdag, terwijl ze druk bezig zijn met het plannen van hun volgende evenement. Dus deze is voor jou.

 

Call-to-action:

Wanneer je je uitgeput voelt en ermee wil stoppen, zet dan wat vrolijke muziek op en kijk hoe de muziek je oppept en je motiveert om door te gaan.

 

 

5. Verander je gehele blik op het evenement

Zoals onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen opmerken: "muziek kan niet alleen je stemming beïnvloeden, het luisteren naar bijzonder vrolijke of droevige muziek kan zelfs de manier waarop wij naar de wereld kijken veranderen." Het onderzoek gaf aan dat mensen blije gezichten herkenden als ze luisterden naar vlotte en positieve muziek, en dat ze droevige gezichten herkenden als ze luisterden naar melancholische muziek. Dus wees extra zorgvuldig bij het uitkiezen van de muziek voor je evenement; het kan van invloed zijn op de gevoelens van je bezoekers.

 

Call-to-action:

Vermijd agressieve of gewelddadige muziek. Als je conferenties, congressen, workshops, seminars of rondetafelgesprekken plant, ga dan voor blije, vrolijke en kalme melodieën. Probeer te gaan voor jazz, ambient, indie, instrumental of moderne 21e-eeuwse klassieke muziek. Als je de leiding hebt over sportieve evenementen, bedrijfsfeestjes of uitreikingen, ga dan voor meer opzwepende en vlotte muziek. Experimenteer met electro-pop, funk, pop of soft-rock.

 

 

Conclusie

Muziek heeft een krachtige invloed als het gaat om onze emoties, stemmingen, leervermogen en energiepeil. Door goed te snappen hoe achtergrondgeluid je evenement kan beïnvloeden, zul je een emotioneel geladen evenement kunnen ontwerpen dat je bezoekers energie en interactie biedt. 

 

 

Lees ook: 5 kleuradviezen voor de aankleding van jouw evenement

10-09-2017

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

Hoe plan je een evenement onder tijdsdruk zonder je hoofd te verliezen?Hoe plan je een evenement onder tijdsdruk zonder je hoofd te verliezen?
Papendal organiseert The Christmas Factory voor jou en je collega'sPapendal organiseert The Christmas Factory voor jou en je collega's
Hoe ontwerp je de 'journey' van bezoekers van begin tot eind?Hoe ontwerp je de 'journey' van bezoekers van begin tot eind?
Advertenties

In de kijker

Huis Happaert

Huis Happaert

Een verborgen parel in het hartje van Antwerpen.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Thursday
Meer weer

Vacatures

  1. 21-09Travel Designer België
    FAME Travel Designers
    Antwerpen
  2. 13-09Sales Manager eventplanner.be - België
    Pink Minds Media bvba
    Antwerpen
  3. 11-09Sales/Account Manager
    Kortrijk XPO nv
    West-Vlaanderen