Wat weet jij van Event UI?

Wat weet jij van Event UI?

Weet jij wat UI betekent? Het staat voor 'User Interface' (gebruikersinterface) en de eenvoudige definitie is dat UI de UX ('user experience' of gebruikerservaring) goed of slecht maakt. Het gaat echter niet alleen over digitale interfaces (website, registratieformulier, ...). Het betreft alles wat te maken heeft met jouw product of merk: proces, werkstroom, enz.

 

Als je UI wilt begrijpen, dan dien je wat verder te reiken dan wat het voor jouw klant en deelnemers kan doen. En dat in de breedste zin van het woord. Er zijn een paar regels waar veel mensen niet aan denken als het over UI-ontwerp gaat: het is overal, het is een dienst en het is een toegewijd project.

 

Laten we eens gaan kijken hoeveel jij werkelijk over UI weet.

 

UI is overal

UI is meer dan alleen technologie: het is overal en het raakt jouw klanten aan alle kanten. Denk eens even aan alles wat je ziet, aanraakt en ervaart als je op een evenement bent: dat is UI. Alle bestanddelen dienen individueel genomen te worden, en beschouwd als een geheel om van de UX iets verbazingwekkends te maken. Een enkel element kan fout gaan en de hele ervaring verknoeien. Daarom moet je de schoenen van je eigen deelnemers aantrekken en zelf testen wat zij zullen zien.

 

UI as een dienst

De dienstverleningen is een volledig tastbaar bestanddeel van UI. Dienstverlening kan en moet ontworpen worden. Daarbij worden regels, processen en zelfs een begroting gerespecteerd. Iedereen die tijdens jouw evenement met het publiek communiceert, is een vertegenwoordiging van jouw merk, van het personeel tot de gastvrouwen. Daarom is voortijdig overleg over communicatie en richtlijnen belangrijk. Je dient een ontwerp te maken en regels in te voeren voor alles wat er op een evenement kan gebeuren.

 

UI is een toegewijd project

Je zou UI moeten beschouwen als een apart project, met tijdsbestekken, partners, doelstellingen en nog meer. Zo niet, dan is er kans dat het mislukt of dat het werk onvolledig is. Houd je na het evenement een meeting over UI/UX met jouw team? Heb je wel eens een vergadering gehouden voor een 'algemeen overzicht van UI', om UI van het begin tot het einde door te nemen? Als dat niet zo is, dan maak je van UI geen prioriteit. Het is moeilijk om hier een greep op te krijgen, want wij denken instinctief dat we bij het ontwerp van een evenement voor alle kleine dingen zorgen, terwijl we in werkelijkheid het grote beeld mislopen. Door de doelstellingen op een directe manier aan te pakken en eraan te werken, wordt jouw team naar uitmuntendheid en klantentevredenheid geleid.

 

UI kan het begin zijn van iets nieuws

Na maanden werk en commentaar van klanten en werknemers, heeft etouches haar nieuwe UI aan de klanten getoond. Het resultaat is een robuustere, gebruiksvriendelijke, eenvoudige en intuïtieve ervaring voor de gebruiker. De kern hiervan was het volgen van de bovengenoemde regels: weten dat het overal is, dat het een dienst is en dat het een toegewijd project moet zijn. Dit kan beschouwd worden als een plan op lange termijn om de software mobielvriendelijker te maken, zowel aan de kant van de gebruikers als op de platforms met de deelnemers. UI kan geen nakomertje zijn: het is een ingewikkeld proces waarbij je een manier moet vinden om het voor uw gebruikers gemakkelijk te maken door het te versmallen tot het belangrijkste element en door het leesbaar te maken.

 

Kijk hoe etouches dit heeft gedaan in een gesprek met Hoofd van Technologie Shane Edmonds:

 

 

 

 

Wil je nog meer tips voor Event UI en zien of je de test doorstaat om een meester in UI-evenementen te worden? Op de blog van etouches verdiept Nicola Rossetti deze drie punte: Event UI: Zult u voor de 3-punten test slagen of zakken?

www.etouches.com

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures