Zakelijke evenementenbranche raakt vertrouwen kompleet kwijt

Zakelijke evenementenbranche raakt vertrouwen kompleet kwijt

Aangescherpte maatregelen, geen rendabele alternatieven, gebrek aan vertrouwen bij bezoekers en exposanten en steun die niet toereikend is; ondernemers in de zakelijke evenementenbranche raken het vertrouwen in de toekomst kwijt. Meer dan de helft ziet het somber in voor zijn of haar bedrijf en een kwart is onzeker, zo blijkt uit een recente peiling van het Eventplatform in Nederland. 


Door de coronacrisis is de evenementenbranche begin maart volledig tot stilstand gekomen en hoewel de branche keihard probeert met online en hybride events, tijdelijk uitvoeren van andere werkzaamheden, reorganiseren en kostenbesparende maatregelen en protocollen voor veilige bijeenkomsten, het hoofd boven water te houden zijn de uitkomsten van de peiling van het Eventplatform ronduit bedroevend.


"Als branche zijn we al langere tijd in gesprek met de overheid over aanvullende steunmaatregelen voor de evenementenbranche. De resultaten hiervan zijn van levensbelang voor tienduizenden bedrijven, werknemers en ZZP’ers in de branche. Er is een 3e steunpakket, maar willen we als branche blijven bestaan, nog veel groter baanverlies voorkomen en daarmee verlies van kennis en innovatiekracht, moet er nu wel duidelijkheid gaan komen", aldus Riemer Rijpkema, woordvoerder namens het Eventplatform. "Het gaat hier om gezonde bedrijven die na de coronacrisis gewoon bestaansrecht hebben!"



80% omzetverlies

De verwachte omzet voor 2020 bedroeg 5,2 miljard. Met een omzetverlies van gemiddeld 80% vanaf maart, blijft daar iets meer dan 1 miljard van over. Het beetje omzet dan ondernemers nog verwachten te realiseren in het 4e kwartaal komt voor ongeveer 21% uit andere dan de reguliere werkzaamheden; detacheren van personeel, (interieur)bouw, dienstverlening in de uitvaartsector, productie van COVID gerelateerde producten, consultancy- en advieswerk, onderwijs, transportdiensten en verhuizingen. Maar nieuwe markten aanboren kost tijd en rendabel wordt het voorlopig niet.


image0032.jpg  



Ruim 17.000 freelancers en 16.000 werknemers zonder werk

De impact op de werkgelegenheid is dramatisch; de branche biedt normaliter werk aan circa 71.000 mensen, gemiddeld 26% daarvan zijn freelancers. De uitkomsten van deze peiling laten zien dat ruim 17.000 freelancers zonder werk zitten en meer dan 16.000 werknemers hun baan kwijt zijn. Het aantal werknemers dat zijn baan kwijt raakte is het grootst bij organisatoren (37,3%). Bij locaties verloor een flink deel van de werknemers al in de eerste maanden zijn baan. Het aantal werknemers dat in dienst is bij een toeleverancier en zijn baan kwijt raakt, neemt vooral in de komende periode toe. 


"Onze leden waren klaar voor een heel mooi event jaar en hadden daarvoor hun teams op volle sterkte. Schakelen ten gevolge van deze crisis was onafwendbaar. Het is ongelooflijk verdrietig om te zien hoeveel goede mensen in korte tijd hun baan hebben verloren. Talent gaat verloren voor onze branche, dat baart me grote zorgen voor straks", Aldus Maarten Schram, directeur IDEA.


image0032.jpg  



Steunmaatregelen

Ondernemers in de Nederlandse eventbranche zijn blij met de hardbenodigde verlenging van de steunmaatregelen. Maar de afbouw van de NOW, geen (vanwege SBI code) of te lage tegemoetkoming van de vaste lasten, de partnertoets op de TOZO en onduidelijkheid over en opnieuw aanscherping van de maatregelen; meer dan de helft van de ondernemers in de branche ziet de toekomst voor zijn of haar bedrijf heel somber in. In het geval van locaties, heeft bijna 75% van de locaties er geen vertrouwen in.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.nl? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties